KRONIKK
Å sørge for ro gjennom dagen er essensielt og bør være et krav
«Ikke bare for de minste som fortsatt sover i løpet av dagen, men også for de store barna OG de ansatte» skriver Kajadilani Fiiksdal.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Line Melvold skriver i sitt innlegg om livet i barnehagen, om hvordan det faktisk er og om den fantastiske jobben som barnehageansatte gjør uten at det blir verdsatt slik det burde.
De som «sitter på toppen» skulle fått prøve å være ansatt en dag i barnehage, så kunne de selv fått erfare hvor krevende det er. Men også hvor givende og magisk det er, å få bidra til at barn får en god hverdag i barnehagen.
Ansatte i barnehagene tar vare på det mest dyrebare vi har - barna våre. Og ofte gjør de det på bekostning av seg selv. Jeg vil gjerne kommentere det Melvold skriver i dette avsnittet:
«Barn skal lære å mestre dette livet. Trene seg på ting som er vanskelig og erfare at dumme følelser går over. Og dette blir så mye bedre hvis man ikke må mestre dette alene. Og det krever at vi ansatte har både tid og tålmodighet. Ro og forståelse. Og i dette ekte livet, må det være lov å si at i innholdsrike dager (les; krevende og dager med stress) kan tømme tålmodighetskoppen og fylle følelseskoppene våre. Det skulle jo bare mangle!»
Jeg brenner for at omsorgspersoner skal ha overskudd og tid til å ta vare på seg selv slik at de kan være gode omsorgspersoner for barna. Med tomme «tålmodighetskopper» og fulle «følelseskopper», som Melvold nevner her, er det ikke lett å være en ressurs for de små. Tålmodighet og forståelse forsvinner ofte i stressende situasjoner, og jeg vet av erfaring at det kan være både slitsomt og stressende å ta vare på barn i barnehagen.
Hvordan kan det bli mer fokus på å ta vare på seg selv, på livsmestring og på ro i barnehagen?
Jeg har utforsket dette da jeg jobbet ett år i barnehage, og som musikkveileder i barnehager i 12 år som ansatt i Sola kulturskole. Jeg kom frem til at starten på dagen var veldig viktig for at både store og små skulle få en god og roligere dag. Både ansatte og barn kom til barnehagen med et snev av stress etter morgenrushet. Når vi gjorde noen små endringer og endret stemningen på avdelingen med rolig musikk, et tent lys og en eterisk olje fra en diffuser, utgjorde det en stor forskjell, også for foreldrene som kom innom for å levere barna sine. De kunne gå fra barnehagen mindre stresset enn da de kom.
Det å sørge for ro gjennom dagen er også essensielt og bør være et krav, ikke bare for de minste som fortsatt sover i løpet av dagen, men også for de store barna OG de ansatte. Det er et krevende yrke med mye stress, som Melvold poengterer i sitt innlegg, og for å håndtere dette trenger også de ansatte en god pause. Pause uten mobiler, sladder og enda flere inntrykk som skal fordøyes, men kanskje med stillhet, noe som kan gi inspirasjon og glede til resten av arbeidsdagen.
Det var stor suksess med meditasjon i pausene, i de barnehagene jeg testet ut dette. Da forvandlet vi et av rommene til et hvilerom med mørk belysing, matter på gulvene, rolig musikk fra en høyttaler, eller bare stillhet, en eterisk olje til frivillig bruk og mulighet for å tøye og bøye litt før en meditasjon eller kort hvil.
Noen steder var dette kun for de ansatte, mens andre valgte å ha med noen av de store barna på dette og det var helt magisk!
Gjennom musikksamlinger har vi mulighet til å bringe inn ro og hvile, ved å implementere en hvilestund med en vuggesang eller to, en rolig fortelling eller en fin visualisering mens barna ligger på gulvet og hviler i seg selv. Her tar jeg også inn eteriske oljer, for å stimulere sansene og fremme ro.
Jeg håper jeg har inspirert til, og fortsatt kan inspirere til at det blir en kultur i barnehagene der alle tar vare på seg selv gjennom dagen. Der det gis rom for hvile for både store og små og der både «følelsekopper» og «tålmodghetskopper» er i balanse.