Barn må tidlig lære om ansvar og konsekvenser, mener innleggsforfatteren.Illustrasjonsfoto: Getty Images
«Er dagens barneoppdragelse blitt overpedagogisk?»
Blir dagens barnehagebarn skjermet for krav og ansvar? spør innleggsforfatteren.
JesperPedersenBarnehagelærerstudent ved OsloMet
Publisert
Annonse
Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Etter å ha vært i praksis,
er jeg bekymret for utviklingen av bortskjemte barn i dagens barnehage. Denne
kronikken går ut til både pedagoger i barnehagen, men også til foreldre.
Blir dagens barnehagebarn skjermet
for krav og ansvar? Sørger vi barnehagelærere eller foreldre for at barnet blir
godt nok rustet til å takle utfordringene voksenlivet bringer?
Barnehagen defineres av at
barn kommer dit som enkeltindivider, med krav på omsorg, beskyttelse og
muligheter til å være aktive og lekende. Etter min mening er det vi som
pedagoger som er ansvarlige for å danne barna, til å bli godt nok rustet til å
takle livets utfordringer. Da er vi som voksne nødt til å tidligst mulig lære dem
om ansvar og konsekvenser.
Snakke sammen
Selvfølgelig er barna i
barnehagen for å bli tatt vare på og for å ha det gøy. Etter en opplevelse i
min forrige praksisperiode, mener jeg imidlertid at noen barnehager nesten lar
barna få gjøre akkurat som de vil. Dette uten at de blir fortalt at det de nå
gjorde var galt og ikke greit. Er dette en riktig pedagogisk fremgangsmåte? Er
det dette vi vil at fremtidens ledere skal ha som grunnlag i tankeprosessen
sin? At i verden kan vi bare gjøre som vi vil, uten at dette eventuelt får
konsekvenser.
Nei, mener jeg. Jeg mener vi
som pedagoger må ta de samtalene med barna. Selvfølgelig på en rolig og
pedagogisk måte, men vi må tørre å ta det ansvaret.
I praksis opplevde jeg at to
gutter havnet i en «slåsskamp». Fremgangsmåten til pedagogisk leder på
avdelingen var å separere barna så mye som mulig i løpet av dagen. Og at dette
forhåpentligvis skulle gjøre at barna bare glemte at de hadde kranglet. Dette
observerte jeg gjentatte ganger feile, før jeg prøvde noe annet. Jeg brøt opp
krangelen til barna, satte meg rolig ned med dem og snakket med dem. Jeg stilte
spørsmål om hva krangelen handlet om, og jeg fikk barna til å snakke sammen. Viktigst
av alt, jeg fikk fortalt barna på en konstruktiv og rolig måte at å slå
hverandre i barnehagen ikke er lov. Etter denne hendelsen, og i de to ukene jeg
var der etterpå, forsto barna at dette ikke var lov.
Best for hvem?
I 2021 kom det en lov som sier at vi som barnehageansatte er påbudt å virkelig gripe inn i situasjoner som
omhandler mobbing og vold (Utdanningsnytt, 2020). Å gripe inn i en situasjon
handler om å gjøre noe med saken. Å gripe inn i situasjonen er ikke å snu
ryggen til og håpe at det ordner seg. Vi som pedagoger må faktisk tørre å
irettesette barnet når barnet gjør noe galt. Uten at dette gjøres
ved å kjefte.
Annonse
«Har vi som voksne blitt
redde for å irettesette barna?» spør Maria Erken Høili i et blogginnlegg publisert
hos Nettavisen (2017). Hun skriver at i dagens samfunn skal alt av
barneoppdragelse være overdrevent pedagogisk korrekt. Hun skriver at vi som
voksne er redde for å irettesette barn, spesielt i en situasjon med flere
voksne til stede, fordi vi er redde for at voksne rundt oss skal tenke dårlig
om oss. Tenker vi da på hva som er best for barnet? Eller tenker vi på hva som
er best for oss selv? Hun skriver videre at barn fra ung alder lærer seg at her
kan vi gjøre akkurat som vi vil, fordi oppførselen vår ikke får noen form for irettesettelse.
Dette lærer barn
selvfølgelig å utnytte, og dette kan føre til en lignende holdning i fremtiden.
Og jeg spør igjen: Er det denne holdningen vi vil at barna skal vokse opp med?
Min
personlige opplevelse er at voksne og foreldre generelt sett var mye bedre på å
fortelle barn hva som var rett og galt da jeg var barn. Dette er en påstand Høili
er enig med meg i. Hun skriver at hun har vært vitne til at barn har truet
foreldrene sine med å ringe til barnevernet når de har irettesatt dem med litt
hevet stemme (Høili, 2017).
Utenom studiet jobbet jeg på
en matbutikk der jeg gjentatte ganger observerte barn som begynte å skrike og
slå seg vrange fordi de ikke fikk den ekstra sjokoladen. Hva sier dette om
retningen vi går i? Hvem gagner det at vi blir et samfunn hvor barna føler de
kan bestemme over foreldre og barnehageansatte? Svaret på det er; ingen.
Kan ikke alltid gjøre som man vil
Psykologspesialist Line
Marie Warholm skriver i et debattinnlegg om at ordet bortskjemt nesten har
blitt et skjellsord. Hun skriver at dagens foreldrekultur skjermer barn for
grenser og krav. Hun sier at å være bortskjemt som barn, fører til lav
toleranse for ubehag og forventning om at løsninger kommer utenfra i form av
hjelp (Warholm, 2021).
Warholm skriver om at
foreldre ofte har tunnelsyn når det kommer til oppdragelse. Foreldre er kun
fokusert på barnets velvære, uten å tenke på at barn trenger å lære seg om
grenser og krav. Hun mener at dette tunnelsynet gjør at foreldre ofte glemmer
egne verdier.
Warholm gir gode eksempler
på hvordan man kan svare barn når de ikke får viljen sin: «Ja, jeg skjønner du
ble lei deg nå, men slik blir det dessverre nå». Her anerkjenner vi barnets
følelser samtidig som vi lærer barn at det finnes grenser.
Når barnet får følelsene
sine bekreftet er det lettere for barnet å akseptere grenser og regler, påpeker
Warholm (Warholm, 2021). Hun skriver veldig godt og enkelt, en setning som
oppsummer denne kronikken: «Voksenlivet blir ikke lett hvis man fortsatt er som
et bortskjemt barn». Dette er noe vi som barnehageansatte kan ta med oss inn i barnehagen.
Så når det kommer til
barnehagen, hvordan skal vi som ansatte systematisk jobbe med dette temaet?
Vi må tørre å ta ansvar for
barnas fremtidige utvikling. Og vi må tørre, selvfølgelig på en rolig og
pedagogisk måte, å irettesette barns oppførsel når det trengs. Vi må lære barna
at de ikke alltid kan gjøre akkurat som de vil.
Vi som pedagogiske ledere på
avdelingen, må også ta ansvaret med å ta samtaler direkte med foreldre, uten at
vi alltid må koble inn en tredjepart.