Per Schultz Jørgensen er dansk psykolog, forfatter og professor i sosialpsykologi. En sak om han ble mest lest i november.
Trine Jonassen
Dansk psykolog om hvordan normer og struktur skaper robuste barn – mest lest i november
Struktur og normer. Kritikk av foreldreundersøkelsen og dagens bemanningsnorm. Juleforberedelser og de yngste barnehagebarna. Det er noen av temaene som engasjerte leserne av barnehage.no i november. Her er forrige måneds ti på topp:
1. – Struktur og normer skaper robuste barn
Hva er et godt liv for barn? – Det er å styrke barnets karakter ved å gi dem struktur og ansvar. De må lære og bære sin pose selv, sier den danske psykologen, Per Schultz Jørgensen.
På konferansen «Med framtiden på fanget» i regi av Utviklingsforum og Barnehageforum i fjor vår, ga han 650 barnehagefolk helt konkrete tiltak for å styrke barns karakter via struktur og ansvar.
– Læringen i barnehagen har gått for langt. Hva er viktigere enn å lære små barn bokstaver og tall? Jo, å bli robuste og motstandsdyktige. Og hvordan blir de det? Jo, ved å trives og å glede seg til barnehagen og ved å bli holdt av. Og ved å bli sosialt kompetent, sier Jørgensen.
2. «Jeg har nettopp slakta vår egen barnehage i foreldreundersøkelsen»
Det er ikke de ansatte artikkelforfatteren er misfornøyd med:
«Jeg slakta kommunens prioriteringer og en bemanningsnorm som er langt fra god nok» skriver Janne M. Bergstå fra Foreldreopprøret 2018.
3. Pepperkaker for hvem?
Det nærmer seg jul. I den forbindelse stiller høgskolelektor i pedagogikk, Sissel Aastvedt Halland, følgende spørsmål:
«Hvorfor trer vi på de yngste barna disse ordinære juleaktivitetene som er tenkt for de større barna som har et forhold til julens gleder, spenning og forventninger? Hvorfor setter en de yngste barna i stoler med seler og ber dem om å lage gaver til mor og far?»
4. «Krav, rammer og ansvar gjør at jeg ikke gleder meg like mye til å gå på jobb lenger»
«Kravene til hva barnehagene skal ta ansvar for, er blitt så omfattende, at med dagens bemanningsnorm er kravene helt umulig å innfri», skriver barnehagestyrer Sabine Scheidt i denne kronikken. Hun mener bemanningsnormen må styrkes.
5. De fulgte tusen barn over ti år - nå får vi vite hva de har funnet ut
Stavangerprosjektet har fulgt 1000 barn fra barnehagealder til femteklasse.
– Vi finner blant annet at det er stor spredning i hva barna mestrer innenfor språk, matematikk, sosial kompetanse og motorikk allerede når de er to og et halvt år, sier førsteamanuensis Elin Kirsti Lie Reikerås.
- Les om flere av hovedfunnene her.
6. – Noen applauderer meg fordi jeg som mann velger dette yrket, og at det er bra - fordi vi trenger noe annet enn «de tantene»
«Det virker som om det råder en generell oppfatning om at barnehagelæreryrket er en kosefest uten ende, hvor kaffekoppen sitter godt plassert i hånda og praten flyter konstant og at menn i barnehagen trengs fordi vi alle sammen er macho og leker voldsomt,» skriver Nicolai Paul Celdran-Johannessen i denne kronikken.
7. Barnehagebrannen: Pappa i barnehagen innrømmet å ha tent på
Det var natt til fredag 9. november at det begynte å brenne i Terningen barnehage i Elverum. Brannmannskapene konstatere raskt at det brant på to forskjellige steder i barnehagen, og det ble tidlig klart at brannen mest sannsynlig var påtent.
En mann i 30-årene ble siktet for å ha tent på barnehagen og innrømmet senere forholdet.
8. – Vi har en overgang til skolen som kan ta livsgnisten fra barn
– Ikke kopier skolen inn i barnehagen, men forbered heller skolen på at det nå kommer noen viltre fem- og seksåringer, sier lærer og spaltist Håvard Tjora.
Utsagnet kom han med under konferansen «Har du bare lekt i dag?» i regi av Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning i fjor sommer.
9. «Jeg er sjefen over alle sjefer, og alle skal høre på meg...»
Er man en god leder når man sitter på sin høye hest, eller når medarbeiderne føler at de blir sett og hørt?
Etter mange år som assistent trer artikkelforfatteren inn i sjefsrollen. Her er hennes erfaringer.
10. «Er dette virkelig gjennomtenkt og til beste for barna?»
Vi har fått ny bemanningsnorm, og skjerpet pedagognorm. Men er dette virkelig gjennomtenkt - og til barnas beste? Det lurer artikkelforfatteren på.