
Sterk bekymring for 6-åringene mest lest i 2017
Lærer Håvard Tjora ga på konferansen «Har du bare lekt i dag?» uttrykk for at vi har en overgang til skolen som kan ta livsgnisten fra barn. Kort tid etter ba professor Peder Haug om at seksåringene må få førskolen tilbake.
I juni rettet barnehage.no søkelyset mot Reform 97, 20 år etter at seksåringene ble sendt ut av barnehagen og inn i skolen.
Dette resulterte et enormt engasjement blant våre lesere.
1. plass:
Håvard Tjora var en av foredragsholderne på konferansen «Har du bare lekt i dag?» i regi av Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning i Trondheim. Her snakket han med engasjement om barna som går ut av barnehagen som små verdensmestere, men som ti år senere er sinte og frustrerte tenåringer.
- Her kan du lese artikkelen: – Vi har en overgang til skolen som kan ta livsgnisten fra barn
2. plass:
På bakgrunn av denne saken gjorde vi et oppfølgingsintervju med professor Peder Haug. – Konklusjonen ut fra det vi vet etter 20 år, er at reformen ikke har hatt noen konsekvenser for barns læring i det hele tatt, sa Haug.
- Her kan du lese artikkelen: Seksårsreformen 20 år etter: – Gi seksåringene førskolen tilbake
3. plass:
Her havnet et hjertesukk fra barnehagelærer Eirik Wold Falla, som helt på tampen av året ropte et høyt varsko om bemanningssituasjonen: «Vi må slutte å late som om alt er greit,» skriver Falla, og oppfordrer barnehageansatte til å fortelle om hvor slitsomt det kan være å jobbe i barnehage når det er for få ansatte på jobb.
- Her kan du lese artikkelen: «Nå er begeret fullt, nå rant det over for meg»
4. plass:
Aha-opplevelsene sto i kø da spanske og engelske barnehagelærere fikk være fluer på veggen i en norsk barnehage en hel uke.
- Her kan du lese artikkelen: Sjokkerte over norske utebarn
5. plass:
Familieterapeut Hedvig Montgomery advarer mot å tro at vi kan beskytte barna mot alt vondt. «Vi må heller hjelpe dem igjennom motgangen for å komme sterkere ut på den andre siden,» sa hun – og skapte mye debatt.
- Her kan du lese artikkelen: – Vi må lære barn å tåle motgang
6. plass:
Hva er et godt liv for barn? – Det er å styrke barnets karakter ved å gi dem struktur og ansvar. De må lære og bære sin pose selv, sa den danske psykologen, Per Schultz Jørgensen på konferansen «Med framtiden på fanget».
- Her kan du lese artikkelen: Struktur og normer skaper robuste barn
7. plass:
Vi som jobber i barnehage har et enormt ansvar. Enten vi liker det eller ikke, påvirker vi alle barna vi møter, skriver den 29-årige kvinnen. I kronikken fortalte hun om sine smertefulle erfaringer fra egen barndom: Om de voksne som ikke så omsorgssvikten hun var utsatt for.
- Her kan du lese artikkelen: Mamma var psykisk syk. Pappa drakk. Les hennes bønn til dere som jobber i barnehage
8. plass:
Født sånn eller blitt sånn? – Vi må lære oss å forstå barns signaler og vite når det er aktuelt å stille en diagnose og når det primært handler om oppdragelse og pedagogikk, sa hjerneforsker Ann-Elisabeth Knudsen under konferansen «Livsmestring og helse i barnehagen».
- Her kan du lese artikkelen: – Barnehagelærere må vite forskjellen på diagnose og oppdragelse
9. plass:
I løpet av barnehagealderen er det mange smittsomme sykdommer som truer. I 2013 presenterte barnehage.no listen over de mest vanlige. Og også i 2017 klikket mange seg inn for å fylle på med kunnskap.
- Her kan du lese artikkelen: Her er de vanligste barnesykdommene
10 plass:
Barnehagelærer Kjartan Belseth skriver godt og engasjerende om profesjonalitet og oppmerksomhet - og følelsen av ikke å strekke til. Veldig mange som jobber i barnehage kjente seg igjen i beskrivelsene.
- Her kan du lese artikkelen: Hvem skal ta seg av de andre 12 barna?