Ask har 30
års erfaring fra barnehagesektoren i ulike rolle. Hun har jobbet i
barnehageadministrasjon, veiledet nyutdannede barnehagelærere, undervist på
barnehagelærerutdanningen, undervist fagarbeidere og ledet ulike
utviklingsprosjekter. Nå jobber hun med en offentlig ph.d. i Bodø kommune, og
kombinerer dette med private kurs og prosjekter.
Nylig var
Ask i Oslo for å snakke om organisering av barnehagehverdagen under Nordiske
Impulser. Temaet for konferansen var «vår pedagogiske rammeplan».
– Hverdagen
er det vi gjør hver eneste dag. Det er ikke festene, konsertene og feriene. Det
er å stå opp, få barna i barnehage, gå på jobb, lage middag. Derfor må man
prøve å få mest mulig glede ut av hverdagen, innledet hun.
Fra
oppdragelse til danning
Ask har
skrevet boka «Rammeplanen og hverdagen i barnehagen».
– For
barnehagebarn handler hverdagen mye om det jeg kaller «må-ting», som å spise
frokost, kle av og på seg og å leke. Alle disse tingene som barn må gjøre hver
dag. Jeg er redd for at vi fyller barnehagen med mange ting som ikke er må-ting,
og så skal disse må-tingene gå fort for å rekke alle de andre tingene, sier Ask.
Derfor vil
hun slå et slag for læringen og utviklingen som skjer i hverdagssituasjonene.
– Noen
kritiserer rammeplanen for å ha for mange «skal-punkter». Hvis man komprimerer
skal-punktene og slår dem litt sammen, så mener jeg at de ivaretar veldig mye
av det som skal til for at barn kan leve gode liv her og nå, og også bli i
stand til å løse fremtidens utfordringer som voksne, sier Ask.
Spørsmålet
er hvordan skal-punktene i rammeplanen kommer til syne i praksis, påpeker hun.
– For mange
år siden gikk vi fra å bruke begrepet oppdragelse til å bruke begrepet danning.
For meg handler denne overgangen om at vi går fra at barn skal høre på voksne,
til at vi skal høre på hverandre. Fra at barn skal være lydige og følge regler
og systemer satt av voksne, til at vi sammen skal finne ut av hva som må til
for å fungere i barnehagen i et felleskap med mange ulike mennesker.
– Min
erfaring er at en del barnehager fortsatt har mye oppdragelse. Derfor tror jeg
vi må velge litt andre arbeidsmetoder og en annen organisering av hverdagen for
å få inn skal-punktene på en naturlig måte, sier Ask.
Pedagogiske
og praktiske begrunnelser
Hverdagen er
ofte hektisk, men Ask tror at vi noen ganger gjør den enda mer hektisk enn den
trenger å være.
– Er dårlig
tid alltid det samme som lite tid?
Ask påpeker
at tid ikke bare handler om lengden, altså antall minutter, men også om hva man
fyller den med.
– I et
hverdagsperspektiv bør vi ha grupper av barn med på alle praktiske aktiviteter
i barnehagen. Slik at det ikke er ansatte som står igjen og rydder etter
måltidet. Det tar mye tid vekk fra barna. Hvorfor kan vi ikke ha barna med på
slike praktiske oppgaver?
Ask mener
det også er viktig at barn får mulighet og tid til å gjøre ting i sitt eget
tempo.
– Hva er
standardtempoet? Har vi for eksempel tid til at et barn tar på seg regnbuksen
feil vei, kjenner på ubehag, og må ta den av seg for så å ta den på igjen
riktig vei?
Dette er et
eksempel på en viktig læringssituasjon i hverdagen, mener hun.
– Jeg pleier
å snakke om pedagogiske og praktiske begrunnelser. De praktiske begrunnelsene
er alt det vi gjør for at ting skal gå fortere, som bidrar til mindre søl og
kaos. Pedagogiske begrunnelser er det vi gjør for å ivareta rammeplanen. Det må
være noen praktiske begrunnelser innimellom, men et mål bør være at mest mulig
av det vi gjør er pedagogisk begrunnet.
– Barn er
forskjellige, det er ulikt hvor lang tid de bruker på ting. Derfor trenger vi
mye tid. Og skal vi ha mye tid i barnehagen til de vanlige tingene og til
læring i hverdagssituasjonene, må vi vurdere om det er ting vi gjør som vi kan
la barna få gjøre selv, sier Ask.
Vise
omsorg for hverandre
Rammeplanen
sier at personalet skal utforme det fysiske miljøet slik at alle barn får
mulighet til å delta aktivt i lek og andre aktiviteter.
– Én ting er
leker og utstyr, men hvordan er garderobene utformet? Er hyllene så høye at de
ansatte må hente ned klærne eller er de tilgjengelige for barna? Er kopper og
tallerkener, de tingene barna bruker, plassert så høyt på kjøkkenet at de ikke
rekker dem? Det er sånne små tekniske ting som har betydning, sier Ask.
–
Selvstendighetsteori har blitt harselert med den siste tiden, «nå må barn klare
seg selv i barnehagen fordi det er så få ansatte». Men hensikten er ikke at
barn skal klare seg selv. Hensikten er at barn skal få øve seg på ting.
Barn
opplever mestring når de klarer å få på seg cherroxen selv eller hjelper andre
med å dra opp glidelåsen, påpeker hun.
–
Utfordringen er først og fremst at vi voksne kan dette bedre enn barna, vi kan
kle på dem raskere og helle i melk uten å søle, og følelsen av lite tid kan
noen ganger føre til at vi gjør det for dem.
– Å
organisere hverdagen slik at alle barn får delta i alle disse tingene, er
kanskje en av utfordringene vi har for å ivareta rammeplanen, sier hun.
Ask peker på
at rammeplanen også sier at barn skal få mulighet til å gi omsorg til hverandre.
– Det krever
at vi er litt tilbakeholdne og tålmodige, og sier: «Kanskje du kan spørre
Petter om han kan hjelpe deg?» Og så får Petter mulighet til å hjelpe.
–
Vanskelig å fokusere når det skjer mye rundt oss
Gruppestørrelse
var et annet tema Ask kom inn på under foredraget.
– Under
perioden med koronarestriksjoner måtte man ha små grupper. Mange opplevde dette
som positivt fordi de var tettere på den samme gruppa med barn over tid.
Hun er stor tilhenger
av å dele mest mulig inn i mindre grupper.
– Jeg vet at
dette ikke er mulig gjennom en hel dag fordi bemanningsnormen ikke gjelder i
hele åpningstiden. Men hvor mange kan det være på en gruppe for at man skal
beholde en oversikt over det enkelte barns behov?
Hun peker på
at noen mennesker er ekstroverte, mens andre er introverte. Dette er cirka
50-50 fordelt i samfunnet, ifølge Ask.
– Det betyr
at rundt halvparten av barna er introverte og kan trenge tid alene innimellom eller
med få andre for å få opp energinivået. Hvilke muligheter er det for det i store
grupper?
– Hvor mange
forventer vi at barn skal kunne samarbeide med? Hvor mange forventer vi at de
skal kunne inkludere i lek og aktiviteter til enhver tid? Det kan vi kjenne på
selv: Hvor mange tåler vi å samarbeide med? Er det nok med tre eller synes vi
det er greit med ti? Vi er ulike på dette området, men vi skal faktisk ivareta
alle barns behov, sier Ask.
Hun tror vi
noen ganger kan ha for høye forventninger til barn og hva de skal mestre i
sosiale sammenhenger.
– Dette
henger sammen med konsentrasjonsutfordringen. Jo mer som skjer rundt oss, jo
vanskeligere blir det å fokusere. Hvis jeg skal konsentrere meg om noe som er
vanskelig, er det ikke sikkert at jeg setter meg på kafé. Der skjer det for mye
til at jeg klarer å konsentrere meg. Det er det samme for barn. Derfor er det
viktig å skjerme dem for inntrykk innimellom.
Gjennomføre
eller skape?
I rammeplanen
står begreper som kreativitet, utforsking og medvirkning
sentralt. Under foredraget snakket Ask om skillet mellom skapende og
gjennomførende aktiviteter:
– Gjennomføring
er at vi gjør det vi har bestemt oss for på forhånd, mens å skape er å
«frembringe noe av intet». Hva satser vi på? Hva gjennomsyrer barnehagen?
Driver man for eksempel med formingsaktiviteter eller skapende aktiviteter i
barnehagen nå før jul?
– Det er
stor forskjell på å ha et bord fullt av papir, ull og ulikt utstyr og la barn
være skapende i det, og det å stille opp en nisse og si at i dag skal vi lage
en sånn. Dette er forskjellen på en skapende og gjennomførende aktivitet, sier
Ask.
– Nysgjerrighet
og utforsking står veldig sentralt i rammeplanen, men vårt kontrollbehov kan i noen
sammenhenger begrense dette, for når vi improviserer blir ikke alltid ting som vi hadde tenkt.
Prestere
eller mestre?
Avslutningsvis
bruker Ask litt tid på å snakke om det prestasjonssamfunnet vi nå lever i.
– Prestasjonsangsten
beveger seg nedover i alder. Nå kan man oppleve at en fireåring sier: Se så
stygt jeg har tegnet. For noen år siden hørte man ikke det før barn kom i
skolealder.
I
rammeplanen står det ingenting om prestasjon, men mye om mestring, påpeker Ask:
«Personalet skal sørge for at alle barn kan få rike og varierte opplevelser og
erfaringer, utfordringer og mestringsopplevelser.»
– Prestasjon
handler om å være flink til noe. Mestring handler om å håndtere de
utfordringene som oppstår i prosessene. Skal vi lære barn å tåle å stå i ting
eller skal vi lære dem å være flinke? spør Ask.
Det er
viktig å mestre å ikke alltid være først, størst og best. Altså at man ikke
forventer å få til ting med en gang, men tåler å prøve på nytt og på nytt. Og
tåler å gjøre feil, mener hun.
– Barn trenger
å teste ut, prøve og feile for å lære. De trenger ikke å lære å være flinke, men
de trenger å tåle å ikke være flinke. Dette er helt grunnleggende lærdom som de
kan få gjennom hverdagen i barnehagen. Og da må vi være gode rollemodeller og vise
dem at heller ikke voksne er ufeilbarlige.
Tenke nytt
– Hvordan kan
vi vurdere om vi lykkes med det vi prøver på i barnehagen? Jeg mener sterkt at
barna er fasiten på om det vi gjør fungerer i praksis.
Derfor er
det viktig å jevnlig spørre barn om hvordan de opplever hverdagen sin, mener
Ask.
Hun mener
man også må tørre å tenke nytt:
– En
barnehage i Sarpsborg oppdaterte seg på forskning og bestemte seg for å gjøre
noe nytt under tilvenningen i år. «Foreldrene skal være til stede gjennom hele tilvenningen»
sa de. Flere jeg kjenner var skeptiske til dette fordi de trodde det ville bli vanskelig
den dagen foreldrene ikke skulle være med barna i barnehagen lenger siden barna
ikke hadde fått øvd seg på å være alene. Slik ble det ikke. Det ble veldig trygge
barn.
– Vi må
tørre å prøve nye ting, sier Ask.