Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Rapporten fra
Avkommersialiseringsrapporten gir oss ingen ny innsikt eller
overraskelser.
Private barnehageaktører er vant til å få juling, mye
juling. Vi har blitt vant med å få merkelapper av venstresiden og
fagforbundene, som støtter oppunder med sin strategi mot kommersialisering. Selv om fremveksten av flere arbeidsgivere har tjent medlemmene godt. Noe
som har ført til flere valgmuligheter og karrieremuligheter i en kvinnedominert
sektor. Barnehagelærere er heller ikke lenger å regne som en lavlønnsgruppe i offentlig sektor.
Det er tvilsomt om det hadde skjedd, hvis det ikke hadde vært et mangfold av
arbeidsgivere.
Avkommersialiseringsutvalget
er et regjeringsnedsatt utvalg. Spørsmålet er om kunnskapsministeren Nessa
Nordtun er enig med utvalget, eller om hun står fast ved det hun uttalte i
forbindelse med forslaget til ny styring og finansiering av barnehagesektoren
tidligere i år:
«Med vårt forslag vil barnehager som er
dyrere å drive, som enkeltstående private eller
ideelle barnehager, kunne få bedre driftsvilkår og bedre muligheter enn før til
å drive med kvalitet».
Det har nok vært svært
viktig for utvalget å finne kunnskap eller forskning som underbygger at ideell
og enkeltstående barnehager er bedre enn øvrige private barnehager. Men
kunnskap om sektoren viser at det få kvalitetsforskjeller basert på eierskap.
Imidlertid hadde det vært relevant og henvist til Norwegian Centre Research
(Norce) som på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet har evaluert hvordan
rammeplanen for barnehager virker i praksis i rapporten Fra «bør» til «skal».
Rapporten viser at eierform har betydning. Styrere i private kommersielle
barnehagekjeder opplever i størst grad at eier er involvert, mens barnehager
med ideelt eierskap erfarer i minst grad involvering fra eier. Små eiere med
begrensede ressurser legger også mer hovedansvar for barnehagens faglige
innhold på styrerne. Kommunalt ansatte styrere opplever mindre involvering enn
i de kommersielle, men mer enn i de ideelle barnehagene. Rapporten viser at
kommersielle barnehager er gode til å følge opp. Dette kan selvsagt være
positiv for kvaliteten, men vi forventer mer juling og påstander om at vi
hemmer faglig skjønn og autonomi. Vi undrer oss imidlertid over om manglende
grad av involvering handler om at «Mange kommunar har avgrensa
organisasjonskapasitet i kommuneadministrasjonen retta inn mot barnehage».
Uansett har de
kommersielle barnehagekjedene tatt ansvaret og fulgt opp rammeplanen, samt alle
innstramminger og reguleringer de senere år. Avkommersialiseringsutvalget
går så langt at de trekker det frem som et problem.
«Barnehageområdet er
allerede strengt regulert. En utfordring med strengere regulering er at kravene
ikke bare treffer de barnehageeierne man ønsker å stramme inn overfor, men alle
barnehager. I barnehageområdet er det mye som tyder på at tilbyderne med størst
økonomisk evne har vært best i stand til å håndtere strengere krav, mens mange
ideelle og enkeltstående barnehager kan ha problemer med det de oppfatter som
detaljstyring. Noen typer strengere krav vil kunne svekke den profesjonelle
fleksibiliteten og som trengs, samtidig som strengere regulering vanligvis
innebærer større styringskostnader knyttet til tilsyn og kontroll».
Forstå det den som
kan. Når ble det feil å være flink og følge statlige reguleringer?