Eier og styrer Jørgen Kjørven ved Småtjern naturbarnehage driver barnehage der barna stort sett er utendørs. Foto: Mariell Tverrå LøkåsMariell Tverrå Løkås
Til denne barnehagen kommer studenter fra hele verden for å lære
– Jeg liker å bli utfordret. Det er stas med besøk av kritiske studenter, sier Jørgen Kjørven i Småtjern barnehage på Lunner. Han begynner å bli vant til å snakke om barnehagen på engelsk.
Småtjern barnehage ligger ikke idyllisk til ved et rolig tjern, som navnet kan tyde på. Idyllisk, ja. Men bratt.
– Da jeg skulle starte barnehagen, lette jeg helt bevisst etter det mest ulendte terrenget. Fordi det å være i god fysisk form har direkte sammenheng med utviklingen av hjernen, sier Jørgen Kjørven med et smil, og forteller at det ligger to tjern rett i nærheten av barnehagen.
Et knippe studenter fra barnehagelærerutdanningen ved Karel de grote University College i Antwerpen har nettopp hvinende satt utfor med akebrett, før de pruster seg opp bakkene igjen. Det er bare såvidt man kan skimte takene på gammene mellom trær og snøhauger. Vinteren har nesten slukt både den hengende jordbærhagen og trappen opp til værstasjonen. Fra porten og oppover ligger bygningene spredt i terrenget.
– Vi bygger og river hele tiden. Vi har bygd alt her sammen, sier Kjørven, før han får samlet studentene i den ene av gammene.
Det er tid for dagens forelesning.
Fjerde gang i Norge
I år er det fjerde år på rad at lærer Warnes D´Hertog ved den belgiske utdanningsinstitusjonen har med seg studenter til Norge.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
– Vi besøker fire barnehager, og turen hit til Småtjern naturbarnehage er obligatorisk. Årsaken til det er at det blir stadig større fokus på naturbarnehager og barnehager som satser mer på fysisk aktivitet også i Belgia. Bare den siste tiden har jeg sett flere artikler basert på forskning, som handler om negative konsekvenser av å sitte inne og i ro, sier læreren.
Inne i gammen forteller Jørgen Kjørven om filosofien bak arbeidet i barnehagen. Hvordan leken hele tiden inspirerer til læring. Hvordan han og resten av de ansatte hele tiden jobber for å bli bedre.
Annonse
FAKTA: SMÅTJERN NATURBARNEHAGE
Barnehagen ble startet i 2001 av eier og driver Jørgen Kjørven.
Har i dag plass til 26 barn fra 3-5 år.
Barnehagens filosofi er at all aktivitet foregår utendørs, hele året. I tillegg skal barna lære seg å bruke naturen som lekeplass, uten vesentlig tilgang til ferdig tilvirkede leker.
Ifølge barnehagefakta.no har barnehagen 5,6 barn per voksne, og en pedagogandel på 45,5 prosent.
Har en score på 4,9 av 5 i foreldretilfredshetundersøkelsen.
Barnehagen hadde i 2016 et resultat før skatt på nær 35.000 kroner. Det ble ikke tatt ut utbytte.
– Da jeg startet barnehagen i 2001 var det fordi jeg ikke fant samsvar mellom teoriene jeg fikk kjennskap til, og praksisen som ble forventet, sier han.
Studentene lytter konsentrert. Selv om naturbarnehagene begynner å bli mer vanlige også i hjemlandet, er det mye som er annerledes. All snøen er bare en av de tingene.
– Samtidig er ikke det han snakker om helt out of space. Det er mye av det samme som vi underviser i, sier lærer Warnes D´Hertog, mens Kjørven snakker om måten man hele tiden bruker erfaringene til å lære mer.
– Men hva med den digitale utviklingen, bør ikke barna lære seg om det også, spør en av studentene.
Kjørven smiler. Han har fått spørsmålet mange ganger tidligere.
– Vi jobber mye med både film og ulike digitale verktøy. Selv om vi er en naturbarnehage, betyr det ikke at det er primitivt. Vi tar i bruk de verktøyene vi trenger for å lære, sier han.
Inspirasjon til mange land
Gjennom ulike nettverk har stadig flere fått opp øynene for naturbarnehagen på Lunner. Småtjern er en del av Nettverk for natur- og gårdsbarnehager, og er godt kjent både blant lærerne ved Oslomet og barnehagelærerutdanningen ved Høgskolen Innlandet på Hamar. I tillegg har barnehagen vunnet flere priser, som Forskerfrøprisen i 2016, i regi av Naturfagsenteret og Utdanningsforbundet.
Jeg hørte at den første naturbarnehagen i Israel ble startet delvis etter inspirasjon herfra.
– Vi har ofte studenter på besøk her på studietur. Også kommer de gjerne tilbake med spørsmål når de skal skrive oppgave, sier Kjørven, som gjennom flere år har tatt imot besøk ikke bare fra hele Europa, men også land i både Afrika og Asia.
– Jeg hørte at den første naturbarnehagen i Israel ble startet delvis etter inspirasjon herfra, sier han og smiler.
– Men det er en ørken-barnehage. Første gang vi hadde besøk fra utlandet var ganske tidlig. Da var det en kar som kom fra Nepal.
Kjørven har også vært en stemme i debatten om profitt i barnehagene, og ble blant annet invitert til minihøring om «velferdsinnovatører» på Stortinget, i regi av Venstres Trine Skei Grande.
– Selv om det er en viktig debatt, er det ikke jeg brenner for, understreker han.
De belgiske studentene tumler ut i snøen igjen. Flere har lyst til å prøve seg på ski når de først har sjansen.
– I morgen kommer jeg tilbake med en ny gruppe studenter, sier Warnes D´Hertog med et smil.
Kjørven deler mer enn gjerne erfaringene fra barnehagen. Han har fått flere tilbakemeldinger fra de som har startet egne, lignende barnehager i andre land.
– Jeg synes det er veldig gøy å ha besøk av studenter, de som står midt i utdanningsløpet. De er ofte kritiske, og det er bra. Jeg liker å bli utfordret. På den måten oppdager man hull i teoriene, eller feil og mangler ved måten vi jobber på. Det gjør oss bedre, sier han.
I tillegg til besøk, får han ofte spørsmål om råd og tips fra både studenter og andre i sektoren, fra hele verden.
– Men jeg bruker ikke mye tid på det i hverdagen, jeg tar det helst på ettermiddagene. Det meste av tiden bruker jeg ute sammen med barna i barnehagen.