– Kunnskap om ADHD i barnehage og skole er viktig for å kunne tilrettelegge for vanskene tidlig, uavhengig om diagnosen er satt eller ikke, sier faglig rådgiver i ADHD Norge, Lucie Glede Collett.

Ny studie: Ser tegn som kan tyde på ADHD allerede når barna er tre år gamle

Barnehagebarn som sliter med å kontrollere følelser og atferd har flere symptomer på ADHD i en alder av syv, antyder en fersk studie fra University of Edinburgh.

Publisert

Studien er omtalt av blant annet Science Daily og VG (krever abonnement).

Barn mellom tre og syv år som bruker lengre tid på å tilegne seg ferdigheter for å regulere følelsene, ble også funnet å ha risiko for å vise flere atferdsproblemer. De var også mer sannsynlig å vise internaliserende atferd, som tristhet og bekymringer, i en alder av syv, ifølge forskerne. 

Studien, ledet av forskere ved University of Edinburgh i samarbeid med Northumbria og Oxford, er blant de første som undersøker sammenhengen mellom tidlige mønstre for følelsesregulering og mental helse i skolealder. Funnene kan bidra til å skreddersy målrettet støtte for barn som kan ha nytte av bedre forebyggende omsorg før psykiske helseproblemer dukker opp, ifølge forskerne.

I studien har de analysert et stort datasett for å teste om utviklingen av emosjonell utvikling blant barn i alderen tre til syv år er relatert til risikoen for vanlige psykiske problemer. De undersøkte data fra UK Millennium Cohort Study som følger livene til rundt 19 000 unge mennesker født i 2000-02. Forskerne analyserte spørreskjemaer og intervjuer med foreldre om barnas oppførsel, sosiale atferd og emosjonelle reguleringsevner, og så på sammenhengen mellom emosjonelle problemer, atferdsproblemer og ADHD-symptomer i en alder av syv år. 

Klare tendenser

Funn viste at en tendens til ekstreme emosjonelle reaksjoner og langsommere utvikling i evnen til å regulere disse følelsene var signifikant assosiert med ADHD-symptomer, internaliserende symptomer og atferdsproblemer hos både gutter og jenter i en alder av syv år. Dette var tilfellet selv når andre faktorer som data om eksisterende nevroutviklingsproblemer og psykiske helseproblemer ble tatt i betraktning.

Dr. Aja Murray, som ledet studien, sier til Science Daily: 

– Ferdigheter for å regulere følelser tilegnes fra tidlig i livet og antas å styrkes gradvis over barndommen. Barn tilegner seg imidlertid disse ferdigheter i forskjellige hastigheter, og langsommere tilegnelse kan tjene som en markør for nevroutviklingsproblemer og psykiske helseproblemer. Våre funn tyder på at overvåking av emosjonsreguleringsbaner gjennom utviklingen kan hjelpe til med å identifisere barn med risiko for psykiske problemer.

Rundt fem prosent av barn og unge i Norge har en ADHD-diagnose, og gjennomsnittsalderen for når man får diagnosen er ifølge ADHD Norge 8–10-årsalderen. Gutter får ofte en tidligere diagnose enn jenter.

Viktig å ha kunnskap

Faglig rådgiver i ADHD Norge, Lucie Glede Collett, støtter studien og sier til VG at symptomer på ADHD kan være til stede allerede fra treårsalderen.

– I et utredningsforløp er det viktig å avdekke symptomer, som skal ha vært til stede før 12-års alder. Det innebærer at det kan ha vært til stede så tidlig som i treårsalder, men Helsedirektoratet anbefaler ikke å diagnostisere barn under fire år. Det er ulikt hvordan barn modnes. Likevel er det viktig å avdekke andre forhold som kan forklare symptomene, gjennom et grundig utredningsforløp. Dette gjelder både barn og voksne.

På spørsmål om barnehage- og skoleansatte har nok kunnskap i å avdekke symptomer som kan ende opp i en ADHD-diagnose, slik at barnet kan få riktig hjelp så raskt som mulig, svarer hun: 

– Barnehage eller skoler har god kompetanse på å observere barn og elever i samspill med andre barn i en gruppe. Det viktigste er en god kartlegging fra barnehage og skole og samarbeid med PP-tjenesten, som er de som kan teste elevene i forhold til sosial kompetanse, språk eller lærevansker. PP-tjenesten anbefaler gjerne en videre henvisning til spesialisthelsetjenesten om utprøvde tiltak ikke har effekt eller ikke er nok. Kunnskap om ADHD i barnehage og skole er viktig for å kunne tilrettelegge for vanskene tidlig, uavhengig om diagnosen er satt eller ikke.

Powered by Labrador CMS