
Regjeringen skroter forslag om selvstendig rettssubjekt – nytt forslag er sendt på høring
Regjeringen vil stille strengere krav til regnskap for private barnehager. Slik mener de at de vil få bedre kontroll over økonomien i sektoren.
– Private barnehager har vært viktige for å få til full barnehagedekning, og vi skal fortsatt ha et godt og mangfoldig tilbud framover. Samtidig må økonomien i barnehagene bli mer gjennomsiktig. Det vil sikre at offentlige tilskudd og foreldrebetaling kommer barna til gode. Derfor forsetter vi arbeidet med regelverket, sier kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby (V) i en pressemelding.
Nå kan det se ut til at regjeringen skroter forslaget om selvstendig rettssubjekt for private barnehager, og at de heller ønsker å innføre et krav om regnskapsmessig skille mellom barnehager. Det betyr at hver enkelt barnehage må utarbeide eget regnskap. Forslaget er nå sendt på høring.
Fikk stor oppslutning
Forslaget om selvstendig rettssubjekt var på høring i 2019. Da fikk departementet svar fra 97 høringsinstanser. 7 tok ikke stilling til forslaget, mens 67 instanser støttet forslaget om selvstendig rettssubjekt. 23 instanser støttet ikke forslaget.
– De fleste høringsinstansene som ikke støttet forslaget, mente at forslaget vil innebære vesentlige kostnader for de barnehagene som i dag ikke er organisert som et eget rettssubjekt. Instansene mente at det finnes andre egnede reguleringer som ikke er like kostbare og som ikke griper like mye inn i barnehagens organisasjonsfrihet, skriver departementet i høringsnotatet.
Også Velferdstjenesteutvalget, og et flertall i Storberget-utvalget har foreslått at det vil være riktig å innføre krav om selvstendig rettssubjekt i barnehagesektoren.
Departementet er i høringsnotatet klar på at de har forståelse for at innføringen av selvstendig rettssubjekt vil være en regulering som griper inn i organisasjonsfriheten til de private aktørene. De skriver videre at de er opptatt av at det ikke bør innføres slike krav, dersom man kan oppnå samme formål med en mindre inngripende regulering. Og nettopp dette er bakgrunnen for at regjeringen nå vil innføre regnskapsmessig skille mellom barnehagene.
Til grunn for forslaget ligger blant annet to eksterne rapporter fra BDO.
– Krav om regnskapsmessig skille gir den beste fleksibiliteten med hensyn til hvilke krav som skal stilles. Etter en helhetsvurdering, mener departementet dette alternativet derfor er best egnet til å regulere den private barnehagesektoren, skriver departementet.
Krav
Konkret foreslår regjeringen å innføre en rekke formelle krav til regnskap og rapportering for alle private barnehager. I tillegg vil de stille særskilte krav til regnskapene til barnehager som er en del av en større virksomhet eller et konsern. Samtidig foreslår departementet at det skal innføres et forbud mot å drive eller eie annen virksomhet enn godkjent barnehagedrift i samme rettssubjekt som det i drives barnehagevirksomhet.
– Uten nærmere regulering, er det i dag svært krevende å føre tilsyn med bruk av offentlig tilskudd og foreldrebetaling for private aktører som driver annen virksomhet i samme rettssubjekt. At det drives annen virksomhet i samme rettssubjekt, skaper risiko for at kostnader som ikke er direkte knyttet til barnehagen, belastes barnehagens regnskaper eller at barnehagens inntekter ikke føres opp i regnskapet for barnehagen, heter det.
Forbud mot annen virksomhet
Det er ikke første gang regjeringen sender på høring et forslag om å innføre et forbud mot å drive annen virksomhet i samme rettssubjekt som barnehagevirksomheten. Dette var også på høring i 2019. Også her fikk departementet bred støtte. 83 av høringsinstansene støttet forslaget, og kun 3 vendte tommelen ned.
– Flere pekte på at et krav om at annen virksomhet må holdes utenfor rettssubjektet som driver godkjent barnehagevirksomhet, gir et godt grunnlag for en mer ryddig økonomi i disse virksomhetene. Flere pekte også på at det er et rimelig krav å stille til en virksomhet som er godkjent for barnehagevirksomhet, og som mottar offentlig støtte og foreldrebetaling, heter det i notatet.
Men departementet er klar på at det kan være behov for å gjøre unntak for noen type virksomheter. Departementet vil likevel presisere at det bare er aktiviteter som ligger tett opp til den godkjente barnehageaktiviteten som bør være tillatt som tilleggsvirksomhet. Departementet ber om høringsinstansenes innspill om hvilke konkrete aktiviteter dette bør være.
Høringsfristen er satt til 1. oktober.