– Som forsker er det utrolig morsomt å se at prosjektet videreføres av Oslo kommune, uttaler Veslemøy Rydland i en pressemelding.
Hun er professor ved Institutt for pedagogikk ved
Universitetet i Oslo (UiO) og har ledet forskningsprosjektet Språksterk
sammen med kollega Ratib Lekhal.
Her har forskerne utviklet, testet ut og
evaluert en modell for språkarbeid i en rekke barnehager i Groruddalen. Dette
har de gjort i nært samarbeid med Naturfagssenteret (UiO) og Oslo kommune, med
penger fra sistnevnte og fra Norges Forskningsråd.
Med friske midler bevilget gjennom Rekomp-ordningen og
Sparebankstiftelsen skal nå ytterligere 30 barnehager i Groruddalen bli introdusert
for Språksterk-modellen, opplyses det i pressemeldingen fra UiO. Dermed har til sammen rundt
60 barnehager i området fått tilbud om opplegget.
– Vi er veldig glade for at vi nå kan jobbe videre med full kraft,
sier Elizabeth Hernholm.
Hun er leder for barnehagene i Bydel Grorud, én av fire
bydeler som har fått midler.
Tredelt
Språksterk er et utviklings- og forskningsprosjekt som
undersøker hvordan barnehager i flerspråklige områder kan bidra til en god
språkutvikling for alle barn.
Prosjektet startet opp våren 2021 og er et samarbeid
mellom barnehageeiere i fem bydeler (Bjerke, Stovner, Alna, Gamle Oslo og
Grorud), den lokale PP-tjenesten, Institutt for pedagogikk ved UiO og
Naturfagsenteret.
Prosjektet er initiert på bakgrunn av behov bydelene selv
har identifisert:
Annonse
– I 2018 ble det gjennomført en omfattende kartlegging av
alle de kommunale barnehagene i Groruddalen og deres språkarbeid.
Kartleggingsrapporten «Fra beste til neste praksis» viste primært at det var
betydelig variasjon mellom barnehagene og at det var lite i språkarbeidet som
var likt på tvers av barnehagene, fortalte Veslemøy Rydland da barnehage.no
intervjuet henne våren 2023.
Målet med Språksterk-prosjektet har derfor vært å finne
ut hva slags støtte barnehageansatte har behov for i sitt språkarbeid, og
hvordan de kan samarbeide med foreldrene på måter som treffer barns ulike
behov.
Den såkalte Språksterk-modellen består av tre deler: Praksisbasert
profesjonsutvikling for ansatte i barnehagene. Forslag til aktiviteter og
arbeidsmåter for å styrke barns deltakelse, lek og utforskning i barnehagen. Og
barnehage-hjem-samarbeid for å støtte barns språklæring.
Rydland understreker overfor Utdanningsnytt at
Språksterk-modellen kun gir barnehagene veiledning og tilgang til ressurser.
– De ansatte får ikke en oppskrift. Barnehagene har mye
frihet i hvordan de ønsker å gjøre det. Så gir vi dem støtte og veiledning og
en mulighet til å diskutere faglig seg imellom. De får noen forslag til
forskjellige pedagogiske aktiviteter, men de velger selv hva som passer for
dem. Så rapporterer de inn til oss hva de velger å bruke, sier hun.
Styrke samspillskvaliteten
En av barnehagene som har deltatt i Språksterk er Sletta barnehage i Bydel Bjerke.
– Vi har blitt mye mer bevisst på hvordan vi prater og
samspiller med barna i ulike situasjoner i hverdagen, sa pedagogisk leder Ida
Østensen, da barnehage.no var på besøk i april i fjor.
Da hadde barnehagen vært med i prosjektet i litt over
halvannet år.
– Hovedmålet er å styrke samspillskvaliteten på
avdelingene, fordi godt samspill igjen vil bidra til å styrke språket, fortalte
styrer Tove E. Strøm.
– I løpet av prosjektet har vi blant annet blitt mer
bevisste på å forlenge dialogene og få flere barn med i samtalen, slik at det
ikke bare blir en utveksling mellom ett barn og en ansatt, la hun til.
Siden målet er å heve kvaliteten på samspillet slik at de
ansatte kan gi enda bedre støtte til barnas utforsking, lek og språkutvikling, er
observasjon og kollegaveiledning en viktig del av prosjektet.
Barnehagene blir også tildelt en fast «mentor» fra Pedagogisk-psykologisk
tjeneste (PPT), som veileder styrerne og de pedagogiske lederne i
utviklingsarbeidet.
Om Språksterk-prosjektet:
Prosjektet startet opp i 2021.
Formålet er å videreutvikle, gjennomføre og evaluere effektene av et pedagogisk opplegg for barnehagebarn (den såkalte Språksterk-modellen). I tillegg skal prosjektet styrke kapasiteten i barnehagesektoren og i pedagogisk-psykologisk tjeneste til å støtte flerspråklige barn og familier.
Språksterk-modellen består av tre deler:
Praksisbasert profesjonsutvikling for ansatte i barnehagene
Forslag til aktiviteter og arbeidsmåter for å styrke barns deltakelse, lek og utforskning i barnehagen
Barnehage-hjem-samarbeid for å støtte barns språklæring
Språksterk er et samarbeid mellom Institutt for pedagogikk og Naturfagsenteret ved Universitetet i Oslo, samt barnehageeiere i fem bydeler og pedagogisk-psykologisk rådgivningstjeneste i Oslo kommune.
Forskningsdelen av prosjektet finansieres av Norges Forskningsråd og Oslo kommune (Delprogram oppvekst og utdanning), og er nå i avsluttende fase.
Oslo kommune, med PP-tjenesten i spissen, leder nå prosjektet videre som et kompetanseutviklingsprosjekt i barnehagene.
Naturfag gir mange muligheter til å bruke et rikt språk, påpeker Rydland. Derfor
står nettopp naturfaglige temaer sentralt i Språksterk. Det blir lagt vekt på
at barna skal få undre seg og reflektere over spørsmål om natur, klima og
miljø.
Gjennom prosjektet har personalet deltatt på fagdager i
regi av Naturfagsenteret, hvor de har fått tips til hvordan de kan jobbe med
disse temaene i sin barnehage samt påfyll om hvordan man kan ha gode samtaler
med barn om naturfaglige fenomener. Før prosjektstart oppga nemlig mange av de
ansatte at de følte seg usikre når det kom til å snakke med barn om naturfag –
særlig temaer som omhandler fysikk.
I Språksterk er man også opptatt av å bruke litteratur
til å skape felles erfaringer og referansepunkter, som igjen kan danne
utgangspunkt for lek og samtaler.
Også foreldrene blir involvert i dette arbeidet. De får
blant annet bøker med hjem som de kan lese sammen med barna på sitt eget
morsmål, enten det er norsk eller et annet språk.
Tilpassede barnebøker
Selv om forskningsdelen av prosjektet nå er inne i en avsluttende
fase er dette altså bare starten for barnehagene i Groruddalen – hvor Språksterk-modellen skal videreføres og tilbys til 30 nye barnehager denne høsten.
Takket være 8,85 millioner kroner fra Rekomp-ordningen og
3,9 millioner kroner fra Sparebankstiftelsen, vil barnehagene få tilbud om kompetanseutvikling, tilpassede
barnebøker og pedagogisk støttemateriell.
Oslo kommune, med PP-tjenesten i spissen, vil lede
prosjektet videre som et kompetanseutviklingsprosjekt i barnehagene.
– Opplegget er skreddersydd for akkurat våre barn og våre
barnehager, så det er utrolig viktig at vi får videreføre dette, sier Elizabeth
Hernholm i Bydel Grorud i pressemeldingen.
70 ulike språk
Nøye utvalgte bøker spiller en nøkkelrolle i prosjektet.
De skal brukes både i barnehagene og hjemme.
I mange tilfeller betyr det at barna får utforske bøkene
på flere språk. Det finnes nemlig om lag 70 forskjellige språk i de aktuelle
barnehagene.
– En del av bøkene vil derfor være uten tekst, slik at
foreldrene kan bruke sitt eget morsmål når de snakker med barna om bøkene,
forteller Veslemøy Rydland.
– Dette er sentralt, for når foreldre bruker språket
eller språkene de behersker best, kan de lettere få fram nyanser, utdype og
diskutere bokas innhold med barna.
Til noen av bøkene vil foreldrene få med ressurser på
morsmålet. Pengestøtten fra Sparebankstiftelsen gir rom for å utvikle disse.
Pengene gjør også at de barnehagene som allerede har
jobbet med Språksterk-modellen, får mulighet til å fortsette med dette.
– Fire av fem bydeler som har deltatt i prosjektet
har fått midler til å videreføre det. Hva med den femte?
– Vi har med barnehager fra alle de fem bydelene
fortsatt, men ledelsen i en av bydelene ville gjerne prioritere noen andre
prosjekter som de har jobbet med over tid. Vi har hatt mye fokus på at det er
viktig å prioritere mellom prosjekter, slik at belastningen på barnehagene ikke
blir for stor. Vi har også snakket om at den siste bydelen kan bli med igjen
med større tyngde ved neste korsvei, forteller Rydland til barnehage.no.