Høgskolelektor Marit Granholt er opptatt av studentenes aktive deltakelse — og trekker frem tre ulike læringsmiljøer som optimale: Først den gode forelesningen når «det begynner å svinge i rommet» og det bringes inn ny kunnskap som knyttes til studentenes erfaringer. Dernest dialogseminaret — en arbeidsform hun lærte på Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm — hvor en gruppe på 6-8 studenter skriver sin egen fagtekst, leser den høyt for de andre og reflekterer sammen etterpå. Den tredje arbeidsformen liker hun kanskje aller best:
– Jeg er så heldig at jeg underviser studenter som allerede jobber i barnehagen. Den arbeidsformen jeg liker aller best er studiesamlinger i barnehagen — i tett samarbeid mellom høgskolen og praksisfeltet. Studentene forbereder og gjennomfører en aktivitet for eller med barna. Deretter tar vi utgangspunkt i praksisen og løfter den opp til refleksjon og møte med teorien. Det å ha studentene i små grupper gjør det mulig å komme tett på dem. Det er tross alt en individuell utdanning, sier Granholt.
Hun er én av fem kandidater til å bli «Årets barnehageinspirator» i 2015. Prisen deles ut av PBL, og det er studenter ved landets barnehagelærerutdanninger som har nominert kandidater.
– Hvorfor er du nominert til «Årets barnehageinspirator»?
– Det er ganske stort siden det er studentene som nominerer. Jeg er nært på studentene, og helt siden jeg selv var ferdig utdannet for 41 år siden har jeg brent for barnehager og førskolelæreryrket. Jeg er opptatt av at vi skal utdanne reflekterte, kunnskapsrike, kompetente og oppdaterte barnehagelærere — og det viktigste for meg er å se og lytte til hver enkelt student. Så er jeg veldig engasjert, jeg kjenner yrket og jeg ser på studentene som ressurser.
Her er noe av det studentene begrunner nominasjonen med:
«Marit er en fantastisk inspirerende og fargerik person. Hun er engasjert og faglig dyktig, og etter tre år på høyskolen har jeg enda til gode å ha opplevd en kjedelig forelesing med Marit. Hun er oppriktig og hun bryr seg om studentene, og ikke minst alle barn rundt om i Norges barnehager. Hun er opptatt av å utdanne gode og reflekterte barnehagelærere.»
«For et fyrverkeri av kunnskap, kjærlighet til faget og engasjement skal letes lenge etter. Å ha et så glødende engasjement og evnen til å dele sin kunnskap på en så levende måte som Marit klarer, etter så mange år i yrket er intet mindre enn en gave og viser et stort hjerte innen faget.»
Marit Granholt er utdannet førskolelærer og underviser i pedagogikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Det har hun gjort i 20 år, og før det underviste hun to år ved det gamle Barnevernsakademiet i Oslo og to år ved Dronning Maud Minnes Høgskole.
– Hvorfor underviser du?
Annonse
– Fordi jeg elsker å undervise og å stå i klasserommet og skape faglige og reflekterte miljø. Jeg er alltid godt forberedt, men åpen for dialog og improvisasjon. Hver time er ny og skreddersydd for det jeg skal undervise.
– Hvem inspirerer deg?
– Det må bli fra min egen førskolelærerutdanning ved Dronning Maud Minnes høgskole og møtet med rektor Astrid Vatne. Hun åpnet ethvert semester med en tale til studentene som gikk rett inn hos meg. Hun hadde et syn på barn som sitter veldig fast i meg, og hun la grunnlaget for at jeg ser på dette yrket som spesielt viktig i vårt samfunn. Men studentene er de største kildene til inspirasjon, sammen med dyktige kolleger og en rekke fagfolk på området.
Disse fem er nominert til Årets barnehageinspirator: