– Jeg har alltid vært opptatt av å fremme det positive og faglige vi gjør i barnehagen, sier Silje Askjellerud som sammen med samboer Jone Vassbø har utviklet et digitalt verktøy for å effektivisere planarbeidet.
Foto: Privat
Slet med å få plantiden til å strekke til – fikk app-idé
– Vi er et team som liker å være kreative og finne effektive løsninger på utfordringer man kan kjenne på i hverdagen, sier barnehagelærer Silje Askjellerud.
Sammen med
samboeren Jone Vassbø har hun utviklet et digitalt verktøy som hun håper kan bidra til å effektivisere planarbeidet i barnehagen og synliggjøre det pedagogiske arbeidet.
Det kreative
paret holder til i Trondheim. Askjellerud er utdannet barnehagelærer og har en master
i spesialpedagogikk. Til daglig er hun styrer i en norsk- og engelskspråklig barnehage.
Vassbø er utdannet elektro- og dataingeniør, og tar nå en mastergrad i datateknologi
ved siden av jobb.
– Brenner
for faget
Ideen til
verktøyet fikk samboerne for et par år siden, da Askjellerud arbeidet som pedagogisk
leder på en småbarnsavdeling i en familiebarnehage.
– Jeg har
alltid vært opptatt av å fremme det positive og faglige vi gjør i barnehagen. Når
jeg fortalte venner og kjente at jeg jobbet med barn fra ett til tre år fikk
jeg ofte høre «ååå så koselig». Det ble sjeldent snakket om alt det faglige som
skjer i barnehagen, og arbeidet som må til for å planlegge gode dager og
tilpasse innhold etter barnas forutsetninger og alder, forteller
barnehagelæreren.
For å
fremheve det pedagogiske arbeidet i barnehagen passet hun derfor alltid på å ha
med henvisninger til rammeplanen når hun sendte ut månedsbrev og informasjon
til foreldrene.
– Hvis jeg
la ut et bilde til foreldrene, henviste jeg også nesten alltid til rammeplanen
eller til en fagartikkel. Jeg ønsket å vise foreldrene sammenhengen mellom hverdagsøyeblikk
og pedagogikk, og på den måten bevisstgjøre dem om at alt vi gjør har en faglig
baktanke, og at vi er ansatte som brenner for faget vårt.
Tidkrevende
Som
pedagogisk leder brukte Askjellerud mye av sin plantid på å planlegge,
dokumentere og evaluere hvordan rammeplanens fagområder ble brukt i
barnehagehverdagen. Dette var også dokumentasjon som hun delte med foreldre.
– Foreldrene
syntes det var positivt å få en oversikt over hvordan vi arbeidet med rammeplanen.
Men det var et komplisert arbeid som tok mye tid – jeg brukte både et Word-dokument
med en månedsoversikt og et Excel-dokument for å føre statistikk over hvor mye
vi hadde jobbet med de ulike fagområdene.
– Selv om
det var tidkrevende hadde jeg ikke lyst til å slutte med det, så jeg luftet frustrasjonen
for samboeren min. Han begynte å tenke på hvordan dette kunne løses mer
effektivt og kom frem til at vi kunne lage et digitalt verktøy der jeg hadde
alt samlet på ett sted, forteller hun.
Planlegging
og evaluering
Sammen
begynte de å lage tankekart, strategiplan og skisser til det som til slutt ble verktøyet
Pedagogisk plattform.
– Da jeg
senere ble styrer, så jeg hvordan mine pedagogiske ledere også strevde med å få
oppfylt alle oppgavene i den avsatte plantiden. Barnehagelærere har hatt lovfestet
krav til fire timer plantid i uken siden 1972. Det er 50 år med samme timeantall,
men forskjellen på barnehagens innhold og krav til kvalitet er mye høyere nå
enn før. Det er flere lover og forskrifter vi må forholde oss til, eksterne og
interne satsningsområder og man har et større veiledningsansvar overfor
medarbeiderne og foreldre. Samboeren min kom derfor etter hvert inn på tanken
om at verktøyet kunne være til nytte for flere enn meg.
– Ideen er
at verktøyet både skal sikre pedagogisk kvalitet i planlegging av aktiviteter, men
også være et evalueringsverktøy for pedagoger. Her kan man lage både
periodeplaner og aktivitetsplaner, og i utformingen av disse kan man huke av
hvilke punkter i de ulike fagområdene man planlegger å fokusere på. Når
perioden har gått, eller aktiviteten er gjort – kan pedagogene evaluere planen.
Etter evalueringen kommer statistikken til syne, og på den måten kan man til
enhver tid ha oversikt over hvilke fagområder avdelingen har jobbet mye med og
hvilke som trenger mer oppmerksomhet. Planene blir lagret i et personlig
bibliotek i verktøyet, men kan også lastes ned som PDF og sendes videre til
foreldre, forteller Askjellerud.
Det er også
en idébank i verktøyet, slik at pedagoger på tvers av landet kan dele planer og
inspirasjon med hverandre, opplyser hun.
– Planene kan
revideres og tilpasses sin avdeling og barnegruppe.
Synliggjøre pedagogikken
Askjellerud og
Vassbø er nå på leting etter barnehagelærere som kan tenke seg å teste ut verktøyet.
– Ganske mye
er på plass, men samtidig er det viktig å søke tilbakemeldinger fra feltet – om
hva som eventuelt fungerer og ikke, eller om de har noen ønsker for utvidelse
av funksjoner, sier Askjellerud.
– Vi håper
at dette kan bli et verktøy som kan effektivisere planarbeidet til pedagoger over
hele landet. Vi tenker også at den kan bidra til å synliggjøre all den gode pedagogikken
som finnes i norske barnehager for foreldre og for barnehager på tvers, legger
hun til.