‒ Det er viktig å handle raskt hvis barnehagebarn ikke har det bra, sier Morten Rosenkvist i Udir.Foto: Getty Images
Håndtering av utrygt barnehagemiljø: Her er Udirs råd
Utdanningsdirektoratet har utviklet nye temasider som skal være til støtte for personalet i håndtering av saker der barn ikke har det trygt og godt i barnehagen.
Foreldreundersøkelsen som ble publisert mandag, viser at
97 prosent av foreldrene mener barnet deres trives i barnehagen. De fleste foreldre sier de får god informasjon, blir gitt
mulighet til å medvirke til barnas hverdag og har god dialog med personalet. De
fleste er også fornøyde med ute- og innemiljøet, mens én av fem sier de er
misfornøyde med hvor mange ansatte det er i forhold til antall barn.
‒ Det er godt å se positive tilbakemeldinger som
bekrefter alt det gode arbeidet vi vet skjer i barnehagene i hele landet.
Samtidig kan vi ikke si oss fornøyde før alle barna har det trygt og godt i
barnehagen. Personalet skal følge med på hvordan barna har det, og har plikt
til å handle raskt og riktig når det er mistanke om at et barn ikke har et
trygt og godt barnehagemiljø, uttaler Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet (Udir), i en pressemelding.
Direktør i Udir, Morten Rosenkvist.Foto: Silje Wiken Sandgrind
Har laget nye råd
Tilbakemeldinger fra barnehager og kommuner viser at
mange ønsker mer veiledning om hvordan de skal forstå regelverket, når de skal
gripe inn og hvordan plikten til å handle skal utøves i praksis, opplyser Udir.
‒ Det kan være vanskelig å fange opp at de yngste barna
blir utestengt, plaget eller på andre måter ikke har det trygt og godt. Det er
derfor viktig at barnehagen har gode rutiner for hvordan de skal jobbe med
dette, slik at alle vet hva de skal gjøre når slike situasjoner oppstår, sier
Rosenkvist.
Udir
har nå utviklet nye temasider, og samlet ressurser og forskning på feltet, som kan være til støtte for personalet når de skal håndtere saker der barn ikke har det trygt
og godt i barnehagen.
Hvis man som ansatt mistenker eller har kjennskap til at et barn ikke har det bra i barnehagen, skal man melde fra til styrer. Forskning og erfaring viser at det er viktig at
barnehagen tar grep raskt. Barnet skal tas på alvor og hjemmet involveres. Barnehagen skal undersøke saken systematisk og
på flere måter, og analysere funnene for å finne riktige tiltak, oppsummerer
Udir i pressemeldingen.
Her er Udirs råd om håndtering av utrygt
barnehagemiljø:
1. Snakk
med barnet straks du er bekymret:
Lytt til barnet og vis at du
anerkjenner opplevelsen. Vis forståelse for barnets følelser og at du tåler det
som blir fortalt. Ikke bagatelliser det barnet forteller.
Annonse
Det bør være en
ansatt med en trygg relasjon til barnet som gjennomfører samtalen.
2. Involver
hjemmet og inviter til samtale raskt:
Hvis det er foreldrene som
har tatt kontakt med barnehagen, er det viktig at man er lyttende og spørrende.
Hvis det er barnehagen som kontakter foreldrene, må foreldrene få god
informasjon om situasjonen.
Barnehagen er den
profesjonelle parten, og må være forberedt på at det kan oppstå sterke
følelser. Man kan vurdere sammen med foreldrene om barnet skal være med i denne
samtalen.
Det er viktig at personalet
er oppmerksomme på og jobber med hvilke emosjonelle, fysiske, språklige og
kulturelle barrierer som kan stå i veien for et godt samarbeid, minner Udir om.
3. Begynn
på en tiltaksplan:
Når det skal lages tiltak i
en sak, skal det også utarbeides en skriftlig plan. Erfaring viser at å
opprette tiltaksplan tidlig kan bidra til felles forståelse for utfordringen,
åpenhet om prosessen og fremdrift i saken, opplyser Udir.
Bli enig med barn og
foreldre om hva som er utfordringen, legg til rette for at alle stemmer blir
hørt og at alle perspektiver er ivaretatt. Strakstiltak og undersøkelser, både
gjennomførte og planlagte, skal synliggjøres i planen. Tiltaksplanen er også nyttig
som dokumentasjon i saken.
4. Undersøk
saken raskt og på flere måter:
Å undersøke saken på flere
måter kan bidra til at man ser saken fra flere personers ståsted og ikke låser seg
til egen oppfatning av saken, påpeker Udir. Sørg for å innhente informasjon fra
flere kilder og sjekk dette opp mot hverandre. Ved å kombinere flere
perspektiver kan barnehagen avdekke svakheter ved undersøkelsene og få en mer
nyansert forståelse av situasjonen.
Eksempler på undersøkelser
kan være: Samtaler med barnet, andre barn, foreldre og ansatte, systematiske og usystematiske observasjoner, og kartlegging av relasjoner og sosiale dynamikker i barnehagemiljøet.
5. Analyser
informasjonen sammen:
Del, analyser og sammenstill
alle undersøkelsene og annen informasjon samlet.
Vurder om det er nok
informasjon, eller om det må gjøres flere undersøkelser. Målet er å få en bred
forståelse av situasjonen.
Informasjonen man har, og hvordan man tolker den,
gjør at personalet forhåpentligvis får en felles forståelse for hva som gjør at
barnet ikke har det trygt og godt i barnehagen.
Se også på hvilke faktorer som kan bidra til å opprettholde situasjonen.
6. Sett
i gang tiltak basert på informasjonen dere har:
Bruk undersøkelsene som er
gjort, og analysen av disse, til å sette inn egnede tiltak. Tiltakene må være
begrunnet i informasjonen man har samlet inn.
Vurder hva
som er til barnets beste når tiltak velges ut, og snakk med barn og foreldre om
hvorfor akkurat disse tiltakene er valgt. Barnet og foreldrene bør få uttale seg
om tiltakene, påpeker Udir.
Erfaring viser at det ofte er
behov for å sette inn både individuelle tiltak, og tiltak for gruppen og hele
barnehagen samtidig, skriver direktoratet videre.
Tiltaksplanen må jevnlig
evalueres og justeres. Tiltakene må få tid til å virke, men hvis man ser at de
ikke virker må de endres. Det er viktig at foreldre og barn involveres i
evalueringen av tiltakene. Og det skal settes inn tiltak helt til man er sikker
på at barnet opplever å ha det trygt og godt.
7. Følg
opp barnet og barnehagemiljøet over tid:
De negative ettervirkningene
kan vare i lang tid, og kan gi alvorlige konsekvenser for barnets psykiske og
fysiske helse, trivsel og sosialt samspill med andre. Barnet kan derfor ha
behov for langvarig oppfølging.
Hold kontakten med hjemmet
for å trygge foreldrene på at barnet blir ivaretatt. Målet med
oppfølgingsarbeidet er å gjenopprette en hverdag med trygghet og fellesskap så
snart som mulig. Det er viktig å involvere barn og foreldre i dette arbeidet,
slik at barnet opplever inkludering og tilhørighet, skriver Udir.