Frederic Lindboe ved Vitenparken i Ås var nylig på en vitenshow-turné hos forskjellige barnehager i Bydel Gamle Oslo.Foto: Louise Log Bjørgengen/Vitenparken
Barnehagemor fikk 40 000 kroner til å fremme oppdagerlyst i barnehagen
Ane Hagtvedt brenner for å vekke realfagsinteresse hos barn og unge. Dette engasjementet tok hun med seg inn i FAU-arbeidet i barnehagen til barna sine.
Nylig hadde Fyrstikkalleen
barnehage på Ensjø og ni andre barnehager i Bydel Gamle Oslo besøk av vitenskapsformidler
Frederic Lindboe. Han viste frem spennedene og «magiske» eksperimenter, til
glede for små og store.
– Det var veldig god stemning blant både barn
og ansatte. Det ble på en måte et lite krasjkurs i realfaglige eksperimenter,
der barna rakk å bli fascinert og de ansatte rakk å bli inspirert til å gjøre
lignende ting i barnehagen sin, forteller Ane Hagtvedt, småbarnsmor og FAU-representant
i Fyrstikkalleen barnehage.
Søkte om støtte
Det var
takket være Hagtvedt at vitenshowene kom i stand.
Som
Tekna-medlem bosatt i Oslo kunne barnehagemoren nemlig søke om Harald Boes
kompetansestipend. Tidligere i år fikk hun 40 000 kroner til å støtte
realfagsformidling for barnehagebarn.
–
Opprinnelig søkte jeg om midler til egen barnehage, men da jeg fikk innvilget
så mye støtte skjønte jeg at man kunne nå flere barnehager, forteller Hagtvedt.
– Jeg tok
kontakt med barnehageansvarlig i bydelen og fortalte ham at vi planla å
arrangere vitenshow. Han la deretter ut en beskjed om at barnehager kunne melde
seg på.
Totalt ble
det arrangert seks show, på fem forskjellige steder, for til sammen ti
barnehager.
Om Tekna
Fagforeningen Tekna
organiserer medlemmer som har en mastergrad innen teknologi, realfag eller
naturvitenskap. Med om lag 100 000 medlemmer er Tekna den største
masterforeningen i Norge, og den største fagforeningen i Akademikerne.
Gjennom Harald
Boes kompetansestipend deler Tekna Oslo avdeling hvert år ut inntil kr 300 000
til medlemmer som søker støtte til å øke sin egen og/eller samfunnets
kompetanse på et gitt fagområde. Og som vil formidle denne kompetansen videre.
(Kilde: tekna.no)
Enkle
grep
I tillegg
til vitenshowene har midlene blitt brukt på bøker til barnehagene, som skal
vekke nysgjerrighet og oppdagerlyst.
Annonse
– Hver
barnehage har også fått et gavekort til Teknisk museum, slik at de kan dra dit
og hente inspirasjon, opplyser Hagtvedt.
Hun har også
utarbeidet et aktivitetshefte til barnehagene, og for ikke lenge siden
gjennomførte hun et krasjkurs for de ansatte i Fyrstikkalleen.
– Jeg kjøpte
inn litt utstyr, og så hadde vi en kveld hvor de ansatte fikk gå igjennom ulike
eksperimenter og testet utstyret, for eksempel magneter, mikroskop og UV-lys
som de kan bruke sammen med barna, forteller Hagtvedt. Hun har selv studert
realfag og jobber med realfagrekruttering.
Man trenger
ikke fancy utstyr for å kunne gjennomføre morsomme realfagseksperimenter,
understreker hun. Man kommer langt med dagligdagse ingredienser og utstyr de
fleste barnehager allerede har.
– Jeg tror
realfag kan være litt fremmed for mange. Da er det viktig å vise at man med veldig
enkle grep kan gjøre mange morsomme ting.
– Vi har
hatt fokus på å bruke ingredienser som er enkelt tilgjengelig, som
konditorfarge, natron og sitronsyre. Og at hvis man skal gjøre kjemiske
eksperimenter med barn, for eksempel bruker eddik som det ikke er farlig om man
stikker fingeren nedi. Dette er ting man er kjent med fra før og som kan brukes
på nye måter.
Ressurser
i eget nettverk
Hagtvedt
jobber til daglig med realfagsrekruttering i Tekna, hvor én del av jobben er å
vekke barn og unges interesse for nettopp realfag.
– Derfor var
det enkelt for meg å ta dette med inn i FAU-arbeidet i barnehagen, forteller
småbarnsmoren.
Hun
understreker at hun i denne sammenhengen opptrer som privatperson og
FAU-representant.
Hagtvedt
håper at andre barnehager blir inspirert til å ta i bruk de ressursene som
finnes i foreldregruppa:
– Jeg håper
flere vil dra nytte av nettverket man har rundt seg til å gjøre noe bra for
barna. Det tror jeg er ekstra viktig når man bor i bydeler med store sosiale
forskjeller. Da blir barnehagen en viktig arena for å utjevne disse
forskjellene. Det kan like gjerne handle om kunst og kultur eller andre ting.
Siden jeg jobber med realfagsrekruttering, var det dette som lå nærmest for
meg, sier barnehagemoren.
– Dette
utviklet seg til et litt større prosjekt, men jeg har også hatt med
barnehagebarna på arbeidsplassen min hvor de har fått prøve å lage slim. Barn
er interessert i veldig mye, så uansett hva man jobber med eller interesserer
seg for, så har foreldre sannsynligvis noe de kan dele, legger hun til.