KRONIKK
«Jeg tror mange av oss gjerne kan bli litt rausere. Si ja til barnas ønsker og se hva som skjer!» skriver Malin Torp.
Foto: Privat
Kontrollert kaos og lærende prosesser
«Kaos kan faktisk være ganske så vakkert! Mens Filip og Adrian tøyser i garderoben utvikler de også sin sosiale kompetanse ved å dele felles humor og gleder,» skriver Malin Torp.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Det er ingen hemmelighet at
rutinesituasjoner preger store deler av hverdagen i barnehagen. Påkledning,
bleieskift, måltider og den daglige samlingsstunden for å nevne noe.
Vi som jobber med de minste barna kan ofte
oppleve at dagene stort sett består av dette, med lite rom til annet. Dette vet
vi, og vi vet også at dette med rutinesituasjoner er noe som ofte står på
agendaen på avdelingsmøter, i skjønn harmoni med følelser som frustrasjon og
utilstrekkelighet.
Skal det virkelig være nødvendig å
bruke så mye negativ energi på noe som opptar så store deler av dagene til oss
og barna?
Kaos
Det er mandag og morgensamling på
avdelingen. Sukk! I dag er det din tur til å få barna til å sitte stille, være
deltakende og lytte til deg som prøver å formidle. For det er det som er
samlingsstund, er det ikke? Før du engang har fått satt i gang med planene dine
har du brukt fem minutter på å få oppmerksomheten fra gjengen foran deg.
Litt senere står du i garderoben og
det eneste som går gjennom hodet ditt er KAOS. Du vet ikke hvor du skal starte,
for du er mest opptatt av å få Filip og Adrian til å slutte å tøyse og heller
starte å kle på seg. Sofie vil ikke ut. Hun vil aldri ut. «Du har ikke noe
valg, kom igjen og kle på deg!». Når omsider alle barna har kommet ut sitter du
igjen med en dårlig følelse. Hvorfor ender det alltid slik?
Rundt lunsjbordet har alle fått
brødskivene sine, men etter kort tid er førstemann ferdig, etter å ha spist en
halv skive. Dette irriterer deg, hun kommer jo snart til å bli sulten igjen!
Den mest urolige gutten i gruppen sitter på knærne på stolen sin. «Sitt
ordentlig nå! Se hvordan de andre barna sitter.» Samtidig prøver du å huke tak
Nora som heller vil gå bort og sitte på nabobordet.
Kaos kan være
vakkert
Høres noe av dette kjent ut? Det vil
jeg tro. Barnehagekarrieren min har ikke rukket å bli så lang, men noe jeg
allerede har lært er: Såkalt «kaos» vil det bli, uansett hvor mye man spikrer
gode rutiner og setter inn tiltak for at ting skal flyte og aller helst gå av seg
selv hver eneste dag. Ofte kan vi bli så opptatt av disse tingene at vi kanskje
glemmer å se barnet innenfra og hva deres virkelige behov er.
For kaos kan faktisk være ganske så
vakkert! Mens Filip og Adrian tøyser i garderoben utvikler de også sin sosiale
kompetanse ved å dele felles humor og gleder. Når du sitter på gulvet på
avdelingen og ser kjøkkenlekene blir drasset med inn på puterommet, der de
EGENTLIG ikke skal være, er jentene i full gang med å servere mat til
tilskuerne på deres selvkomponerte danseshow! Og når Nora prøver å flytte
stolen sin bort til det nabobordet, er det egentlig bare fordi hun så gjerne
vil sitte ved siden av Kaja, den stille jenta på avdelingen som oftest leker
alene og som egentlig har et stort behov for nettopp dette initiativet.
Poenget er at vi voksne ofte drar
konklusjoner og tror vi vet hva barnas hensikt og intensjoner med det de gjør
er. Vi liker å sette mening ved ting, og tenker at ting blir lettere hvis vi
vet hvorfor de skjer. Kontroll = ro i manges hode, og dette kan oppleves som
mer behagelig enn når ting tilsynelatende er ute av kontroll.
Følge barnas lekende fotspor
Jeg tror mange av oss gjerne kan bli litt
rausere. Si ja til barnas ønsker og se hva som skjer! Her kan det ofte oppstå
magi og utvikles vennskap som ikke ville vært de samme innenfor styrte rammer
og faste ordninger.
Senk skuldrene og forsøk å sett deg
inn i barnas verden. Tillater du deg selv å se verden fra barnas øyne, tror jeg
heller ikke du vil ha den samme opplevelsen av kaos du kanskje har hatt
tidligere, men heller se de verdifulle prosessene som skjer i de mange, skjulte
øyeblikk i løpet av en dag. Våg å dans, le, tøys om bæsj og promp og ikke vær
så opptatt av at barna ikke sitter stille akkurat denne morgensamlingen. Reis
deg heller opp og beveg på kroppen akkurat slik du ser barna har et så stort
ønske om der og da! Hører ikke Filip på deg etter den femte gangen du har tatt
på deg din «strenge» stemme og bedt han om å slutte å løpe i gangen, så sleng
deg heller med han og løp om kapp et par runder før dere går sammen inn på
avdelingen igjen.
Jeg våger å tro at mye av vårt indre
stress som ansatt i barnehage kan reduseres om vi blir enda litt flinkere på å
følge barnas kreative, lekende fotspor og legge fra oss vårt store ønske om
orden og kontroll.
Hopper som
kenguruen
Vi kan nok være enige om at det
stilles mange krav til oss som jobber i barnehage, og det kan ofte føles som
man ikke strekker helt til. Det aller viktigste jeg tenker vi kan gjøre, er
uansett å være den lekende og «frie» voksne som gjennom hele dagen tar tak i barnas
initiativ og bidrar ved å spille videre på dem. Når barna er dypt inne i leken
som jungeldyr inne på avdelingen, kan det være fryktelig kjipt å få beskjeden
om å gå og vaske hender før måltidet. Men hva om vi går på alle fire inn på
badet slik som tigeren, åler oss frem slik som slangen eller hopper som
kenguruen? Da ble det plutselig ikke så kjedelig likevel!
Det er ikke så mye som skal til, men
utfallet kan bli svært ulikt alt etter hvilken tilnærming du som voksen har til
barna. Som den lekende, morsomme og uhøytidelige voksne, er veien også kort til
å være den trygge voksne som barnet våger å utfolde seg rundt. Og tenk, så
utrolig heldige vi er som kan bruke dagene våre på jobb til å leke!