Kristin Roen (til venstre) og Birgit Somby i Disen Gård Kanvas-barnehage har utviklet samiske ressurskofferter som lånes ut til alle Kanvas-barnehager.Kanvas
– Samene er vår urbefolkning, og en viktig del av norsk kultur. Dette ønsker vi å formidle til barnehagebarn
– Moren min lærte aldri det samiske språket videre til oss barna. I dag er det heldigvis mange samer, særlig yngre, som er stolte av sin identitet og lærer seg det samiske språket, sier Birgit Somby, daglig leder i Disen Gård Kanvas-barnehage.
Sammen med Kristin Roen fra barnehagestiftelsen Kanvas har hun utviklet samiske ressurskofferter som lånes ut til alle Kanvas-barnehager. Målet er at innholdet i koffertene skal gi barna kjennskap til samisk kultur og samtidig øke forståelsen av andre kulturer.
– Tanken er at disse koffertene først og fremst skal gi barnehagebarn kjennskap til samisk kultur og samtidig få økt toleranse for andre kulturer, sier Somby i en pressemelding fra Kanvas.
Gjennom flere år har hun jobbet med formidling av samisk kultur i barnehagen. Sammen med Kanvas-kollega Kristin Roen, som er barnehagelærer i samme barnehage, har hun utviklet tre ressurskofferter som skal hjelpe de ansatte i Kanvas-barnehagene med formidling av samisk kultur.
– Samene er Norges urbefolkning, og en viktig del av norsk kultur. Dette ønsker vi å formidle til barnehagebarn, sier Somby. Hun er selv vokst opp ved kysten i Øst-Finnmark, med samiske foreldre.
– Moren min lærte aldri det samiske språket videre til oss barna. I dag er det heldigvis mange samer, særlig yngre, som er stolte av sin identitet og lærer seg det samiske språket, sier hun.
Det var Kristin Roen, som på den tiden jobbet i en annen Kanvas-barnehage, som først etterlyste et opplegg hun kunne bruke med barna i forbindelse med Samefolkets dag 6. februar. Hun henvendte seg til Oslo Rådhus, og ble til slutt anbefalt å kontakte Birgit Somby ved Disen Gård Kanvas-barnehage.
– Det fantes ikke noe fast opplegg rettet mot barnehager tidligere, men jeg hadde mitt eget opplegg som jeg hadde brukt i mange år, sier Somby.
«Barnehagen skal legge til rette for kulturmøter, gi rom for barnas egen kulturskaping og bidra til at alle barn kan få oppleve glede og mestring i sosiale og kulturelle fellesskap.
Barnehagen skal by på varierte impulser, opplevelser og erfaringer og omfatte lokale, nasjonale og internasjonale perspektiver.
Barnehagen skal synliggjøre samisk kultur og bidra til at barna kan utvikle respekt og fellesskapsfølelse for det samiske mangfoldet.»
Studietur til Karasjok og Kautokeino
Da de to Kanvas-kollegaene kom i kontakt med hverandre i 2013, begynte ballen å rulle.
De etablerte Samisk ressursgruppe i 2016, og etter hvert dro de på studietur til Karasjok og Kautokeino, der de besøkte Sametinget og to samiske barnehager. Sametinget har to kofferter med samisk utstyr som lånes ut til norske barnehager, og det var disse som inspirerte Somby og Roen til å se på mulighetene for å lage sine egne kofferter.
Annonse
Med støtte fra Kanvas og Sametinget er de tre ressurskoffertene nå ferdig utviklet, og har allerede startet reisen til Kanvas-barnehager rundt omkring i Norge.
– Koffertene inneholder blant annet samiske klær, slik som skaller, luer, belter og sjal, en lasso, et samisk flagg, samt samiske spill og puslespill. Vi har vært opptatt av at innholdet i koffertene er ekte og autentisk, forteller Kristin Roen.
Gjennom innholdet i koffertene får barna kjennskap til hva samer er, hvilke land de bor i, hvordan de levde før og hvordan de lever nå. Somby og Roen ønsker også at barna skal få høre samisk musikk og bli fortalt samiske eventyr. Derfor har de lagt en ekte samisk tromme i koffertene. Kofferten inneholder også to samiske dukker, som barnehagene kan bruke i egne fortellinger.
– Det er opp til hver barnehage hvordan de ønsker å bruke kofferten. På Disen Gård Kanvas-barnehage velger vi som regel ut ett eller to fokusområder hvert år. Temaene kan for eksempel være samiske klær, musikk, sagn og fortellinger, natur og miljø, eller språk.
Samisk kultur er omfattende, så man rekker nødvendigvis ikke gjennom alt på en gang. Dette må tilpasses barnas alder. Viktigst av alt er at de får medvirke, stille spørsmål, ha gode samtaler, kunne ta og føle på klær og utstyr, og gjerne bli kjent med samiske matretter, sier Roen.
Økt forståelse av urbefolkninger og minoriteter
I Disen Gård Kanvas-barnehage pleier de å legge de samiske aktivitetene til januar og februar, i forbindelse med Samefolket dag, men Somby og Roen er begge enige om at man like gjerne kan ta opp temaet på andre tider av året.
– Samisk kultur er et like fint og viktig tema om våren som om høsten eller vinteren, sier Roen, og legger til at de bevisst har valgt å kalle koffertene for samiske ressurskofferter, ikke læringskofferter. Målet er at de skal brukes av de ansatte i barnehagene som en ressurs, slik at barna kan medvirke og få kjennskap til samisk kultur som de kan ta med seg når de senere skal lære om dette på skolen.
– Vi lever i et multikulturelt samfunn og vi ønsker at ressurskoffertene kan være med på å fremme barnas åpenhet og nysgjerrighet også rundt dette, sier Kristin Roen.
Nå skal ressurskoffertene leve sitt eget liv på Norgesturné. Birgit Somby og Kristin Roen innrømmer at det nesten er litt vemodig å sende dem fra seg, men først og fremst er de stolte over å ha sluttført prosjektet etter seks års samarbeid.
– Vi har jobbet så lenge med disse ressurskoffertene, og vi har lagt ned mye kjærlighet og stor innsats i arbeidet. Fra nå av må koffertene klare seg selv og reise rundt på egenhånd. Vi håper barnehagene som får besøk av koffertene får stor glede av innholdet og behandler de med respekt, sier Roen.