Elise Håkull Klungtveit er leder i Pedagogstudentene, Utdanningsforbundets studentorganisasjon. De har om lag 20 000 medlemmer som alle skal bli lærere i barnehage eller skole.
Foto: Jonas Ohlgren Oestvik
– Bedre lønnsvilkår er viktig for rekruttering
Færre søker seg i år til lærerutdanningene i barnehage og skole. Pedagogstudentene er ikke overrasket.
I år har 12 421 søkere valgt en lærerutdanning som sitt førstevalg. Det er en samlet nedgang på 4,3 prosent fra 2020. Den største nedgangen er i søknader til grunnskolelærerutdanningene.
Tall fra Samordna opptak viser at grunnskolelærerutdanningene opplever en nedgang i antall førstevalgssøkere på henholdsvis 8,9 prosent for 1.-7. trinn og 12,9 prosent for 5.-10. trinn, sammenlignet med året før. For barnehagelærerutdanningen er nedgangen i førstevalgssøkere på 2,3 prosent.
Leder i Pedagogstudentene, Elise Håkull Klungtveit, mener det siste året kan ha påvirket søkertallene:
– Dette er dramatiske tall, men vi er dessverre ikke overrasket over at det er en nedgang i søkertallene. Pandemien har vært svært krevende for lærere i norske skoler og barnehager, sier hun i en pressemelding.
Lønns- og arbeidsvilkår
Pedagogstudenten tror lønns- og arbeidsvilkårene i yrket er avgjørende for at flere skal velge å bli lærer.
– For at en skal ville søke seg til lærerutdanningene, mener vi det er helt avgjørende at yrket har bedre lønnsvilkår enn det som er realiteten i dag, sier Klungtveit og legger til:
– Lærerne har over mange år vært lønnstapere, selv med en lang og krevende utdanning. Vi tror det er avgjørende for rekrutteringen at det rettes opp i årets oppgjør.
Krever bedre finansiering av utdanningene
Pedagogstudentene påpeker videre at det er viktig å få flere til å fullføre utdanningene. De peker på at frafallet i enkelte lærerutdanninger er på 70 prosent.
– Nå som søkningen er lav og behovet for lærere stort, mener vi også det er helt essensielt at regjeringen gjør mer for at flere skal fullføre lærerutdanningene, sier Klungtveit.
– Da må regjeringen vise at de satser på kvaliteten i alle lærerutdanningene, ved å sikre disse bedre finansiering, legger hun til.