Sletta barnehage har vært med i prosjektet siden høsten 2021. Fra venstre: Styrer Tove Strøm og pedagogisk leder Ida Østensen.Foto: Silje Wiken Sandgrind
– Det har blitt mer lek på tvers av språk og alder
Hvordan kan barnehager i flerspråklige områder bli enda bedre til å støtte barns språkutvikling? Det forsøker forskerne og deltakerbarnehagene i Språksterk-prosjektet å finne ut av.
– Vi har
blitt mye mer bevisst på hvordan vi prater og samspiller med barna i ulike
situasjoner i hverdagen, sier Ida Østensen, pedagogisk leder i Sletta
barnehage.
Oslo-barnehagen
som holder til i Bydel Bjerke, har deltatt i Språksterk-prosjektet siden høsten
2021.
– Hovedmålet
er å styrke samspillskvaliteten på avdelingene, fordi godt samspill igjen vil
bidra til å styrke språket, forteller styrer Tove E. Strøm.
– I løpet av
prosjektet har vi blant annet blitt mer bevisste på å forlenge dialogene og få
flere barn med i samtalen, slik at det ikke bare blir en utveksling mellom ett
barn og en ansatt, legger hun til.
Allmennpedagogisk
tilnærming
Språksterk
er et utviklings- og forskningsprosjekt ledet av Universitetet i Oslo (UiO). Her
samarbeider barnehageeiere i fem Oslo-bydeler (Bjerke,
Stovner, Alna, Gamle Oslo og Grorud), den lokale PP-tjenesten,
Institutt for pedagogikk ved UiO og Naturfagsenteret.
Prosjektet
er initiert på bakgrunn av behov bydelene selv har identifisert:
– I 2018 ble
det gjennomført en omfattende kartlegging av alle de kommunale barnehagene i
Groruddalen og deres språkarbeid. Kartleggingsrapporten «Fra beste til neste
praksis» viste primært at det var betydelig variasjon mellom barnehagene og at
det var lite i språkarbeidet som var likt på tvers av barnehagene, opplyser prosjektleder og professor i pedagogikk ved UiO, Veslemøy
Rydland.
Målet med Språksterk-prosjektet er å finne ut av hva slags støtte barnehageansatte har behov for i
sitt språkarbeid, og hvordan de kan samarbeide med foreldrene på måter som
treffer barns ulike behov.
– I
prosjektet prøver vi ut et språkstøttende tilbud for alle barna i barnehagen.
Dette er altså ikke primært for de med språkvansker, men det skal også favne
dem. Vi har en allmennpedagogisk tilnærming: Hvordan kan vi jobbe for å støtte alle
barna på vår avdeling?
Annonse
56 barnehager er med i utprøvingen, opplyser Rydland. (Les mer i faktaboks.)
– Kunnskapen
vi får i prosjektet skal brukes til å videreutvikle en Språksterkmodell som vi
håper kan komme flere barnehager til gode.
Kompetanseheving
innenfor naturfag
Den såkalte Språksterkmodellen
består av tre deler: Praksisbasert profesjonsutvikling for ansatte i
barnehagene. Forslag til aktiviteter og arbeidsmåter for å styrke barns
deltakelse, lek og utforskning i barnehagen. Og barnehage-hjem-samarbeid for å
støtte barns språklæring.
Gjennom
prosjektet jobber deltakerbarnehagene temabasert.
– Akkurat nå
er det «alle verdens hjørner» som gjelder. Da leser vi bøker og har ulike
aktiviteter tilknyttet dette temaet, forteller pedagogisk leder Ida Østensen.
Kroppen,
småkryp, dinosaurer og verdensrommet, er andre temaer de har jobbet med det
siste halvannet året.
Naturfag gir
mange muligheter til å bruke språket, og samtaler om naturfaglige fenomener bidrar
til et rikere språk, påpeker prosjektleder Veslemøy Rydland.
I løpet av
prosjektet har de ansatte deltatt på flere fagdager i regi av Naturfagsenteret.
– Personalet
har fått en introduksjon til ulike naturfaglige temaer. De har også fått bøker
og tips til hvordan de kan jobbe med disse temaene i sin barnehage, samt påfyll
om hvordan man kan ha gode samtaler med barn om naturfaglige fenomener, forteller
hun.
Før prosjektstart
oppga nemlig mange av de ansatte at de følte seg usikre når det kom til å
snakke med barn om naturfag, særlig temaer som omhandler fysikk.
I Sletta
barnehage har de satt pris på å få mer kompetanse på dette området:
– Vi har
lært veldig mye. Det hender fortsatt at barna stiller spørsmål vi ikke kan
svare på, men vi har blitt tryggere på at det ikke er så farlig, for vi kan jo finne
svaret sammen. Vi kan google det eller forsøke å finne ut av det på andre måter,
sier styrer Tove Strøm.
– I
barnehagen skal vi undre oss sammen, og det håper jeg at vi har blitt enda
bedre på gjennom prosjektet. Til slutt kan vi komme frem til riktig svar, men
vi må ikke haste dit. Hvis et barn sier at sola er flat og man bare svarer «nei,
den er rund», så kveler man barnets nysgjerrighet og man mister en mulighet for
undring og samtale.
Felles erfaringer
og referansepunkter
I Språksterk-prosjektet
er man også opptatt av å bruke barnelitteratur til å skape felles erfaringer og
referansepunkter, som igjen kan danne utgangspunkt for lek og samtaler.
Høytlesing har
alltid vært høyt prioritert i Sletta barnehage. Likevel merker de en endring i
måten personalet leser på etter at de ble med i prosjektet, blant annet at man
oftere inviterer til samtaler underveis i lesestunden.
– Til hver
bok vi leser i forbindelse med prosjektet, følger det også med
resonneringsspørsmål og såkalte superord. Hvis for eksempel «kamuflasje» er et
superord, så snakker vi om hva det er når vi kommer til dette ordet i boka. Vi
forsøker også å bruke ordene i hverdagen og i lek, forteller pedagogiske leder
Ida Østensen.
– Før lot vi
kanskje være å bruke ord som var litt vanskelige, eller byttet dem ut med noe
annet for å forenkle teksten. Nå har vi sett hvor mye barna lærer av at vi
bruker disse ordene. Det er mange foreldre som har blitt overrasket over hva
barna deres kan. Da vi hadde småkryp som tema, kom barna hjem og snakket om
skolopender. Mange av foreldrene hadde ikke hørt dette ordet før.
Om Språksterk-prosjektet:
Språksterk
er et utviklings- og forskningsprosjekt ledet av Universitetet i Oslo som skal
undersøke hvordan barnehager i flerspråklige områder kan bidra til en god
språkutvikling for alle barn.
Prosjektet er et samarbeid mellom:
Barnehageeiere
i fem bydeler i Oslo
Pedagogisk-psykologisk
tjeneste (PPT) i Oslo kommune
Institutt
for pedagogikk ved UiO
Naturfagsenteret
ved UiO
Kunnskapen som
utvikles gjennom prosjektet skal brukes til å videreutvikle en ferdig
Språksterkmodell som kan komme flere barnehager til gode. Prosjektet skal da
videreføres av bydelene som deltar, i samarbeid med PPT.
Forskerne
vil evaluere effektene av modellen ved å studere kvaliteter i
voksen-barn-samspill og barnas språklæring. I tillegg ønsker de å undersøke
vilkårene for endring og utvikling, blant annet sett fra de ansattes og
foreldrenes perspektiv.
Prosjektets
forskergruppe består av professor Veslemøy Rydland (leder), førsteamanuensis
Ratib Lekhal (leder) og professor Vibeke Grøver ved Institutt for pedagogikk
(UiO), og førstelektor Guri Langholm og universitetslektor Asbjørn M. Hov ved
Naturfagsenteret.
Prosjektet er
finansiert for en periode på fire år av Norges forskningsråd (fra og med april
2021) og Områdesatsingene i Oslo – delprogram oppvekst og utdanning.
Prosjektet
retter seg mot både barnehagebarn, ansatte og foreldre i deltakerbarnehagene.
Foreldrene
involveres blant annet ved at de får bøker med seg hjem som de skal lese sammen
med barna på sitt eget morsmål, enten det er norsk eller et annet språk,
opplyser prosjektleder Veslemøy Rydland.
– For små
barn kan det oppleves trygt å gjøre seg kjent med boka hjemme før man leser den
i barnehagen. Da vet de hva den handler om, og det kan gi mestringsfølelse og
øke sjansen for deltakelse i lesestunden. De flerspråklige barna får også mulighet
til å bli kjent med boka på sitt eget morsmål først, og så får de en ny mulighet
til å snakke om den på norsk i barnehagen etterpå. Det skaper en forbindelse
mellom hjem og barnehage.
– Deltakerbarnehagene
har gjort en kjempejobb med å arrangere foreldrekaffe der de har orientert foreldrene
om hensikten med bøkene og prosjektet generelt, sier Rydland.
Mye
veiledning
Siden målet med
Språksterk først og fremst er å styrke barns språkutvikling gjennom å fremme
gode samspill og samtaler, er også observasjon og veiledning av
personalet en sentral del av prosjektet.
– Vi bytter
på å observere hverandre mens vi gjennomfører ulike aktiviteter. Under
kollegaveiledningene i etterkant gir man tilbakemelding på hva som eventuelt
kunne vært gjort annerledes, men det er aller mest fokus på det som var bra, forteller
Ida Østensen.
– Vi håper
at det vi øver på i akkurat den lesestunden eller den aktiviteten,
skal forflytte seg til alle situasjonene i barnehagen; til måltidet, påkledningssituasjonen
og så videre. Gode samspill hvor man får utvidet språket gjennom alle dagens
situasjoner, er målet, sier Tove Strøm.
Barn lærer
først og fremst språk gjennom å delta i lek og hverdagsaktiviteter, påpeker styreren.
– Barna
bruker veldig mye av dagen sin på lek, og da er det viktig at vi er der og
støtter de som trenger litt hjelp til å komme inn i leken. At de ansatte er med
i rolleleken, er også viktig for språket. Vi skal ikke nødvendigvis alltid være
med selv, men vi skal være tett på.
Samarbeid
med PPT
I starten av
prosjektet ble barnehagene tildelt en fast «mentor» fra PP-tjenesten, som har
veiledet dem i utviklingsarbeidet.
– I møtene mellom
de ansatte og mentoren fokuseres det hovedsakelig på samspill: Hvordan
samspiller vi med barna? Hvordan kan vi sørge for at barn med ulike behov får
den støtten de trenger? Barnehagene har også mulighet til å ta opp ting de
synes er utfordrende og som de vil jobbe mer med, forteller prosjektleder
Veslemøy Rydland.
I Sletta
barnehage har de pedagogiske lederne fått veiledning av mentoren cirka én gang
i måneden.
– Det har
vært helt supert. Veilederen vår har satt i gang viktige refleksjoner, forteller
styrer Tove Strøm.
– Under
møtene ser vi blant annet på korte filmer som viser eksempler på gode samspill
mellom barn og ansatte. Vi snakker også om hvordan det har gått med
kollegaveiledningene siden forrige møte. Det vi snakker om på
veiledningsmøtene, tar vi med oss tilbake til avdelingene slik at alle ansatte
får samme informasjon. Det er kjempeviktig at alle er med og kjenner på
eierskap til prosjektet, sier Ida Østensen.
Mer lek
på tvers av gruppa
Etter å ha
deltatt i prosjektet i nesten to år, mener både Strøm og Østensen at
samspillskvaliteten har blitt bedre.
– Vi er mer
lydhøre overfor barnas innspill, og har blitt enda flinkere til å spille videre
på dem.
Ifølge de to
kollegene har det også blitt mer lek på tvers av barnegruppa enn tidligere.
– Når vi
jobber temabasert sikrer vi at barna får noen felles utgangspunktet for
rollelek og samtaler. Da jeg var barn, så alle på samme barne-tv. Slik er det
ikke lenger. Derfor spiller barnehagen en enda viktigere rolle når det kommer
til å gi barna felles erfaringer og referanser, sier styreren.
– Vi vet at
rommet har betydning for barns lek og læring, så vi har forsøkt å gjøre det
fysiske miljøet delvis om ut fra temaet vi jobber med. Når vi hadde om
dinosaurer laget vi en liten dinosaurjungel slik at det ble lettere for barna å
ta det med inn i frileken. Da vi hadde om kroppen, gjorde vi det ene rommet på
avdelingen om til et sykehus. Barna hadde samme kunnskapsgrunnlag. De kjente
til redskapene og kunne navnet på de ulike kroppsdelene. Det gjorde at de lekte
veldig fint sammen, uavhengig av alder, språk og andre ting, legger Østensen
til.
– Endring
tar tid
Barnehagen
er nå inne i sitt andre år som deltaker i prosjektet. Styreren har allerede begynt
å tenke på hvordan de kan sikre at arbeidet de har gjort til nå ikke skal gå i
glemmeboka når prosjektet er over:
– Er det én
ting jeg har lært, så er det at endring tar tid. Det er ikke sånn at
samspillskvaliteten vil være perfekt i alle situasjoner når vi er ferdige med dette
prosjektet. Det har skjedd en endring, og så må målet være å fortsette arbeidet
slik at det blir bedre og bedre, også etter at prosjektet er ferdig. Dette er
egentlig bare begynnelsen, sier Tove Strøm.
– Stor påvirkning på barnas språk
Språksterk-prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd og Områdesatsingene i Oslo – Delprogram oppvekst og utdanning.
Byråd for
oppvekst og kunnskap, Sunniva Holmås Eidsvoll (SV), håper prosjektet vil bidra til å styrke de ansatte som språkmodeller for barna.
– Vi vet at
de ansatte har en stor påvirkning på barnas språk, og det er derfor viktig med
gode kurs som gjør dem trygge på hvordan de kan legge til rette for et godt
språkmiljø i barnehagene, sier hun.
– Hva
gjør dere for å støtte opp om språkarbeidet i barnehagene?
– Barnehagen
spiller en viktig rolle i barnas språklige utvikling. Nettopp derfor er det så
viktig at alle barn får mulighet til å delta i det lekende og lærende
fellesskapet i barnehagen. Byrådet jobber med aktiv rekruttering til
barnehagene for å sikre at flest mulig barn får delta i dette viktige
fellesskapet. Vi har også utvidet tilbudet om gratis kjernetid for å senke den
økonomiske terskelen for familier til å sende barna sine i barnehagen.
Eidsvoll
peker videre på at byrådet har satt av 100 millioner kroner for å styrke
bemanningen i barnehager i levekårsutsatte områder.
– Det gjør
at det i større grad er mulig å følge opp enkeltbarn tettere, og for mange barn
er støtte til språkutvikling en viktig del. Vi har også utviklet en
«Oslostandard for et inkluderende leke- og språkmiljø i barnehagen». Den bidrar
til økt bevissthet og kunnskap om språkarbeidet i barnehager og fungerer som en
støtte for at barnehagene skal gi barna god språklig oppfølging.