Formålet med reglene som gjelder fra nyttår av er å legge til rette for en effektiv kontroll, men de vil også medføre adskillige byrder for barnehageselskapene.Foto: Anders Bergundhaugen
Skjerpet krav til nærståendeavtaler for private barnehager
Det er strengere krav til styregodkjennelse for barnehageselskap enn det er for andre aksjeselskap, skriver artikkelforfatterne.
Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Kravene til avtaler mellom
barnehageselskaper og selskaper i samme konsern har blitt strengere som følge
av endringene i barnehageloven. Kravet om at hver barnehage skal utgjøre et
eget rettssubjekt har resultert i flere barnehagekonsern og flere
konserninterne transaksjoner. Hvilke lovkrav gjelder dersom et barnehageselskap
skal leie fast eiendom eller kjøpe støttetjenester fra morselskapet?
Nærståendeavtaler skal være
markedsmessige
Barnehageloven bestemmer at
avtaler mellom et barnehageselskap og barnehagens eier, eierens nærstående
eller selskap i samme konsern, skal være på markedsmessige vilkår. Kravet
innebærer at slike avtaler ikke kan avvike fra eller overstige det som ville
vært fastsatt mellom uavhengige parter. Vilkåret gjelder uansett beløp og
ytelse.
Tidligere var det tilstrekkelig
at barnehageselskapet kunne dokumentere at nærståendeavtaler var inngått på
armlengdes vilkår.
Nye krav til konserninterne
avtaler etter økonomiforskriften
Samtidig med de nye endringene i
barnehageloven ble det vedtatt endringer i økonomiforskriften til samme lov.
Formålet med forskriften er å sørge for at offentlige tilskudd og
foreldrebetaling kommer barna i private barnehager til gode.
Fra og med nyttår skal avtaler
mellom en privat barnehage og barnehageselskapets nærstående skal behandles i
tråd med aksjeloven § 3-8 dersom avtalen i løpet av året overstiger kr
50 000. Det er med andre ord strengere krav til styregodkjennelse for
barnehageselskap enn det er for andre aksjeselskap. I tillegg er det gjort en
rekke unntak for saksbehandlingsreglene i § 3-8 for andre aksjeselskap, som
ikke gjelder for barnehageselskaper. Formålet med reglene er å legge til
rette for en effektiv kontroll, men vil også medføre adskillige byrder for
barnehageselskapene.
Hva innebærer dette?
Overstiges terskelbeløpet, skal
avtalen behandles i samsvar med aksjeloven § 3-8. Dette utløser en rekke
saksbehandlingskrav til den aktuelle avtalen. For det første må avtalen
godkjennes av styret i barnehageselskapet. Dernest må styret utarbeide en
redegjørelse for avtalen i tråd med aksjeloven § 2-6, som blant annet stiller
krav til en redegjørelse om de prinsipper som er fulgt ved vurderingen av
ytelsene. Styret må i samme redegjørelse også erklære at det er rimelig samsvar
mellom verdien av det vederlaget selskapet skal yte og verdien av det selskapet
skal motta.
Annonse
Saksbehandlingsreglene i
aksjeloven § 3-8 er ikke helt rett frem. For mange barnehageselskaper kan det
derfor også etter omorganiseringen oppstå behov for bistand fra advokater og
andre rådgivere. I tillegg må avtaler som omfattes av regelverket bekreftes av
revisor, noe som også vil innebære økte utgifter for barnehageselskapet.
Konsekvensen av at
barnehagen har inngått avtale i strid med § 3-8 er at den kan anses for å ikke
være bindende.