DEBATT

Sara Dis Sigurdardottir skriver om å være bevisst på hva man legger ut i sosiale medier.

Svekker vi egen profesjon ubevisst?

Kan alle de «morsomme» eller «rare» tingene vi gjør og legger ut i sosiale medier bidra til at mottakerne ikke ser det som ligger bak?

Publisert
  • Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.

Barnehagelærerprofesjonen krever at vi som fremtidige barnehagelærere er med å styrke den. En profesjon defineres som «en bestemt type yrker som anvender sin ekspertise til å utføre samfunnsnyttige tjenester» (SNL).

Men kan det være at vi svekker den helt ubevisst gjennom måten vi snakker om studiet? Og tenker vi egentlig over det vi legger ut på sosiale medier? Når vi glemmer å tenke oss om hva vi egentlig formidler til de menneskene som står på den andre enden av samtalen eller skjermen, hva slags inntrykk får de av vår profesjon?

Jeg ble oppmerksom på dette temaet etter at en forleser ba oss om å være mer oppmerksomme på det å si student istedenfor elev, og universitet istedenfor skole.

Dette fikk meg til å tenke. Er det flere ting vi gjør som svekker profesjonen uten at vi egentlig tenker at vi gjør det? Vi deler ting på sosiale medier, i dette tilfellet tenker jeg hovedsakelig på Snapchat. Når vi legger ting ut på «story» er det ofte fordi vi synes det er morsomt eller kanskje litt rart det vi holder på med, for eksempel når vi leker ute i skogen, jakter på insekter, når vi lager sokkefigurer, festlige hatter og forestilling i drama. Jeg tenker det er helt greit å dele hva vi gjør på studiet, men hva skjer når mottaker bare ser disse tingene?

Personen ser ikke teorien eller grunnen bak det vi gjør. Vi deler ikke de mindre «underholdende» timene like fort, der vi lærer om for språkvansker, lek, læringsteorier, motorikk, litteratur, medvirkning, bærekraft og så videre.

Så hvordan viser vi studiet vårt til verden? Jo, vi bare leker og har det gøy. Jeg er redd at dette kan være med å svekke hvordan andre ser på vårt studie, og videre hvordan de ser på det å være barnehagelærer.

Jeg vil gjøre det klart for alle at jeg ikke anklager noen eller påpeker at det er feil å dele ting med venner, men jeg ønsker at vi blir mer oppmerksomme på hva og hvordan man formidler og hvordan det kan oppfattes av andre. Det kan være enda flere ting vi ikke tenker over som kan være med å svekke synet på profesjonen vår. La oss snakke om det, og ikke minst hva vi kan gjøre for å styrke den viktige profesjonen vi skal ut i.

Innlegget ble først publisert på forfatterens egen blogg.

Powered by Labrador CMS