Inspirasjonspedagogene er (fra venstre) Elisabeth Stranddal, Kjetil Krogstad, Heidi Elisabeth Haraldsdatter-Arneberg og Kaja Slåttedalen. Tekstene er hentet fra Instagram-kontoen Inspirasjonspedagogene.
Privat
Deler gode råd og inspirasjon på Instagram
– Det er nok informasjon å finne om hva man kan gjøre, men vi vil dele gode råd om hvordan og hvorfor, sier Kjetil Krogstad.
Han er en av fire «Inspirasjonspedagoger» i Grasmyr naturbarnehage i Bamble kommune. Sammen med tre av kollegene i barnehagen har han startet Instagram-kontoen som til nå har fått rundt 1500 følgere.
– Vi ønsker å dele det vi kan og har, og vil nå ut til flest mulig. I utgangspunktet startet vi det med tanke på å nå foreldrene i vår egen barnehage, men etter hvert viste det seg å bli litt større, sier han.
– Fortell litt om bakgrunnen for Inspirasjonspedagogene?
– Det starta litt forsiktig i vinter. En venninne av meg var nybakt mor, og vi begynte å snakke om at det ikke fantes noen lett tilgjengelig plattform for gode råd til nybakte foreldre. Hun ønsket seg ikke lange artikler eller fagbøker, for det finnes det jo mye av. Samtidig snakket vi på jobb om at møtene med foreldre ofte var veldig korte, og ga lite rom for å ta opp ulike tema. Vi opplevde også at foreldre etterlyste mer råd og veiledning. Vi konkluderte med at vi rett og slett ikke har nok møteplasser, sier Krogstad.
Enkelt og lettfattelig
Tanken var å opprette en plattform der man kunne foredle noe av kompetansen til de ansatte, for å gi lettfattelige, enkle små tips til både foreldre og andre - forankret i pedagogikken.
– Vi fikk med oss en gruppe mennesker i starten, både foreldre og andre pedagoger, og prøvde oss litt fram. Noen av tilbakemeldingene fra foreldrene tydet på at de ikke skjønte hva vi forsøkte å si, mens pedagogene skjønte det. Da måtte vi endre litt på måten vi gjorde det på, sier han.
– Hvorfor bruker dere akkurat Instagram?
– Det handler om hvilken målgruppe vi ønsker å nå. I utgangspunktet tenkte vi på foreldrene i barnehagen vår. Vi undersøkte litt, og fant ut at det var den plattformen som var best egnet. Samt at det passer godt til korte tekster, og at man ikke trenger å bruke lang tid på å lese dem. De fleste er jo innom Instagram uansett, sier han.
Ulike tema
Nå er ambisjonen å bli en slags barnehageforeldrenes svar på Helsesista, som har gjort stor suksess med å nå ut til ungdom via Snapchat.
Hvert innlegg har ulikt tema: Det kan for eksempel handle om hvordan man stiller spørsmål til barn, hvordan en handletur kan bli en god opplevelse for både store og små, og hvordan man kan gi små barn forutsigbarhet.
– I gruppa vår er det blant annet en støttepedagog som får mye innspill på hva vi kan skrive om. Hun er også veldig god til å skrive korte, enkle budskap - og vi jobber grundig med tekstene slik at de skal fungere godt. Vi lærer også mye selv mens vi holder på, og har endret oss litt underveis, sier Krogstad.
Gode tilbakemeldinger
Han forteller at responsen har vært mye bedre enn de turte å håpe på. Da det startet prosjektet, var det uten å røpe hvem som sto bak. Likevel var det foreldre som nevnte Inspirasjonspedagogene når de kom for å hente barna.
– Kontoen begynte å vokse uten at vi egentlig gjorde så mye. Antallet følgere vokste, og innleggene blir likt og delt. Noen av innleggene har blitt eksponert for rundt 15.000, og det har ikke stoppet: Vi får nye følgere hver dag, sier han, og legger til:
– Vi var kanskje ikke så gode i starten, men har fått god hjelp av en 17-åring som kan veldig mye om Instagram.
Responsen på innholdet har også vært god.
– Vi har fått bare positive tilbakemeldinger. Mange sier at det er akkurat dette de har etterlyst og ønska seg, avslutter Kjetil Krogstad.