Styrer Heine Larsen og styrerassistent Johanne Geitung Håvik leder en stor delegasjon som skal til EECERA-konferansen i høst. Der skal de presentere tre ulike prosjekter fra barnehagen.
Styrer Heine Larsen og styrerassistent Johanne Geitung Håvik leder en stor delegasjon som skal til EECERA-konferansen i høst. Der skal de presentere tre ulike prosjekter fra barnehagen.

Stiller knallsterkt lag til Europas største barnehagekonferanse

– Ikke så ofte at barnehager og folk «fra gulvet» får anledning til å holde innlegg på denne konferansen. 

Publisert

Det sier styrer Heine Larsen i Espira Salamonskogen i Bømlo kommune. 

EECERA (European Early Childhood Education Research Association) er den største konferansen for barnehageforskning i Europa. Konferansen arrangeres hvert år, i ulike europeiske byer. 

3. september reiser sju ansatte i Espira Salomonskogen sammen med fem representanter fra Høgskulen på Vestlandet til årets konferanse i Brighton i England. Der skal de gjennom tre ulike foredrag presentere arbeidet de har gjort gjennom de tre siste årene. 

– Det startet med at vi ble lærerutdanningsbarnehage, og hadde et ønske om å bli en best mulig praksisbarnehage for studentene som kom til oss, sier styrerassistent Johanne Geitung Håvik. 

Hun er i tillegg ansatt 40 prosent ved høgskolen, der hun er lærerutdanningskontakt og jobber med undervisning og Rekomp-arbeid i Nord-Rogaland. 

Bidratt til endringer

Håvik beskriver det som utviklet seg til et tett og godt samarbeid mellom barnehagen og utdanningsinstitusjonen. I løpet av de tre årene har samarbeidet resultert i tre ulike forskningprosjekter på småbarnsavdelingene.  

Det første handler om å flate ut hierarkiet og finne nye veier til samarbeid for å øke kvaliteten i barnehagelærerutdanningen. 

– Samarbeidet har alltid vært godt, men med et tettere samarbeid har vi fått mye bedre forståelse av hverandre. Det at partnerskapet er likeverdig har vært en suksessfaktor. Høyskolen er inne hos oss med ny teori og oppdaterer oss på nyere forskning. Samtidig ser vi at det at de hospiterer hos oss også i stor grad bidrar andre veien. Barnehagen er i rivende utvikling, og noen av de fra høgskolen har kanskje aldri vært i en barnehage før. Det å bli oppdatert på praksisfeltet, både ved at de er her, og at jeg jobber der, bidrar til at utdanningen blir mer praksisnær. 

Håvik sier tilbakemeldingen fra studentene tyder på at det bidrar til å gjøre utdanningen bedre. 

– Bidrar det også til å gjøre barnehagen bedre? 

– Ja, og det er noe som kommer til syne i det andre prosjektet vi skal presentere. 

Det andre prosjektet handler om å endre pedagogisk praksis gjennom dialog, refleksjoner og skrevne observasjoner. 

– Gjennom dette prosjektet har vi fått bedre klarhet i hva vi trenger å jobbe med. Forskere fra høgskolen har vært inne og hjulpet oss med å endre den pedagogiske praksisen, forteller Håvik, og sier det har ført til tydelige endringer i måten de jobber på. 

– Og det er veldig kjekt, for de ansatte ser selv endringene som har skjedd siden prosjektet startet og fram til nå. Blant annet arbeidet med flerspråklige barn, vi har for eksempel en helt annen måltidssituasjon nå enn vi hadde da vi startet. Det har gitt oss flere aha-opplevelser. 

Over tusen deltagere

Håvik forteller entusiastisk også om det tredje prosjektet, som handler om demokratisk involvering av toddlerne som strategi for å utfordre praksis av rommet og materialer. 

– Vi har bilder av rommet før vi startet og nå, og det har skjedd en stor endring. Der vi før hadde for eksempel høye bord, har vi nå fått inn flere lavere bord, bøtter fylt med baller, og alt er mer på gulvet. Jeg kjenner på stor begeistring også for dette prosjektet, for det er så artig å se at det fungerer. 

Begeistringen tar hun med seg til England når resultatene skal legges fram for forskere og andre fra sektoren. I fjor ble konferansen arrangert i den portugisiske byen Estoril, med over tusen deltagere. 

– Vi kjente på at når vi ble en praksisbarnehage, var dette noe vi hadde lyst til, og vi ville bli best mulig. Etter hvert har vi sett at denne måten å samarbeide med utdanningen på ble en veldig god måte. Det er tradisjonelt litt distanse mellom partene, men i disse prosjektene har vi kommet tettere. 

I delegasjonen som reiser er Sissel Halland, Annette Kristoffersen Winje, Ingrid Gronsdal, Hannah Belsvik Hansen og Liv Ingrid Fjellanger fra Høgskulen på Vestlandet. 

– Prosjektene er i avslutningsfasen, og skal publiseres etter hvert, sier styrer Heine Larsen i Espira Salamonskogen.

Internasjonalt samarbeid

 Han skal også delta på EECERA. 

– Det er ikke så ofte at barnehager og folk «fra gulvet» får anledning til å holde innlegg på denne konferansen, så vi er veldig stolte av at vi ble godkjent, sier han, og sier det blir både spennende og litt skummelt. 

– Innleggene skal holdes på engelsk, foran en rekke forskere og professorer. Men det står vi i, sier han. 

Delegasjonen skal være til stede under hele den fire dager lange konferansen. 

– Det blir fire dager fulle av nytt og spennende innhold. Det blir nesten et luksusproblem å finne fram til hva vi skal prioritere og få med oss, men vi gleder oss veldig, sier Håvik. 

Barnehagen har tidligere samarbeidet med barnehager i Hellas, og skal inn i et Erasmus pluss-prosjekt med andre europeiske barnehager. 

– Det er spennende å høre hvor ulike vi er, blant annet når det kommer til å være ute, og risikolek. Det er veldig bra at flere får øynene opp for den norske barnehagesektoren, at de kommer hit for å observere og snakke med oss. At vi får ut hva vi holder på med. 

Powered by Labrador CMS