– Hvis barna møter slitne voksne hver dag i barnehagen, lærer de noe galt om relasjoner. De små barna skal føle seg elsket når de kommer inn døra i barnehagen, sier styrer Ole Marius Røsten i Studentongan barnehage i Bodø.Foto: Mariell Tverrå Løkås
– Styrket bemanning er ikke nok i seg selv
Styrer Ole Marius Røsten (49) har et knallhardt krav til de ansatte: – Det skal glitre i øynene når du snakker om ungene.
Til sommeren er det tre år siden han tok over som styrer i
Studentongan barnehage på Mørkved i Bodø. Barnehagen
er en studentbarnehage, og del av Studentinord, studentsamskipnaden for studenter
ved Nord universitet og Politihøgskolen i Bodø.
Barnehagen har romslige og moderne lokaler, og består
av fem avdelinger og en fleksibel uteavdeling. Siden Røsten overtok som styrer har
driften utviklet seg i positiv retning. Samtidig
har han styrket bemanningen, fått på plass en ekstra ressurs på kjøkkenet, og
lagt til rette for stabilitet i personalgruppa. Gjennom godt samarbeid med de
ansatte har arbeidet lyktes, noe som har resultert i at sykefraværet har gått ned.
Utstillingsvindu
Det har ført til at Utdanningsforbundet i Bodø vil trekke
fram barnehagen som utstillingsvindu for andre, ifølge en sak i Avisa Nordland.
– Dette er noe andre barnehager, både kommunale og private,
burde se til. Vi er veldig stolte over dem og den jobben og tankegangen de har.
Det er tryggheten til ungene som er det viktigste og barnehagene er en
pedagogisk virksomhet som skal gi kvalitet. For å gjøre det må du ha nok folk,
og vi tror at løsningen er å øke grunnbemanningen på denne måten, sier Lena
Allstrin, styremedlem og tillitsvalgt i Utdanningsforbundet i Bodø, til avisen.
Akkurat rollen som utstillingsvindu var kanskje ikke det
første Røsten tenkte på, da han gikk til sin første styrerjobb etter en lang
karriere som barnehagelærer i ulike barnehager.
– Man gjør seg jo noen tanker om seg selv før man går til en
slik jobb. Planen min var å ligge litt i sivet og følge med, kjenne litt på
kulturen, bli kjent med folk og finne ut av hvordan ting fungerer.
Sånn ble det ikke.
– Jeg hadde vært her i rundt en måned da Studentinord hadde personalsamling,
og jeg sto på scenen som vokalist i husbandet og kasta skjorta mens jeg sang
«Levva livet». Men jeg lærte vel at man er seg sjøl lik, uansett. Jeg er vel litt sånn som
person: Går inn med hodet først og full åpning.
Han ler.
Annonse
– Og så kjøpte jeg et hønsehus og høner, som de ansatte vel
egentlig ikke var helt klar over. Og fikk ansvar for. Det er også litt typisk
meg; litt morsomt, men også ganske dårlig løst. Så det ble en litt bratt start.
Men det gikk seg til.
– De var veldig høflige og snille med meg, og så gjennom
fingrene med mye. Så jeg tror vi så langt har gått en god reise sammen. Det
meste går som regel bra hvis alle skjønner at intensjonen er å gjøre det best
mulig, for hverandre. Da kan man også gjøre noen feil av og til.
Studentinord
Studentinord er studentsamskipnad for studentene ved alle Nord universitets studiesteder i Trøndelag og Nordland, og ved Politihøgskolen avdeling Bodø.
Har ansvar for velferdstjenester til rundt 10 500 studenter, som omfatter studentboliger, spisesteder, råd- og helsetjenester, støtte til det sosiale og frivillige studentlivet, og barnehage. Har rundt 115 ansatte ved de ulike studiestedene.
Er regulert av Studentsamskipnadloven, som setter rammene for virksomheten.
Er en ideell organisasjon som opererer uten profitt. Eventuelle overskudd fra driften går tilbake til studentene i form av lavere priser, økt kvalitet og omfang i tilbudene, samt investeringer i enda bedre studentvelferd.
Barnehagen har 102 plasser. Forgjengeren hans gikk ut i
pensjon etter over 30 år som leder, og mange av de ansatte hadde jobbet der
lenge. Sykefraværet var som i de fleste barnehager høyt.
– Jeg tok over et solid fundament og
erfarne, dyktige ansatte, men behovet for utvikling var til stede. Som ny leder
er man privilegert som kan komme inn og se på driften med nye, friske øyne.
Han forteller at de gjennomførte en stor SWOT-analyse, der de ansatte selv
pekte på at de måtte bli bedre på samarbeid mellom avdelingene. Både når det
kom til deling av kultur og ressurser.
– I kjølvannet av det gjorde vi en del
erkjennelser. Blant annet at det er én ting å ha seks barn på en ansatt, men
det er vel så viktig hvem den ene ansatte er. Det å stadig måtte forholde seg
til et nytt menneske kan bli en mental belastning i seg selv.
På tross av gode vikarer og godt samarbeid med bemanningsbyrået,
fikk de det ikke til å gå opp. Etter hvert begynte bildet å bli tydeligere.
– De største kostandene man har i en barnehage, er fravær. Hvis
stadig nye vikarer fører til at personalet blir enda mer slitne, blir det en
ond sirkel.
Røsten sier regnestykket er litt mer komplisert enn nøyaktig antall årsverk. Men i tillegg til å ha styrket bemanning, har barnehagen
også faste vikarer som settes inn når barnehagelærerne tar ut
plantid, eller er borte fra avdelingen av andre årsaker.
– Men hvordan går regnestykket i hop; du har ansatt
flere, og går samtidig i pluss økonomisk?
– Vi har til en viss grad gamblet på at det kom til å lønne seg. Alle
barnehager av en viss størrelse er nødt til å regne inn noe fravær. Risikoen er
ikke så stor. Hvis du skulle ha null fravær et år, har du da litt flere folk på
jobb. Men det er en utgift som du, selv om du ikke budsjetterer med det, har
kalkulert. Du har kalkulert at du får utgift på fravær. Vi er en stor barnehage,
med en veldig sammensatt personalgruppe. Så fravær må vi ta høyde for.
Forsøket startet forrige barnehageår. Det fungerte. I år har
de lagt på enda litt mer ressurser.
– Hvordan får du gjennomslag for det i styret?
– Man må jo egentlig bare vise at det fungerer, sier han.
Før han legger til at det ikke var så vanskelig. I dag er
Studentongan den eneste barnehagen drevet av Studentinord. Barnehagen ligger
sentralt plassert i nærheten av Nord universitet, og har ikke hatt problemer
med å få fylt opp plassene.
– Du trenger ikke gå lenger enn til første paragraf i første
kapittel i barnehageloven. Vårt mandat er ikke å levere produkter. Vi skal
danne mennesker. Vi skal lære dem likeverd, respekt og toleranse. Det handler
ikke om veldig konkrete, målbare verdier – men om å bygge relasjoner mellom
mennesker. Det kan du ikke gjøre med hvem som helst. Du kan ikke bytte ut en
relasjon, sier han, og fortsetter:
– Hvis vi har en barnehage der farta går ned, og vi ser og
hører at det bobler med snakk og gode, nære relasjoner mellom mennesker som
kjenner hverandre godt, da gjør vi vårt mandat. Det er min påstand. Det kan man
også selge inn økonomisk. Man kan begynne å diskutere i de store sammenhengene
også. Mange kommuner har kjempeutfordringer på økonomisiden. Man kan spørre seg
om det er lønnsomt å skjære til beinet i barnehagen og si at «Nei, dere trenger
ikke den ekstra ansatte, for dere oppfyller normen». Men tynnslitte voksne er
ganske dyrt. Og de leverer ikke det de skal.
Studentongan barnehage i Bodø ble bygget som en barnehage, etter at de ansatte selv kom med ønsker om hva bygget skulle inneholde. Barnehagen er åpen for alle, men spesielt tilrettelagt for studentforeldre.Foto: Mariell Tverrå Løkås
Treårsplan
Samtidig er han klar på at han verken sitter på noen fasit,
eller at det å styrke bemanningen er nok i seg selv. I dag jobber de ansatte i
Studentongan litt annerledes. Samarbeidet mellom avdelingene er mye bedre. Det skyldes både tydelig ledelse, og ikke minst innsats og engasjement fra de ansatte.
Røsten har også gjort et annet stort grep.
– Hoveddilemmaet til pedagogene er at du skal ha mange
tanker i hodet samtidig, mange elementer du må ha kontroll på. Å koke det ned
til færre prosjekter, og prøve å jobbe med én ting om gangen, det er det
første.
Akkurat nå jobber barnehagen med et treårig prosjekt som
handler om lek. Årsplanen er gjort om og forenklet, og laget med utgangspunkt i
forutsetningen til personalgruppen, barnehagens fysiske forutsetninger og
tilgjengelige ressurser.
– Vi har ikke temaarbeid. Vi jobber med lek. Vi skaper gode
relasjoner, og jobber veldig aktivt med det. Vi har det som tema på hvert
eneste personalmøte, og fordyper oss i det. Men ikke noe utover det. Det er mer
enn nok å holde på med.
Styreren forklarer at arbeidsdagene selvsagt inneholder foreldresamtaler,
medarbeidersamtaler, møter med PPT, foreldre med ulike krav og barn med ulike behov
som også skal ivaretas.
– Men: Målet er å koke det ned mest mulig og bruke minst
mulig tid på skjemaer som skal krysses og sjekkes. Hvis pedagogen plutselig
bare blir en arbeidsmaskin som skal fylle opp en hel masse krav, og aldri ha
tid til å sitte litt i sofaen, blir det ikke en god situasjon verken for de
ansatte eller barna. Da går vi glipp av den viktigste delen av jobben.
Røsten er engasjert når han understreker hva han mener er
aller viktigst:
– Hvis barna møter slitne voksne hver dag i barnehagen,
lærer de noe galt om relasjoner. De små barna skal føle seg elsket når de
kommer inn døra i barnehagen. Det krever at de ansatte har tid og overskudd til
å gjøre jobben. Og de må like det. Barnehageansatte møter et tøft krav om at de
skal gå på jobb og fylle og tømme hjertet sitt hver dag. Det er ganske
krevende. Hvis du skal gjøre det, må du i hvert fall ha hodet over vannet og
kjenne på et overskudd.
Selv med ett eneste tema i en tre år lang årsplan, er
styreren trygg på at også de andre fagområdene i rammeplanen dekkes godt.
– Jobben vår er ikke å være på x antall turer eller lære
femåringer å skrive. Jobben vår er relasjon. Alle fagområdene kommer inn som et
overskuddsmateriale av den relasjonen som skapes.
Krav om engasjement
Samtidig er han ikke redd for å stille krav.
– Jeg har et beinhardt krav på engasjementet. Der kommer min
strenghet inn. Samtidig vet man at det er noe som går i perioder. Noen dager er
man ikke engasjert på jobb og gjør bare det man må. Vi er mennesker, og ting
går opp og ned. Men i bunn skal du ha et genuint engasjement for jobben. Da må
det være artig å være på jobb. Du kan ikke tvinge det engasjementet fram på en
annen måte enn at du opplever det. Jeg er litt streng der. Det skal glitre i
øynene dine når du snakker om ungene, uansett hvem du snakker med i barnehagen.
Han har også møtt de som har mistet gnisten fullstendig. Litt
for ofte.
– Det er mange som ikke takler å jobbe i barnehage, de som
har slitt seg helt ut. Og vi ser på tallene at færre ønsker å utdanne seg til
yrket, og mange går over i andre jobber. Man kan diskutere hvorfor, det er det
nok mange årsaker til. Jeg tror hovedårsaken handler om å trives i jobben. Det
må vi være oppmerksomme på.
Selv gikk han til sin første barnehagejobb for rundt 25 år
siden, og har sett en sektor i stor endring.
– Kvaliteten på barnehagene har økt, jeg tror vi leverer et
ganske annet og bedre produkt til både barna, foreldrene og myndighetene i dag
enn før. Men ressursene har ikke fulgt med. Samtidig ser vi et økende behov for
oppfølging av enkeltbarn. Det er flere barn med vedtak, og flere i gråsonen,
som har behov for ekstra støtte. Samtidig får de ikke så mye tid, fordi vi
leverer på så mange andre områder. Disse tingene skjer parallelt. Når da
fraværet øker, blir det ekstra tungt, og utfordringene forsterker hverandre.
Jeg har tro på at vi må gjøre de tingene vi må gjøre så enkelt og oversiktlig
som mulig, så vi har mest mulig tid til å være sammen med barna. Som er vår
egentlige jobb.
Han er samtidig klar på at han ikke mener «alt var bedre
før».
– Tidligere hadde man kanskje noe større frihet, og bedre
tid med barna. Samtidig var vi nok litt slappere på å kvalitetssikre arbeidet
vi gjorde. Vi kan mer nå. Vi vet mer om barndommen. Vi er en sterkere
profesjon. Og vi har en større stolthet over det vi holder på med.
Ole Marius Røsten har vært i Studentongan barnehage i tre år til sommeren. På fritiden er han en ivrig løper.Foto: Mariell Tverrå Løkås
Flink-pike-syndrom
Ole Marius Røsten er en av mange barnehagestyrere som i dag
er i ferd med å ta over når mange i «gründer-generasjonen» nærmer seg
pensjonsalder.
– Tror du din måte å lede på er sammenfallende med andre
ferske styrere, og at det er noe som vil prege sektoren?
– Jeg tror ikke jeg kommer til å prege sektoren, men kanskje
min generasjon. Og jeg vet ikke om det er andre som deler samme tankegang. Men
det som bekymrer meg litt, er at de styrerne jeg kjenner jobber veldig intenst.
De legger veldig mye engasjement i jobben. Noe som er litt fort gjort, etter at
man har gjort dette noen år og det begynner å flyte, er at man begynner å lete
etter feil. Jeg tror mange av oss har et lite «flink-pike-syndrom». Mange som
ender som styrere er de som alltid tok ansvar og løste alle oppgaver. Så ble
det naturlig å ta over som styrer, og så skal man fremdeles fylle alle krav.
– Hva med deg: Er du flink til å sørge for at du har det
overskuddet som trengs?
– Akkurat det er jo den store utfordringen. Man har takket
ja til en jobb som krever mer, og det er et ansvar. Det må man ta. Jeg skal
jobbe hardere enn en som jobber som assistent hos meg. Hvis du vil ha mer
ansvar, får du mer betalt, men da må du også jobbe mer og tyngre. Det er en del
av greia. Hvis man ikke klarer det, må man lage seg noen rom og være oppmerksom
på det. Samtidig har det ikke noe å si hvor mange timer man jobber, så lenge du
har det bra mentalt. Hvis det er mange ting som plager meg når jeg står opp for
å gå på jobb, må jeg øve meg på å slå av. Det gagner ingen. Da blir man sur og
sliten og tar dårlige beslutninger. Da blir man en dårlig leder.
Når han har fri, løper han. Så langt og lenge som mulig. Til
sommeren venter landets lengste ultraløp: Fra Oslo til Bergen.
– Jeg hadde ikke hatt sjangs uten løpingen. Men det er
svaret for meg. Alle må ha sin greie, I hvert fall hvis man har en mentalt
krevende jobb. Men man skal være litt forsiktig med å mase for mye på andre om
å holde seg i form, det blir fort en sånn flink pike-greie, det også. Da må jeg
heller være bevisst at man er en rollemodell.