De to siste
årene har Dovre kommune vært involvert i et pilotprosjekt der det store målet
har vært mer inkluderende og bedre tilpasset hjelp i barnehager og skoler.
I samarbeid
med den interkommunale PP-tjenesten som er forankret i Sel kommune, har de testet
ut en modell som innebærer at ansatte i PPT (pedagogisk-psykologisk tjeneste) jevnlig tilbringer hele dager ved
barnehagene og skolene i kommunen.
Det har også
blitt gjennomført et utviklingsarbeid blant barnehage- og skoleansatte for å kunne
komme tidligere inn i saker der barn og elever har behov for hjelp, og for å
utvikle mer inkluderende praksiser generelt.
– Alle barn
og unge i Dovre skal oppleve at de er inkludert og har en naturlig plass i fellesskapet,
sier Hilde Engvik Lusæter som har ledet piloten.
Ved
prosjektstart i 2020 var hun sjef for PPT Nord-Gudbrandsdalen. I dag er hun
helse- og omsorgssjef i Dovre kommune.
– Begrepet
inkludering kan gi ganske forskjellige assosiasjoner. Den gamle tankegangen er
at man har noen barn som står utenfor, som på ulike måter skiller seg ut, og som
skal integreres inn i en etablert barnegruppe. Vi tenker ganske motsatt når det
gjelder integreringsbegrepet. Vi tenker at hvert enkelt barn skal oppleve tilhørighet,
mestre og føle trygghet i gruppa. Inkludering er ikke for noen, men for hver og
én i barnegruppa. Denne forståelsen har ligget tydelig til grunn for alt vi har
gjort, forteller Lusæter.
Faste samarbeidsdager
Ett mål i
pilotarbeidet har vært å styrke det tidlige og forebyggende arbeidet ved å
etablere et tettere samarbeid mellom PPT og barnehage/skole.
I
begynnelsen av prosjektet ble det derfor bestemt at representanter for
PP-tjenesten skulle tilbringe én dag i uka ute i barnehagene og skolene. På disse
samarbeidsdagene har mye av tiden gått med til veiledning av ansatte og ledere,
opplyser Lusæter.
Barnehagene og
skolene har også brukt PPT-veilederne til intern kompetanseheving i observasjon
og andre faglige temaer, som evne til å gjenkjenne tidlige tegn på behov for
støtte blant barna, og hvilke lavterskeltiltak som kan iverksettes før man
eventuelt går videre med en formell sak til PPT.
Kommunen har
to barnehager, én barneskole og én ungdomsskole. Alle har deltatt i prosjektet.
– Hvilke
erfaringer har dere gjort dere?
– Tiltaket
med at PP-tjenesten har faste dager ute i barnehagene og skolene, har blitt
satt veldig pris på. Ansatte i barnehager og skoler forteller at de har fått et
helt annet forhold til PP-tjenesten. Før var det litt mer usikkerhet rundt hva
PPT ønsket av barnehagene og skolene og hvorvidt man jobbet godt nok. Nå har
man i større grad blitt likeverdige samarbeidspartnere, sier Lusæter.
Gode
rutiner
Styrer Marthe
Lyngstad Brenden i Dovre barnehage bekrefter at både hun og de ansatte har
blitt bedre kjent med og tryggere på PP-tjenesten i løpet av prosjektet:
– Nå synes vi
at vi kjenner vår faste veileder veldig godt, og det har blitt mye lettere å ta
opp ulike problemstillinger. Etter hvert har vi også fått på plass noen gode
rutiner for hva vi skal gjøre før vi eventuelt tar kontakt med PPT. Da
skal vi ha gjennomført en pedagogisk analyse på avdelingen og prøvd ut tiltak.
– Vi har øvd
mye på pedagogisk analyse i løpet av pilotperioden. Vi skal ikke si at vi er
veldig gode på det enda, men med hjelp fra PPT er vi på god vei, forteller
Brenden.
Pedagogisk analyse:
- Pedagogisk
analyse tar utgangspunkt i at det er behov for å løse en utfordring i
barne-/ungdomsmiljøet.
- Det er
viktig å finne ut hva som er opprettholdende faktorer før tiltak velges og
settes i gang.
- I arbeidet
må barn/ungdoms atferd forstås ut fra kontekst (læringsmiljø, pedagogisk
aktivitet), ut fra aktørperspektivet (barns virkelighetsoppfatning og
mestringsstrategier, aktør i eget liv) og ut fra individuelle faktorer.
- Tiltak
velges ut etter en samarbeidsprosess og tiltak må evalueres.
(Kilde: Dovre
kommune)
Andre kommuner
tok etter
Dovre er en
av totalt fem kommuner som har gjennomført pilotprosjekt for å øke kunnskapen
om hvordan man kan gi et mer inkluderende tilbud til alle barn og elever. Pilotene
ble foreslått som tiltak i Meld St. 6 Tett på - tidlig innsats og
inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO.
– Et av
målene deres var å komme tidligere inn når barn og elever har behov for støtte
og tilrettelegging. Har dere klart det?
– Ja, jeg
vil absolutt si det. Vi har erfart at en del saker har blitt løst uten at man
må sette i gang hele mølla med sakkyndig vurdering, nettopp fordi man har
kommet tidligere inn. Dette skjer oftere nå, sier Hilde Engvik Lusæter.
– Forebygging,
tidlig innsats og det at barns behov i størst mulig grad skal ivaretas i naturlige
settinger, har lenge vært et prioritert område for PP-tjenesten vår.
Norddalskommunene
Dovre, Sel, Lom, Skjåk, Vågå og Lesja har felles PP-tjeneste. Lusæter forteller
at erfaringene fra Dovre var så gode at de andre kommunene også ønsket å bli
med i ordningen med faste samarbeidsdager.
– Vi la
derfor om hele PP-tjenestens arbeid. Nå drar veilederne ut til barnehager og
skoler i hele regionen, sier hun.
Etter at
også nabokommunene ble med, har ikke barnehagene i Dovre like ofte besøk av
PPT-veileder lenger:
– Nå er det
cirka hver tredje uke, men vi har lagt grunnlaget for et godt samarbeid. Og vi
kan alltids ta kontakt hvis det er behov, forteller barnehagestyrer Marthe Lyngstad
Brenden.
Stor
belastning
Selv om det
var mange positive sider ved å etablere et tettere samarbeid mellom PPT og
skolene og barnehagene, opplevde man også at dette kunne by på enkelte
utfordringer:
– Terskelen
for å involvere andre instanser kan bli veldig lav. Vi merket at PP-tjenesten etter
hvert ble dratt inn i «alt». Vi skulle være på tilbudssiden samtidig som vi
skulle håndtere de andre sakene våre. Da ble dagene veldig fulle, forteller
Hilde Engvik Lusæter.
Denne
problemstillingen førte til at det ble laget en modell som tydeliggjør hvordan
barnehage/skole og PPT kan samarbeide, og hva som kan være en god oppgave- og
arbeidsdeling dem imellom.
– En
PP-tjeneste som betjener mange skoler og barnehager kan ikke gå inn i alle
problemstillinger over alt, det er det ikke kapasitet til. Barnehager og skoler
har derfor et ansvar for å prøve ut tiltak før man søker hjelp hos andre
instanser, sier Lusæter.
– Underveis
i prosjektet dukket det også opp spørsmål om dokumentasjon og juss knyttet til et
tettere samarbeid mellom barnehage/skole og PPT. Vi må fortsatt jobbe litt med alle
disse utfordringene, men det har gått seg ganske godt til etter hvert.
Har jobbet
med å styrke voksenrollen
For å sikre
mer inkluderende praksiser, ble det i forbindelse med piloten også satt i gang et
internt utviklingsarbeid i barnehagene og skolene.
Å styrke
voksenrollen har vært sentralt her, opplyser prosjektlederen.
I
barnehagene har de jobbet med å øke egen bevissthet om hvordan de skal møte
barna, slik at tilnærmingen følger samme prinsipper og hvert barn blir sett og
møtt ut fra egne behov.
Barnehagene har
også jobbet sammen med PPT om observasjon i barnegruppa og internt med
språkutviklingsverktøyet TRAS. Hensikten har vært at alle ansatte skal kunne
jobbe med tiltak i barnegruppa over en periode.
For å skape
eierskap har de ansatte selv utviklet eller videreutviklet verktøyene som brukes
sammen med barna.
– Det er
viktig at de voksne som er nærmest barna har kompetanse til å håndtere det som
skjer i det daglige. De ansatte har allerede mye kompetanse, men man trenger
påfyll for å utvikle seg videre. Vi har derfor hatt mange fagdager og samarbeidsmøter.
Da har PP-tjenesten samlet alle ansatte i barnehagene og hentet inn eksperter på
temaer vi mener er viktige i denne sammenhengen, forteller Lusæter.
– En
positiv endring
Det er styrerne
og rektorene som har ledet utviklingsarbeidet i sin barnehage eller skole.
– Som leder
har jeg forsøkt å holde arbeidet med pilotprosjektet varmt i alle ledd i
barnehagen. Målet var at det skulle oppleves som en positiv endring for alle, og
ikke som mas. Pilotarbeidet har blitt diskutert på alle møter personalmøter,
avdelingsmøter og pedagogisk leder-møter. Da har vi også tatt tak i eventuelle hindringer,
misforståelser og usikkerheter, forteller styrer Marthe Lyngstad Brenden i
Dovre barnehage.
– Det var
for eksempel litt usikkerhet omkring observasjon – om hva som er forskjellen på
det og kartlegging. Da fikk alle ansatte en grundig gjennomgang av temaet i
regi av PPT, og de fikk øve seg på å gjøre observasjoner ute på avdelingene
etterpå.
– Hva har
vært det mest utfordrende i prosjektet, slik du ser det?
–
Utfordringen har vært å ha nok tid til møter. Barnehagen er ikke i like stor
grad rigget for denne typen utviklingsarbeid som skolen. Vi har mindre samarbeidstid.
Pedagogisk analyse tar tid å gjennomføre og så skal man drøfte tiltak og
effekten av tiltakene etterpå. Vi skulle hatt mer tid til dette, sier Brenden.
– Må
holde temaet varmt
Med
utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap og erfaringene fra piloten, ble det etter
hvert også laget en modell for et godt oppvekst- og læringsmiljø i Dovre
kommune.
Denne tydeliggjør
hva som er forventet av barnehager, skoler og SFO når det kommer til å jobbe
inkluderende med barna.
– Her
setter vi barnet og familien i sentrum og forsøker å illustrere hvordan hele
oppvekstmiljøet er med på å påvirke hvordan barn og unge har det, forteller
Lusæter.
Ifølge henne
har denne modellen, sammen med modellen som tydeliggjør ansvarsområdene til
barnehage, skole og PPT, blitt viktige grunnlagsdokumenter for ansatte og
ledere i de ulike institusjonene.
– I tillegg
er de nyttige for å synliggjøre prinsipper og arbeidsmåter overfor foreldre og
kommunale tjenester rundt barnehagene og skolene, sier Lusæter.
Styrer Marthe
Lyngstad Brenden forteller at de to modellene bidrar til å skape kontinuitet i arbeidet
med inkludering i barnegruppen, uavhengig av utskiftninger i personalet.
– En av mine
viktigste oppgaver som leder fremover blir å holde temaet varmt, sier hun.
Høyt på
agendaen
Pilotarbeidet
ble avsluttet våren 2022, men Hilde Engvik Lusæter opplyser at inkludering og
tidlig innsats fortsatt kommer til å stå høyt på agendaen:
– Det heter
ikke lenger «pilot» eller «prosjekt», men vi skal bygge videre på det gode arbeidet
som har blitt gjort til nå. Det skal videreutvikles.
Om Piloter for inkluderende praksis:
Dovre er en
av totalt fem kommuner som har deltatt i pilotprosjekter for å gi barn og unge et
mer inkluderende og tilpasset tilbud. Like før jul kom sluttrapporten fra følgeforskningen
på de ulike utviklingsarbeidene.
Både pilotene
og følgeforskningen ble foreslått som tiltak i Meld St. 6 Tett på - tidlig
innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO for å øke
kunnskapen om hva som skal til for å endre praksis for å kunne gi et mer
inkluderende tilbud til alle barn og elever. Pilottilskuddet skulle gis til
kommuner som ønsket å prøve ut tiltak som kan føre til mer inkludering og bedre
tilpassing av tilbudet i barnehage, skole eller SFO, enten gjennom det ordinære
tilbudet eller i form av spesialpedagogiske tiltak.
I tillegg
til Dovre fikk fire kommuner tildelt støtte fra Utdanningsdirektoratet (Udir):
Vanylven, Lillehammer, Rælingen og Steinkjer.
Pilotarbeidet
startet våren 2020 og ble avsluttet våren 2022.
Følgeforskningen
er gjennomført av ideas2evidence og Høgskolen i Østfold på oppdrag fra Udir.
I
sluttrapporten kommer det blant annet frem at:
- Med
økt tilstedeværelse i barnehager og skoler, kan PPT styrke det tidlige og
forebyggende arbeidet.
- Det
er krevende, men viktig, å utvikle en felles forståelse av hva inkludering
innebærer.
- Et
vellykket inkluderingsarbeid krever god forankring blant kommune- og
enhetsledere, fordi det bør ses i sammenheng med kompetanseutvikling og god
utnyttelse av personalmessig kapasitet.
- Spesialpedagogiske
hjelpemidler og metoder kan gjøre det allmenpedagogiske tilbudet bedre og mer
inkluderende. I flere av pilotene har universell bruk av et verktøy som ofte brukes
kun for barn med særskilte behov, gitt flere barn muligheter for utvikling og
mestring.
Samtlige fem
kommuner har lagt vekt på å endre PP-tjenesten sin rolle mot mer forebyggende
arbeid ved å være mer til stede i barnehager og skoler.
Pilotkommunene erfarer at pedagogene og PP-rådgiverne lærer av hverandre, og at
terskelen for å drøfte konkrete utfordringer blir lavere.
Samtidig byr
tettere samarbeid også på noen utfordringer; PP-tjenestens uavhengige rolle kan
settes på prøve, spesielt der PP-rådgiver også er rekruttert fra barnehage og
skole og ansatt under rektor/styrer. Flere erfarte også at den nye rollen for
PPT gir økt arbeidsbelastning og kapasitetsutfordringer.
(Kilde:
Udir og rapporten Hvordan jobbe mer inkluderende i
barnehager, skoler og SFO?)