– Vi kjenner på stolthet, glede og ydmykhet over at den
lille barnehagen vår får en slik oppmerksomhet. At andre ser arbeidet vi legger
ned. Vi har jobbet målrettet over mange år med små elementer i hverdagen som
gjør at det til sammen blir veldig bra.
Det sier daglig leder Trine Gleditsch om at ULNA Vang
aktivitetsbarnehage er en av fem finalister i kåringen «Årets barnehage 2024».
Barnehagen som holder til i naturskjønne omgivelser i Vang
like utenfor Hamar by, ble etablert i 2009 av Gleditsch selv. Høsten 2022 ble
den en del av ULNA-kjeden, og barnehagen har i dag 52 barn og 18 ansatte
fordelt på tre avdelinger.
– Energisk gjeng
– Hva vil du si kjennetegner barnehagen
deres?
– Vi er en energisk gjeng med høy kompetanse. Vi jobber
forskningsbasert for å sikre at vi har felles praksis på huset. Personalet er
nysgjerrige, observerende og reflekterende. De er flinke til å lage gode planer
som gjør at hverdagen blir bra for både små og store, sier Gleditsch.
De er nytenkende og finner på mange kreative
aktiviteter. Barna får oppleve enormt mye og utvikle seg i sitt tempo, med
fysisk aktivitet og mestring […] Et trygt sted for både barn, foresatte og
ansatte, skriver en av dem som har nominert barnehagen til prisen.
En annen forslagsstiller skriver dette:
Her vil man ikke oppleve at personalet
snakker over barna sine hoder, her opplever man gode voksne som ler og koser
seg sammen med barna, som setter gode grenser eller veileder på en autorativ
måte – en lederstil med tydelighet og varme.
Bevegelse og natur
Når Gleditsch får spørsmål om hva som gjør dem til en god
barnehage, trekker hun selv frem følgende:
– Vi tør å sette oss mål og jobbe kontinuerlig mot dem.
Vi har en god og tydelig ledergruppe som står sterkt sammen, og en fantastisk personalgruppe
og foreldregruppe som er åpne for spreke ideer. Vi sover ikke i timen. Vi tar
hele tiden til oss læring og er ikke redde for å gjøre endringer, sier hun.
«Et godt sted å være» er mottoet til barnehagen.
– Det er menneskene som utgjør den store forskjellen. Vi
snakker om at barnehagen vår skal være preget av trygghet, omsorg og en god
atmosfære. Vi skal ha et godt og tydelig kroppsspråk, en positiv holdning og blikket
vårt skal leve opp til det vi sier, forteller barnehagelederen.
Felles for alle som jobber i barnehagen er også et
brennende engasjement for bevegelse og natur, opplyser Gleditsch.
– Vi har fokus på å være en fysisk og psykisk
helsefremmende barnehage, og en del av dette er at barna skal bli glade i å
bruke kroppen sin både inne og ute. De skal få mulighet til å utfordre kroppen
gjennom ulike aktiviteter – på uteområdet, inne i gymsalen eller i naturen. Vi
ser at barn som beveger seg, de smiler. Enten de leker sisten eller har
eventyrstund i skogen. Og barn som lærer å mestre kroppen sin godt får ofte god
selvfølelse og selvtillit, sier hun.
Barnehagen i Vang er så heldige å ha sitt eget
svømmebasseng, hvor barna får lære seg det mest grunnleggende ved å oppholde
seg i vann.
– Alle i barnehagen tilbys å bade én fast dag i uken helt
fra de starter på småbarnsavdelingen til de begynner på skolen. Det første året
består stort sett av frilek i vann, og målet er bare at alle skal kose seg og
bli trygge med å bevege seg i vann, forteller den daglige lederen.
Etter hvert som de blir eldre lærer barna blant annet å
dykke, flyte på mage og rygg og å skape fremdrift i vannet, opplyser hun.
Årets barnehage i PBL
Årets barnehage kåres under PBL Lederkonferanse i Bodø 1.- 3. september.
Styret i PBL har satt følgende kriterier for at kandidatene skal kunne vinne prisen Årets barnehage 2024:
- Et basistilbud av høy kvalitet
- En helhetlig og tydelig pedagogisk profil
- En god og tydelig ledelse
- Tilfredse foreldre
- Arbeid som har vært utviklende og nytenkende
- Et godt arbeidsmiljø
- Lavt sykefravær over tid
- Et godt omdømme
Dette er årets finalister:
Føle seg vel i en gruppe
– Hva mener du er barnehagens viktigste
oppgave?
– Det er å ta godt imot barna, skape gode relasjoner og
trygg ballast til senere i livet. Vi er ofte de første voksne barn møter utenom
familien, og vår oppgave er å skape trygghet, tillit og pøse på med opplevelser
som bygger god selvfølelse og selvtillit slik at barna blir glade i seg selv og
andre. Å føle seg vel i en gruppe er superviktig, sier den daglige lederen.
– Det er den relasjonelle kompetansen barna får ved å
være i et godt barnehagemiljø som er det viktige, ikke hva de lærer av
bokstaver og tall, legger hun til.
Godt refleksjonsgrunnlag
Barnehagen i Vang er partnerbarnehage for Høgskolen i
Innlandet. Det innebærer blant annet at de store deler av året har barnehagelærerstudenter
i praksis hos seg.
– Jeg tror at studentene bidrar til å holde oss faglig
oppdatert, for de har alltid med seg den nyeste kunnskapen. Deres
tilstedeværelse gir oss dessuten et godt refleksjonsgrunnlag. De pedagogiske
lederne skal hele tiden reflektere både rundt egen praksis og studentenes praksis. Å kontinuerlig se på egen utførelse av jobben, er viktig,
sier Gleditsch.
Faglig utvikling står generelt høyt i fokus hos barnehagen,
forteller hun.
– Vi sender regelmessig ansatte på etter- og
videreutdanning. Flere har tatt eller holder nå på å ta videreutdanning i
veiledning, mens andre for eksempel har fått videreutdanning i pedagogisk
ledelse på småbarnsavdeling.
Allsidige opplevelser
– Hva ønsker du at barna skal ta med seg
videre fra barnehagen når de begynner på skolen?
– God mellommenneskelig kompetanse, slik at de fint kan
delta i ulike miljøer, enten det er idrett, skole eller andre arenaer. Barna
skal ha med seg en trygghet i at de er gode nok som de er, at de er verdifulle
små mennesker som det er fint å være sammen med. Og de skal ha fått med seg en
god relasjonell kapasitet som vil gjøre overgangen til skolen enklere, sier
Gleditsch.
– Barna skal føle at de har vært i en barnehage hvor de
har fått allsidige opplevelser som gjør at de mestrer mange ting i livet. Litt
erfaring med ski, orientering, musikk og de ulike fagområdene. Allsidig
kompetanse. Da kan de være med på det meste og føle glede.