DEBATT
Elin Eriksen Ødegaard er professor ved Høgskulen på Vestlandet og leder for BARNkunne – senter for barnehageforskning.
Foto: Mari-Louise Uldbæk Stephan/HVL
Utdanning om livet under vann starter i barnehagen
Selv om FN har bærekraftsmål om livet under vann og god utdanning, blir de yngste barnas plass i disse samtalene ofte oversett.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Alle husker vi hvalen med
30 plastposer i magen, som kom til fjæra i Øygarden for å dø en dag i 2017. Den
kom med et budskap, ikke bare til oss
som bor her på Vestlandet, men til hele verden. Hvalen skapte
bølger i lokalsamfunnet, og ble et sannhetsvitne om betydningen av å arbeide
for bærekraftige hav.
Fem år etter, våren 2022,
inviterte Kunstpilotene og forskere ved BARNkunne – Senter for
barnehageforskning, barnehager i Øygarden med på et felles kunst- og
forskningsprosjekt om barns begynnende forståelse og kunnskap om havet. Ved å male sitt portrett
av havet fikk barna muligheter til å sanse og utforske. Men under
denne noe idylliske beskrivelsen av et prosjekt, finnes det også en dyp uro,
noe vi prøver å uttrykke i filmen «Havportrett – Barna ved Nordsjøen», som
vi lanserer under Havuken i Bergen. Det er en film om barn som bor i
kystlandskapet i Øygarden.
Må si et tydelig nei
Under FNs havtiår, er det
nå på tide å gi mer oppmerksomhet til de yngste barna, til deres
uttrykksformer, til fremtidige generasjoner av liv, i utdanning, forskning og i
politikk. Vi må snakke mer om generasjonsrettferdighet med beslutningstakere og
myndigheter. Og vi må si et tydelig nei når naturen trues.
Utdanningens oppgave under
FNs havtiår er en god anledning til å kunne møte sammenhengene i naturen med
åpenhet for fornemmelser og følelser, til å erfare omsorg for planeten. Noen
ganger handler det om å bli utfordret, om å gjøre nye oppdagelser og om å
forvalte verdier som er bærekraftige for fremtiden.
I prosjektet «Ett hav –
Utforskning», er vår oppgave å gi barna gode opplevelser av biotopen mellom
land og hav. Barna skal utforske og sanse naturen. Ved hjelp av kunstneriske
uttrykksformer ønsker vi å åpne blikket, gi dem ferdigheter, håp og gangs
verdier for fremtiden.
Sammen med barna har vi kjent
regndråpene piske og solstrålene brenne. Vi har oppdaget at havet kan bølge
svart innover stranden, at havet kan være blått og grått og ligge blikk stille.
Vi har sammen oppdaget flo og fjære og prøvd å forstå månens innflytelse på
hvor høyt og lavt vannet kommer inn over stranden. For å gå i dybden på et
slikt naturfenomen har vi studert jordens plass i solsystemet og sett på lokale
sjøkart og kart over jordkloden. Vi har prøvd å forstå hvordan havet både er
det vannet vi finner i fjæra der vi er, og samtidig er en fjære et annet sted i
verden.
Vi har fortalt historier
om seilskuten Statsraad Lehmkuhl; På hvilket hav eller i hvilken havn er Statsraaden
i dag? Og hvor skal den seile i morgen? Barnas historier om familiens
fisketurer, om flyndra de fikk og om foreldre som jobber på sjøen, har blitt
delt til stor begeistring for oss alle. I det iskalde vannet har vi sett på
sjøanemonene og fulgt krabbens jakt etter et nytt gjemmested. Vi har samlet
småsteiner, studert former og farger, og brukt fantasien til å forestille oss
hva som ligger der nede i det dypeste vannet. Vi har studert faktabøker og
kunstbøker. Vi har produsert vårt eget papir, der barnetegninger og
verdenskart, lagt i sjøvann, ble til papir, et papir der vi kunne male våre
havportrett.
Døde fugler
Ute i Spildepollen hadde
personalet og noen av barna ryddet stranden for søppel i uken før kunst- og
forskningsprosjektet skulle skje. Da vi kom igjen uken etter lå døde fugler på
stranden. Vi ble uroet, personalet kontaktet Mattilsynet og vi fikk mer å tenke
på enn livet under vann; Hva har skjedd med fuglene? De er døde, men hvorfor er
det så mange i dag og hvorfor var det ingen forrige uke? Dette var spørsmål som
opptok oss alle, for vi voksne (forskerne, kunstnerne og personalet i
barnehagen) hadde ikke svaret. Var det fugleinfluensa? Kanskje skyldes det for
lite mat, slik en av barna foreslo: «Han har mista skjeva si». Et annet barn
resonnerte på lignende vis, med en kollektiv hukommelse tilbake fra før han var
født; «Ja, kanskje fuglene bare fant plastposer som de ikke burde spise».
I Grotvika fikk vi en overraskelse
siste dagen av prosjektet, da vi skulle vise frem havportrettene til hele
barnehagen og foreldrene i en kunstutstilling nede i vika. Denne dagen var
biotopen endevendt av en gravemaskin. Raskt måtte vi ta stilling til hvordan vi skulle forholde oss dette som
vi anså som miljøkriminalitet. Hvordan er det mulig at noen i FNs havtiår, kan
få tillatelse til å fjerne den naturlige biotopen?
Hendelsen rokket oss. I
et prosjekt som skulle vise vei for FNs havtiår, veltet politikken konkret inn
i vårt møte med havet. Hvordan finne løsninger for håp, når vi blir
følelsesmessig forstyrret over lokale politiske beslutninger? Vi gjenfant håpet
ved å fastholde de rike opplevelsene som et kunstnerisk blikk på omverdenen
gav.
Naturlig startpunkt
Barnehagealderen er et
naturlig startpunkt for den livslange læringen som skal gi alle mennesker
forståelse og kunnskap om livet i havet. En slik prosess må bygge på dialog og
medvirkning slik at alle deltakernes erfaringer blir verdsatt. Den må også
forstå at vi mennesker er grunnleggende utforskende og at det er ved å anta en
lekende tilnærming at vi best setter i gang lysten til å engasjere oss. Forståelse
og kunnskap om hvordan verden henger sammen og hva det betyr for meg, starter med
barns sanselige erfaring, en erfaring lik den som kunstneren utforsker.
Omsorgen for og
kunnskapen om livet under vann bør starte tidlig, men ansvaret for
beslutningene om truslene fra de irreversible klimaendringene, er det denne
generasjonen av politikere som tar. Beslutningene om livet under og ved vann
som tas i dag, legger grunnlaget for å trygge vannforsyningen og for
mulighetene til å finne håpet for fremtiden. Det er ikke voksne som lever i dag
som vil erfare de verste effektene av klimaendringer. De politiske
beslutningene som tas, gjøres på vegne av fremtidige generasjoner og på vegne
av alt biologisk mangfold.
Vi vet at vi har ett
felles hav og at forurensning fører til mangel på livgivende rent vann. Vi vet
også at når organisasjoner og næring blir for grådige, når de tar for mye fra
ressursene i havet, så forstyrrer de næringskjeden for fremtidig liv. Likevel
viser det seg så vanskelig å finne de bærekraftige løsningene.
At foreldre, lærere og
lovgivende myndigheter skal lytte mer til barna, handler ikke bare om å gi unge
taleføre miljøaktivister en mikrofon i de store internasjonale fora, eller at
media dekker unges miljøengasjement. Like viktig er det å gi stemme til de
minste barna, gi dem rom til å utforske, til å oppdage, til å legge merke til
hva de forstår og kan og la dem utrykke seg på mangfoldig vis. Ikke gi dem
ansvaret, men gi dem et åpent blikk, verdier og kunnskap i møte med livet som
venter dem.