
Det er ikke alt man kan lære i utdanningen - ny veileder gir hjelp
Det er ikke alt man kan lære i utdanningen. Noe lærer man først når man kommer ut i yrket. Det er utgangspunktet for en ny veileder fra Utdanningsdirektoratet.
En ny veileder fra Utdanningsdirektoratet samler erfaringer fra lokale veiledningsordninger som skal bidra til mer trygghet i lærerrollen for nyutdannede lærere.
– Vi må sørge for at de som har valgt læreryrket fortsetter i jobben sin. I veilederen finner en kjennetegn på gode veiledningsordninger og konkrete eksempler på hvordan ulike barnehager og skoler organiserer veiledningen av nyutdannede, sier statssekretær Julie Midtgarden Remen (H).
På hjemmesidene til Utdanningsdirektoratet finner man blant annet eksempler fra barnehage Vest-Telemark, som har etablert et interkommunalt samarbeid for veiledning av nyutdannete barnehagelærere.
Der finner man også informasjon om hvordan man jobber med veiledning i Askøy, og hvordan man i Drammen har opprettet et nettverk for nytilsatte barnehagelærere og pedagoger i både offentlige og private barnehager. Mens man i Alta har laget et system som omfatter veiledning i både skole og barnehage.
– Det er barnehage- og skoleeiers ansvar at nyutdannede ivaretas på en god måte, og veiledning er en del av dette. Det er mange måter å gjøre det på, tilpasset ulike lokale behov og forutsetninger, heter det i informasjonen fra Kunnskapsdepartementet.

– Det vil variere fra sted til sted og fra person til person hva som passer best. I denne veilederen kan barnehagene og skolene hente inspirasjon fra modeller og opplegg som andre har prøvd ut, sier Remen.
Veilederen er en del av de nasjonale rammene for veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage, grunnskole og videregående skole.