– Viktig kunnskap forvitrer hvis den ikke ivaretas og foredles
– Som nyutdannet har en ofte hodet fullt av kunnskap, og denne kunnskapen er det viktig å ivareta, sier Kari Pape som har ansvaret for Læringsverkstedets veiledningsordning for nyutdannede barnehagelærere.
Arbeidsgiver skal sørge for at nyutdannede nytilsatte pedagoger får et tilbud om veiledning. I fjor høst fikk Læringsverkstedet, som eier 245 barnehager i Norge, på plass en ny ordning som innebærer at de nyutdannede barnehagelærerne i organisasjonen får delta på fire samlinger. Mellom samlingene får de også veiledning av erfarne pedagoger utenfor egen barnehage, opplyser Læringsverkstedet i en pressemelding.
– Gjennom de to første årene ønsker vi å bidra til at barnehagelærerne blir gode pedagoger i møte med barn og deres foreldre, samt at de blir gode ledere for sine medarbeidere, sier Kari Pape i pressemeldingen. Hun er fagutvikler i Læringsverkstedet og ansvarlig for ordningen.
– Som nyutdannet har en ofte hodet fullt av kunnskap, og denne kunnskapen er det viktig å ivareta og foredle. Samtidig har mange nyutdannede lite erfaring, noe som kan resultere i at kunnskapen legges vekk i møte med etablerte holdninger og en praksis som er etablert gjennom flere tiår. Viktig kunnskap forvitrer hvis den ikke ivaretas og foredles, legger hun til.
Pape håper samlingene kan bidra til at de nyutdannede ser en sammenheng mellom den teorien de har med seg fra utdanningen og utfordringer de møter i barnehagens hverdagsliv.
Travel hverdag
En av de nyutdannede barnehagelærerne som deltar i ordningen, er Ingvild Vastveit Øvermo Heyn. Hun gikk inn i jobben med hodet fullt av kunnskap og et brennende hjerte for arbeidet med barna, men oppdaget fort at det ikke var like lett å omgjøre all kunnskapen i en travel hverdag.
– Noe som hjalp meg mye var alle de fantastiske menneskene jeg fikk omgi meg med hver eneste dag i barnehagen, sier den ferske barnehagelæreren, og forteller at hun er godt fornøyd med oppfølgingen hun har fått hittil.
Ny forståelse
Styrer Linn Rønning i Læringsverkstedet Veraåsen barnehage er med som veileder. Hun sier at en av veiledernes oppgaver er å stille reflekterende og utfordrende spørsmål til de nyutdannede barnehagelærerne.
– Mitt mål er at de skal oppdage nye perspektiver og få ny forståelse for de utfordringene de står i, noe som igjen bidrar til at de utvikler seg som barnehagelærere. Jeg tenker det er viktig at barnehagelærere tidlig blir bevisst på hva som kreves i barnehagelærerrollen, og at de selv bærer ansvaret med å forme rollen til den fagpersonen de ønsker å være, sier hun i pressemeldingen.
– I en veiledningssamtale delte barnehagelærerne refleksjoner om det de tenker skal til for å bli hørt og respektert som fagperson, og hva det er som gjør at de respekterer andre fagpersoner de har rundt seg i barnehagen. Dette temaet ble en naturlig utfordring for barnehagelærerne å jobbe med frem mot neste veiledning og kurs: Det å ha fokus på egen praksis, og hvordan de utøver barnehagelærerrollen i sin barnehage, sier Rønning.