Styrer Ingvild A. Kaare (t.v) her sammen med ablu-studenter Karin Jonlund og Nadia O. Troky, som er ferdigstuderte barnehagelærere henholdsvis neste vår og førstkommende vår via ABLU.

– Ville gjort det igjen

Om to måneder er Nadia Ouahan Troky (35) ferdig utdannet barnehagelærer etter fire år som kombinert pedagogisk leder på dispenasjon og student. Pedagogisk leder på dispensasjon, Karin Jonlund (39) følger hakk i hæl. Begge to er pedagogiske ledere på dispensasjon fra utdanningskravet, og har vært det gjennom hele studieløpet.

Publisert Sist oppdatert

Å utdanne fra egne rekker, er en ren investering i kompetanse i barnehagen, sier styrer i Christiania Barnehave Bjørndal i Oslo, Ingvild Anette Strønen Kaare.

For allerede i vår uteksamineres barnehagens første ABLU-student, Nadia Ouahan Troky, og til neste år følger Karin Jonlund etter.

Det har kostet litt, men alle tre ville gjort det igjen. For Kaare er strålende fornøyd med måten utdanningen Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (ABLU) er lagt opp på.

Godt og tett

– Samarbeidet mellom barnehagen og skolen fungerer veldig bra og studentene får god og tett oppfølging. Tettere enn på et vanlig barnehagelærerstudie, vil jeg påstå, sier Kaare, og anbefaler utdannelsen og måten den er lagt opp på, til alle andre barnehager.

ABLU er et tilbud til assistenter og fagarbeidere med fast jobb i barnehage. Og fra høsten 2015 tilbyr Universitetet i Agder og Universitetet i Nordland en helt ny ABLU, som blir til i samarbeid med PBL.

Det nye er blitt til blant annet etter innspill fra bransjen selv. PBL har spurt private barnehager fra hele landet om deres ønsker og behov til slik utdanning, og tror den tette koblingen til barnehagene vil bidra til å gjøre disse to studiene svært gode.

Investering i kompetanse

Studiene vil bli gjennomført etter en fleksibel modell der mye av opplegget vil foregå på nett, og det legges til rette for at ansatte og barnehager fra hele landet kan ta del i studiet.

Det koster selvfølgelig litt, men for Christiania barnehave er det absolutt verdt det. Det er en ren investering i kompetanse i barnehagen.

–Vi sitter jo som mottagere av kompetansen som studentene bringer med seg fra skolen gjennom disse fire årene. Studentene bruker det de lærer på skolen i barnehagen og har i tillegg en del av praksisen i egen barnehage. For oss sikrer det gode barnehagelærere med bred erfaring i tillegg til faglig påfyll og gode diskusjoner, sier Kaare.

Aldri i tvil

Kaare opplever at studiet knytter sammen praksis og teori på en god måte, og at det lønner seg å jobbe i barnehage under utdanningen. Noe som Nadia Ouahan Troky gjerne skriver under på.

– Jeg har jobbet i barnehagen i snart 13 år, siden jeg kom inn som praksiselev fra Nav. Så fikk jeg en assistentjobb. Etter det takket jeg ja til en stilling som pedagogisk leder på dispensasjon. Da jeg fikk tilbud om å ta ABLU, var jeg ikke i tvil og var glad for å være en av de heldige som kom inn. Det er jo dette jeg vil jobbe med, så da er det fint å ha utdannelsen på plass, sier Troky.

Tøffe tak

Som tobarnsmamma, student og ansatt har det til tider gått fort i svingene. Men det har gått bra.

– Det var noen tøffe tak, ja. Det første året var vanskeligst. Da skulle man sette seg inn i alt de betyr å være student. Etter det gikk det bedre. Jeg fikk rutine på ting. Og jeg klarte jo det første året med de beste karakterene, så det sier jo noe, ler Troky

Fra barnehagens side får studentene – i tillegg til jobb etter endt studium og betalt utdannelse – en betalt studiedag i uka. Det betyr mye for damene.

Lærer noe hele tiden

– Jeg er heldig som har en styrer som er åpen for å bruke kunnskapen jeg tilegner meg etter hvert som jeg tar den med i barnehagen. Det har vært svært lærerike år der jeg har blitt mer bevisst på det jeg gjør og hvorfor. Jeg ser sammenhenger jeg ikke så før. Det er en stor forskjell, sier Troky.

Nå som hun går mot sin siste eksamen før hun kan kalle seg barnehagelærer, kommer hun til å savne og være student. Selv om det har vært aldri så travelt.

– Man lærer jo hele tiden noe nytt som student. Men det skal bli fint å slippe ekstraarbeidet, tror Troky.

Fordel med erfaring

– Ja, det er mye jobb. Særlig når jeg er pedagogisk leder på dispensasjon samtidig, samtykker Karin Jonlund.

Hennes karriere i barnehagen startet i 1999. Men først til neste vår, er utdannelsen på plass.

– Det er helt klart en fordel å ha jobbet i barnehage før du starter på utdannelsen. ABLU eller annen. For min del hadde jeg mye erfaring med å holde møter, jobbe med eksterne instanser og samarbeidet skole/barnehage. Så jeg hadde fått med meg mye som jeg ikke ville gjort i en assistentstilling, sier Jonlund.

Fint med knagger

For henne ble utdannelsen en bekreftelse på at det hun hadde gjort i jobben som pedagogisk leder, ikke var riv, ruskende galt.

– Det var deilig å få noen knagger å henge jobben min på. Og samtidig få bekreftelse på at det jeg gjorde fordi jeg trodde det var rett, faktisk stemte. I tillegg fikk jeg nå vite hvorfor det var rett, selv om jeg hadde lest meg opp på mye da jeg var på dispensasjon, sier Jonlund.

Det har vært mye jobb og veldig lærerikt. Ikke minst å lære seg åprioritere. For Jonlund gikk på en aldri så liten smell.

Sykemeldt

– Jeg endte opp som sykemeldt fordi jeg prøvde å gjøre alt. Jeg skulle være den beste pedagogiske lederen, den beste mammaen og den beste studenten. Det gikk ikke og det endte med at jeg ikke fikk gjort noen ting. Jeg lærte at det er det man lærer som er viktig, ikke toppkarakterene, innrømmer Jonlund.

Hun setter stor pris på å få omsette fersk kunnskap fra torsdag og fredag til praksis i barnehagen mandag, tirsdag og onsdag.

– Jeg får ta det jeg har lært i bruk med det samme. Jeg er kjempeglad for praksisen som følger skolegangen hakk i hæl.

Vet hva vi vil

Jonlund er overbevist om at dette er veien å gå for å hindre frafall og få de beste og mest engasjerte barnehagelærerne.

– Når du har jobbet noen år i barnehagen, vet du at det er dette du vil. Du dropper ikke ut i etter praksisen fordi det ikke stemte likevel og du trenger ikke prøvetid. Det er dette vi vil gjøre og vi vil bli enda bedre på det vi gjør! sier Jonlund.

Søknadsfristen til ABLU er 1. mars.

Les mer om ABLU på Universitetet i Nordland og Universitetet i Agder.

Powered by Labrador CMS