Professor Ella Cosmovici Idsøe ved Naturfagsenteret på Universitetet i Oslo. (Arkivfoto).
Trine Jonassen
Evnerike barn blir ofte misforstått
– Evnerike barn ofte blir misforstått og at atferden deres lett kan bli stemplet som problematisk.
Professor Ella Cosmovici Idsøe ved Naturfagsenteret på Universitetet i Oslo har skrevet bøkene «Våre evnerike barn» og «Elever med akademisk talent i skolen». Hun sier at evnerike barn ofte blir misforstått og at atferden deres lett kan bli stemplet som problematisk.
– Disse barna blir ofte henvist til PPT-kontorene med atferdsproblemer. Her blir barna testet og det oppdages at de har en høy IQ, sier hun til kk.no.
Les hele saken her.
Hun sier at disse barna kjeder seg lett, noe som kan føre til at de forstyrrer og kan oppfattes som plagsomme. Ofte mestrer de noe fort, og vil gå videre.
Hjernen utvikles fortere
Rundt to til fem prosent barn har det man kaller et ekstraordinært læringspotensial. Disse barna har ofte en IQ på 130 eller mer, men de gjør det ikke nødvendigvis bedre enn andre med hensyn til resultater. Dette har ifølge Idsøe sammenheng med at hjernen deres utvikles fortere.
Avstanden mellom den intelligente utviklingen og den emosjonelle utviklingen kan også være stor. Når man snakker med en evnerik seksåring om verdensrommet kan det være som å snakke med en voksen, men fem minutter senere kan han kanskje kaste seg ned på bakken i et emosjonelt utbrudd slik som andre seksåringer.
– Fordi de er så modne i måten de snakker på, kan forventningene våre til disse barna være større - men de er jo tross alt bare barn.
Leser tidlig
Evnerike barn kan ifølge Idsøe også være veldig interesserte i abstrakte begreper som tid, rom og døden. Et av de første tegnene på at et barn er evnerikt, er ifølge Idsøe vanligvis at barnet lærer seg å snakke tidlig.
– Disse barna kan være veldig verbale, de stiller mange spørsmål og de knekker gjerne lesekoden på egenhånd. Selv om de ansatte i barnehagen ser dette, er det dessverre ikke alltid slik at informasjonen går videre til skolen. Jeg skulle ønske at det kunne gjøre det, slik at læreren på først trinn vet om disse tingene før den tar imot barnet. For hva gjør du når barnet allerede kan lese og regne, og kjeder seg enormt fra første dag?
Idsøe mener nøkkelen for å hjelpe evnerike barn er at det blir et tema i lærerutdanningen, slik at lærerne får kunnskap om hvilket læringsbehov disse barna har og øver seg på å tilpasse undervisningen.
– For enkelte barn kan det være riktig å starte et år tidligere på skolen. Dessverre er holdningen hos mange at disse barna klarer seg bra på egenhånd. Men det er en myte, de trenger lærere like mye som andre. Mister de lysten til å lære, blir de late og underpresterer, sier hun.
Typiske trekk hos evnerike barn:
- Bevisst og årvåken gjennom barndommen
- Oppmerksom på mange fenomener
- Høyt aktivitetsnivå
- Lite søvnbehov
- Ekstremt nysgjerrig
- God hukommelse
- Tidlig språk og velutviklet ordforråd
- Lærer hurtig
- Kan tenke og resonnere abstrakt tidlig
- Følsom og empatisk
- Perfeksjonistisk
- Ser løsninger andre ikke ser
- Stor allmennkunnskap
- Mange interesser
- Kreativ og fantasirik
- Følelsesmessig intens
- Leker gjerne med tall, labyrinter, puslespill forut for fysisk alder
- Ofte velutviklet humoristisk sans (forut for fysisk alder)
- Forstår ironi (forut for fysisk alder), gjerne i barnehage-alder.
- Evne til å konsentrere seg over lang tid
- Selvvalgte temaer har gjerne forrang
- Vennskap: foretrekker ofte eldre barn eller voksne (eller yngre)
Kilde: Lykkeligebarn.no