Ikke alle bussene som går i Trondheim er utstyrt med setebelter. Dette bildet viser en tilfeldig valgt el-buss.
Foto: AtB AS
Foreldre med buss-nekt: – Blir som å slippe dem fra verandaen
Barnehagen forholder seg til lovverk, kommune og busselskapets praksis. Foreldrene mener de heller burde følge Trygg Trafikk sine anbefalinger, som har strengere krav til sikring.
– Hvis en tre-fire-fem-åring sitter som dette på et sete og
bussen kjører utfor eller bråbremser, stuper barna framover. Det blir som å
slippe dem fra verandaen, sier Charlotte Eidsmoen Vik til Nidaros
(krever abonnement).
Hun er mor til en gutt i Fykenborg barnehage i Trondheim, og
blant et lite antall foreldre som har valgt å nekte å la barna bli med på
lengre bussturer i regi av barnehagen. Årsaken er at de mener barna ikke sikres
godt nok i bussen.
Foreldrene mener barnehagen burde forholdt seg til Trygg
Trafikks anbefalinger for barn i by- og forstadsbuss, som har strengere
krav til sikring enn lovverket. Hos Trygg Trafikk heter det blant annet:
«Vårt utgangspunkt er at barn bør sikres like godt i buss
som i bil. En del barnehager opplever at det er vanskelig eller umulig å bruke
barnesikringsutstyr med bybuss eller forstadsbuss. Barnehagen må da ta en
vurdering om barnehagen skal dra på tur eller ikke».
Følger vanlig praksis
Dermed er det gjerne tre barn som ikke blir med, når barnehagen reiser
med buss. Foreldrene deres mener langturene burde vært unngått, og peker på friluftsmuligheter
i nærområdet som alternativ.
Foreldrene er ikke ute etter å «ta»
barnehagen, og er mest opptatt av at Trondheim kommune tar en mer aktiv
rolle, ifølge Nidaros.
Daglig leder ved Fykenborg barnehage, Karin Alice Reiten, forteller at barnehagen hovedsakelig reiser på bussturer gjennom tilbudet «9t2».
Dette er finansiert av Trondheim kommune, og gir skoler og barnehager mulighet
til å ta buss gratis mellom klokka 9 og 14 på hverdager.
- Når det ikke finnes et tydelig regelverk, forholder vi oss
til vanlig praksis for barnehager i Trondheim. Vi mener derfor kommunen og AtB må på banen om regelverket skal tydeliggjøres,
skriver Reiten i en e-post til Nidaros.
En mulighet å si nei
Hun understreker at barnehagen langt ifra er alene om å
tilby bussturer for barna. Dette skjer med foreldrenes samtykke. For foreldre
som ikke gir samtykke, får barna et godt pedagogisk tilbud i barnehagen, forklarer
Reiten, som ellers viser til rammeplanens fagområde om nærmiljø og samfunn når
hun skal utdype om behovet for turene. Der står blant annet:
«Gjennom utforskning, opplevelser og erfaringer skal
barnehagen bidra til å gjøre barna kjent med eget nærmiljø, samfunnet og
verden.
Barnehagen skal bidra til kunnskap om og erfaring med lokale
tradisjoner, samfunnsinstitusjoner og yrker slik at barna kan oppleve
tilhørighet til nærmiljøet.»
Bjørn Helge Græsli i Trondheim kommunes oppvekstsadministrasjon,
skriver til lokalavisa at «Kommunen forholder seg til de nasjonale
retningslinjene «Sikring av barn i buss» fra Statens vegvesen»
Dette er regelverket
Kollektivselskapet AtB opplyser at det ikke stilles andre krav til barnesikring
i busser som brukes i «9t2»-tilbudet enn det som gjelder i andre bybusser.
Og for bussene som går i byen, er det ikke krav om setebelter.
Tre klasser buss
Klasse 1 - bybuss
Har mer enn 45 prosent av det totale passasjerantallet registrert som ståplasser. Hastigheten er begrenset til 70 km/t.
Klasse 2 - forstadsbuss
Har opp til 45 prosent av det totale passasjerantallet registrert som ståplasser. Hastigheten er begrenset til 80 km/t.
Klasse 3 - turbuss
Registrert uten ståplasser. Hastigheten er begrenset til 100 km/t.
Kilde: SNL
Statens vegvesen viser på sine nettsider til forskrift om bruk av bilbelte § 1, der det står at «bilbelte og annet utstyr til sikring av personer skal brukes der det er montert».
For barn i buss, med unntak av buss gruppe M3 klasse 1 («bybuss»), står det at:
«Barn yngre enn 3 år skal i buss bruke godkjent sikringsutstyr som er tilpasset barnet eller slikt utstyr i kombinasjon med ordinært bilbelte. Når slikt utstyr ikke er tilgjengelig, skal ordinært bilbelte brukes på egnet måte. Barn som er 3 år eller eldre skal bruke ordinært bilbelte på egnet måte.»
Anbefaler beltepute
Om barn over tre år skriver Statens vegvesen imidlertid også at ordinært setebelte noen ganger kan komme litt høyt opp på barnets hals.
I buss som transporterer barn lavere enn 135 centimeter, anbefaler vegvesenet derfor at det i tillegg til setebelte blir brukt en beltepute under barnet. Puten vil gjøre at sikkerhetsbeltet får riktig plassering på barnets kropp.
Trygg Trafikk advarer for øvrig mot framgangsmåter som enkelte tyr til for å «løse» utfordringen med høyt festede trepunktsbelter og barn i buss:
Det er ikke anbefalt å legge beltet bak ryggen på barnet, så det i realiteten blir et topunktsbelte. Man skal heller aldri legge trepunktsbeltet under barnets arm. Fordi begge deler kan føre til alvorlige skader på indre organer under en kollisjon.
Ser praktiske problemer
For å oppsummere offisielle regler og retningslinjer, så er det ikke krav om belter i busser klassifisert som bybuss. Men i alle busser der belter faktisk fins, skal de benyttes. Mange barn bør i tillegg helst bruke beltepute.
Trygg Trafikk ser på sin side at anbefalingene deres - om at barn bør sikres like godt i buss som i bil - medfører praktiske
problemer for barnehager og foreldre, som ønsker å transportere de minste barna
i buss. Men mener likevel at hensynet til sikkerhet må gå foran
fremkommelighets- og transportbehov.
Hvis barnehagen velger å gjennomføre tur uten
barnesikringsutstyr bør de etter Trygg Trafikks mening i det minste sørge for at
bussturen ikke går på veier der fartsgrensen er over 50 kilometer i timen, og
plassere barna i hvert sitt sete (ikke la dem stå i bussens midtgang).