De har søkt patent, og fått støtte fra Innovasjon Norge. Da
Silje Fjøsne og kollegene lanserte produktet sitt forrige uke, var det etter
fem år med aktivt og systematisk utviklingsarbeid.
– Det fins ikke noe som dette. Det er ganske stilig i seg selv.
Silje er barnehagelærer, og hjernen bak det pedagogiske
innholdet i «Kuben».
Gründer er hennes far, Jørund Fjøsne.
Digitalt verktøy
Hva det egentlig dreier seg om? En stor, lysende terning?
– Et nytt digitalt verktøy for barna og personalet i
barnehagen, forklarer Silje.
På overflaten består den av innrammede firkantruter som lyser
i ulike farger, samt høyttalere der hvor sidene møtes. På innsiden fins
programvare, innebygde mikrofoner, bevegelsessensorer og buzzere, som gir et
vidt spekter av bruksmuligheter. 100 prosent skjermfritt.
– Her fins verken knapper eller skjerm, bekrefter hun.
Akkurat det er et ganske stort poeng. Meningen er at barna skal
være aktive, og danne seg sine egne bilder. Samtidig som nyvinningen hjelper
barnehagen med å oppfylle den delen av rammeplanen som går på digital praksis.
Annonse
– Jeg har jobbet i barnehage i mange år. Det jeg har sett
har vært en utfordring, og som undersøkelser viser, er høy terskel blant
personalet for å ta i bruk digitale verktøy, forklarer Silje Fjøsne.
– Det som er ute i barnehagene er enten veldig spisset mot
et konkret bruksområde, eller så må man kunne mye for å benytte det, supplerer kollega og markedsansvarlig Elisabeth Christiansen.
Lavt i terrenget
Det er dette gjengen bak do:be AS nå er i ferd med å
gjøre noe med, vel ti år etter ideen ble sådd, da at Jørund lagde sine første digitale
byggeklosser til et kunstprosjekt for barn, utstilt på museet Kode i Bergen.
– Han så et potensial som kunne utvikles til noe mer. Hvordan
tilby et digitalt verktøy som ikke er skjermbasert. Som heller bygger på
ungenes aktivitet, samarbeid, sanser og fantasi?
Også gründeren har barnehagebakgrunn. Sammen med kona
Anne-Karin Nilsen eide og drev han Fjellheim friluftsbarnehage på Fitjar fram til
i 2015. Siden har arbeidet med kuben blitt intensivert, og nå forteller Silje og
Elisabeth at de er cirka 20 personer som jobber aktivt med den. Ulike folk med
ulik kompetanse. Men hittil har mye skjedd i det stille.
– Vi har ligget lavt i terrenget inntil nå, fordi vi har
villet jobbe med utfordringer i forkant, heller enn å måtte ta fatt i en hel
masse ting i etterkant av lansering, forklarer de.
Aktører i Finland og Spania er involvert i teknologi og
programvare. Men det pedagogiske innholdet er kortreist, og tuftet på norsk
barnehagetradisjon.
Pedagogisk plattform
At kubene kommer i sett på seks, har sammenheng med
gjeldende bemanningsnorm (en ansatt per seks barn). De er batteridrevne, og
programvareoppdatering skjer via nettilkobling til ladestasjonen.
Silje forteller om en pedagogisk plattform som består av
seks deler: Språk, lekelyst, regellek, logikk, musikk og sanserom. Hun trekker
særlig fram «lekelyst», ment å støtte opp under barns frilek.
– Tanken bak er å dekke alle aldersgrupper, og en rekke av
områdene i rammeplanen. Barnehagen er en sektor under press, med mange oppgaver
som skal gjennomføres. Derfor har det vært viktig for oss at kuben skal være et
nyttig og godt verktøy også for de som jobber i barnehagen, sier hun.
Fleksibilitet er også et stikkord.
– Alle er forskjellige, og folk liker å jobbe på ulike
måter. Derfor legger vi ikke opp til én bestemt måte å ta den i bruk på. Man er
ikke nødt til å kunne mye om teknologi, men det er mange ting man kan sette seg
inn i om man vil.
I utgangspunktet er det lagt opp til fem ulike interaksjoner
per tema.
– Men vi kan hele veien levere nytt og oppdatert innhold.
Samarbeidsbarnehage
Utviklingen har skjedd i tett samarbeid med Kåreviksmarka
FUS barnehage på Stord, som har fungert som pilotbarnehage.
Silje kan nesten ikke understreke betydningen nok.
– Det har gitt oss mulighet til å teste innholdet sammen med
pedagogisk personale, og til å se hvordan ungene faktisk tar i bruk disse kubene.
Vi har fått være veldig tett på, og fått viktige tilbakemeldinger, forteller
hun.
Barnehagen er inspirert av og jobber etter Reggio
Emilia-pedagogikken, hvor materialutforskning står sentralt.
Og har et barnesyn
som Silje kjenner seg igjen i.
– Vi deler veldig på troen på å la barn utforske, og på å
bygge på deres interesse og kompetanse. Så for vår del var det heldig at Kåreviksmarka
hadde lyst til å være med. Vi inngikk en samarbeidsavtale, og de har prioritert
tid til at vi har fått kommet og testet. Sammen har vi prøvd ut kubene,
reflektert og undret oss. Vi har forsøkt mange forskjellige tema og
interaksjoner. For min del som pedagog, er det noe av det kjekkeste vi har
gjort. Og det har vært en rettesnor på veien for oss alle.
Drop-test
For materialvalg og konstruksjon, har evnen til å tåle hard
bruk vært et vesentlig hensyn. Og ikke mindre viktig: at produktet deres skulle
være trygt i bruk.
– Vi har gjennomført drop-test, og kuben tåler fall fra to
meter. Den er godkjent til bruk av barn, er innenfor sikkerhetsmarginer og har
alle typer sertifisering den skal ha, forsikrer Elisabeth.
I hovedsak kommuniserer kuben gjennom lys i 15 forskjellige
farger og nyanser, samt lyder som barna skal kunne gjenoppdage eller kjenne
igjen fra eget nærmiljø.
Også at man rister eller vipper på den, kan føre til at noe
skjer.
– Det har vært morsomt å se hvordan ungene har tatt den i
bruk. I begynnelsen, da jeg kom i barnehagen, gjorde de den sveipefunksjonen,
sier Silje og viser med fingeren.
– Men for oss har det vært kjempeviktig at dette skulle være
et skjermfritt alternativ. Og vi har ærlig talt ikke savnet skjerm. Det bor så
mye i ungene, når de deler fellesskapet og skaper indre bilder selv.
– Det er fascinerende å observere forestillingsevnen, samtykker
Elisabeth.
Større usikkerhet og kostnad
Før de falt ned på et lanseringsklart produkt, har de gått
mange runder. Flere prototyper er blitt testet.
– At det har vært ressurskrevende, er ingen hemmelighet. Det
vi holder på med er noe helt nytt. Da blir gjerne usikkerheten og kostnaden
litt større. Men vi har vært heldige. Vi har hatt med veldig gode folk fra
start, og de som har investert har delt vår visjon og våre verdier, og sett på
prosjektet som viktig. Vi har blant annet hatt veldig god støtte fra Innovasjon
Norge, både økonomisk og i form av faglig kompetanse og kritisk blikk, sier
Silje.
Barnehagens digitale praksis
Barnehagens digitale praksis skal bidra til barnas lek, kreativitet og læring. Ved bruk av digitale verktøy i det pedagogiske arbeidet skal dette støtte opp om barns læreprosesser og bidra til å oppfylle rammeplanens føringer for et rikt og allsidig læringsmiljø for alle barn. Ved bruk av digitale verktøy skal personalet være aktive sammen med barna. Samtidig skal digitale verktøy brukes med omhu og ikke dominere som arbeidsmåte. Barnehagen skal utøve digital dømmekraft og bidra til at barna utvikler en begynnende etisk forståelse knyttet til digitale medier.
Personalet skal
utøve digital dømmekraft når det gjelder informasjonssøk, ha et bevisst forhold til opphavsrett og kildekritikk og ivareta barnas personvern
legge til rette for at barn utforsker, leker, lærer og selv skaper noe gjennom digitale uttrykksformer
vurdere relevans og egnethet og delta i barnas mediebruk
utforske kreativ og skapende bruk av digitale verktøy sammen med barna.
Forretningsmodellen de har valgt å satse på, er å tilby settene
for utleie.
Det er det flere grunner til.
– Det gir oss mulighet til å kontakt med barnehagene. Kubene
skal tåle nesten all bruk, men skulle det skje noe vil vi enkelt kunne gå inn
og reparere eller bytte kuben, så barnehagen ikke blir sittende igjen med
mangelfullt sett. Et langvarig forhold gjør også at vi kan få tilbakemeldinger
og barnehagene får mulighet til å påvirke videre utvikling. Og vi kan bidra med
brukerstøtte. Derfor ønsker vi å knytte oss tett til dem.
– Sofistikert teknologi
Elisabeth omtaler kubens innhold som «veldig sofistikert
teknologi», som i liten grad er tatt i bruk i markedet de retter seg mot.
– Å ta bort skjermbruken er i seg selv en ganske kompleks
operasjon. Man må finne en annen måte å aktivisere, inspirere og holde
oppmerksomheten på. Vi har tenkt utenfor boksen, for å bistå barn med å finne
gleden i lek og læring på samme tid. Utfordringen har vært å lykkes med dimensjonering,
plattform og programvare, og at de fysiske komponentene henger sammen og
fungerer til ganske hard bruk uten å inneholde materiale som skader barna, oppsummerer
hun.
Hun har særlig merket seg tilbakemeldingen fra en av de
barnehageansatte, som under lanseringsarrangementet beskrev kuben som et
verktøy som gir mulighet til å utøve eget yrke.
– Det fins jo en del ferdige opplegg som personalet
oppfordres til å benytte, hvor man ikke får satt sitt eget preg, og utøvet den
utdannelsen man har tatt. Derfor synes jeg det var fint å høre at hun opplevde
kuben som et hjelpemiddel til at hun fikk være kreativ og bruke utdannelsen sin.
Det er jo i tråd med ønsket vårt: Dette er ikke et verktøy som skal gjøre
jobben for deg, men bidra til å inspirere.
Forberedt på spørsmål
– Likevel er det kanskje noen ute i barnehagene som vil
stille spørsmål med nødvendigheten av akkurat dette hjelpemiddelet? Eller ved om
dette er bra for barna. Er dere forberedt på å bli møtt med skepsis?
– Påvirkningen på barna er noe av det vi har tenkt aller
mest på. En del av motivasjonen vår har vært å kunne tilby noe som ikke er
skadelig, med det vi vet om skjermbruk. Og vi har forholdt oss til alle
retningslinjer, om både støy, materiale og lys. Det har vi vært veldig nøye på.
Noen vil alltid være skeptisk, uansett hva. Men hvis man leser rammeplanen og
det som står om bruk av digitale verktøy; at man skal legge til rette for at
barna kan være kreative, utforskende og skapende, også i samspill med voksne, så
er det nettopp det vi har jobbet iherdig med å legge til rette for, svarer
Silje Fjøsne.