Thomas Nordahl er professor i pedagogikk, og leder Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU) ved Høgskolen i Innlandet (HINN). På konferansen i Trondheim, snakket han om noen funn og erfaringer fra det omfattende «Kultur for læring»-prosjektet.Foto: Anders Bergundhaugen
– Unger fra barnehager som fungerer litt mindre godt, ligger mer enn ett år etter på skolen
Etter å ha kartlagt 170 barnehager og fulgt barna inn i skolen, finner professor Thomas Nordahl og hans kolleger ved HINN stor variasjon i barns læring og utvikling fra en barnehage til en annen.
Han tror ikke det skyldes at barnehagene som scorer lavest,
har vært «uheldige med ungene».
– Jeg ser på dette som uttrykk for kvalitet i barnehagen,
ikke som egenskaper ved barn. Altså: Jeg regner med at dette er et resultat av
hva som foregår i barnehagen, sa Nordahl under sitt foredrag på konferansen
«Inkluderende spesialpedagogikk i barnehagen», i regi av DMMH (Dronning Mauds
Minne høgskole for barnehagelærerutdanning) i november.
Tydelige forskjeller
Overfor forsamlingen med 400 fagfolk i Trondheim,
illustrerte han med en sammenstilling av de fem barnehagene med lavest
samlescore og de seks barnehagene med høyest samlescore i kartleggingen.
Med utgangspunkt i totalt 122 femåringer fra nevnte elleve
barnehager.
Ved å peke på hvordan ulike kontaktlærere på ulike skoler vurderte
de samme barna ett år senere, kunne Nordahl tegne et meget tydelig bilde. Både
på sosiale ferdigheter, motivasjon, skolefaglige prestasjoner, samt grunnleggende
ferdigheter i lesing og regning, kunne resultatene settes i sammenheng med
hvilken kategori barnehage barna kom fra.
I snitt skilte mer enn 50 poeng på en 500-poengskala, på
alle de nevnte områdene.
– På denne skalaen utgjør 40 poeng normalprogresjon i skolen
i løpet av et år på skolefaglige prestasjoner. Det betyr i praksis at ungene
som kommer fra barnehager som fungerer litt mindre godt, ligger mer enn ett år
etter på skolen. Da betyr det litt hva slags barnehage du har gått i. Om det
har vært en barnehage med høy kvalitet eller mindre god kvalitet, sa Nordahl.
«Kultur for læring»
Det er et stort kvalitativt forskningsmateriale Nordahl og kollegene
ved HINN har å arbeide med. Tre omfattende kartleggingsundersøkelser, i
2017,2019 og 2021, er gjennomført med barn som informanter og med pedagogiske
ledere som informanter i vurdering av barn.
Annonse
Undersøkelsene omfatter 2.600 barn hver gang, i 170 barnehager
fordelt på samtlige 22 kommuner i det som før var Hedmark fylke. Dessuten er
det gjort undersøkelser blant alle ansatte og styrere i barnehagen (cirka 2000),
og blant over 4000 foreldre. Samt altså i skolen.
Det hele inngår i FoU-prosjektet «Kultur for læring».
– Kartlegginga er ikke primært gjort for at vi som forskere
skal få noe å forske på. Det er gjort for at barnehager skal få tilbakemelding
på hvordan de står, sett i forhold til andre barnehager. Hva er sterke og
mindre sterke sider? Og så har alle ansatte fått opplæring i pedagogisk
analyse. Vi har brukt en analytisk modell for å komme fra utfordringer til ny
praksis, forklarte Nordahl.
Dette skal vi komme tilbake til. Først litt mer av hva kartleggingen
har avdekket.
Vanskelig å hente inn
Noe av det Nordahl leser av datamaterialet, er at det er større
variasjon i kvalitet mellom barnehager, enn det er mellom skoler i Hedmark. Samtidig
som erfaringen tilsier at forskjellene er vanskelig å hente inn igjen i skolen.
At noen barnehager scorer høyere enn andre, skyldes ikke at
de er mer «skolske», understreket han.
– Det handler om helt grunnleggende barnehagekvalitet. Så
dette er ikke et argument for at barnehager skal ligne på skoler. Men det er et
argument for at barnehager skal ha god kvalitet.
Markante forskjeller mellom barnehager kan i liten grad forklares
med ytre variabler som foreldres utdanningsnivå. Nordahl ser likevel resultater
som gir grunn til bekymring, nettopp knyttet til ulik hjembakgrunn:
– Forskjellen mellom barn av mødre med grunnskole som
høyeste utdanningsnivå og barn av mødre med mer enn tre års høyere utdanning er
90 poeng omtrent. Og det er på en skala hvor normalforskjellen mellom en fire-
og en femåring – altså for ett år – er på 60 poeng.
– Sosial reproduksjon
Nordahl nøler ikke med å kalle det et inkluderingsproblem.
– Den viktigste grunnen til full barnehagedekning, det var
at det skulle bidra til sosial utjevning. Det disse tallene her viser, er at vi
er rasende gode på sosial reproduksjon. Dette er en utfordring som jeg mener er
underkommunisert: Vi tar det for gitt at bare alle unger er i samme barnehagen,
så vil alle utvikle seg å ha det bra. Men det er helt åpenbart at her er det
noen som trenger mer stimulering enn andre. Og det vet vi innerst inne, tror
jeg, sa han – henvendt til sine tilhørere.
– Skal jeg peke på noe mer, så ser vi at det er variasjon;
at det er barn som trives dårlig og som opplever lite vennskap. Som er litt
utsatt for erting og krenkelser, og dermed deltar lite i fellesskap sammen med
andre – i noen barnehager. Mens for andre barn og i andre barnehager, så er det
gode inkluderende fellesskap mellom barn, fortsatte Nordahl.
Han illustrerte med å sammenstille resultater fra den
barnehagen der barna uttrykker at de trives best med den barnehagen der barna
uttrykker at de trives dårligst.
Barnet og barnehagen
– Her har jeg vist noen utfordringer. Jeg kunne pekt på
flere ting. Materialet omfatter store grupper og gir et relativt klart
utfordringsbilde, sa Nordahl.
– Og hvis vi ser på hva slags tiltak vi har, har vi ett som
i hvert fall lovmessig er veldig klart forankret: Det er å tilby
spesialpedagogisk hjelp. Men for meg er det helt åpenbart; disse utfordringene
jeg har pekt på nå, løses ikke ved spesialpedagogisk hjelp. Eller ved at vi
definerer flere unger som problematiske, og at vi skriver flere sakkyndige
vurderinger.
Nordahl understreker at det er unger som har behov for
spesialpedagogikk. Poenget hans er at det ikke alene er tilstrekkelig. Etter
hans syn bidrar rettighetsorientering i lovverket til at man «nesten tvinges
til å sette søkelyset på det enkelte barn». Og Nordahl er overbevist om at det igjen
fører til mindre fokus på de muligheter som fins i å drøfte barnehagemiljø og
pedagogisk praksis.
– Det kan jo være en liten hypotese at om at grunnen til at
noen unger har det vanskelig i barnehagen har noe med barnehagen å gjøre.
Ut vinduet eller i speilet?
Nordahl mener også at man må være ærlig og innrømme at man
har noen egeninteresser. Som gjør at det kan være litt befriende å tenke at det
ikke er hos profesjonsutøver utfordringen ligger.
– Det bildet jeg pleier å bruke, er at vi må være litt
mindre flinke til å se ut av vinduet, og litt mer flinke til å se i speilet. Det
er veldig lett å se ut av vinduet, og tro at alle forklaringer ligger utenfor
oss. Bare vi fikk noe hjelp, litt mer ressurser og forskjellige ting, så ville
alt ordne seg. Men kanskje det har noe med praksis å gjøre?
Ifølge Nordahl, er det jevnt over færre unger som har
problemer hos de barnehagene som gjør det godt i kartleggingen.
– Disse barnehagene har ikke mer ressurser, men løser det
med god praksis. Og det er viktig å understreke: Det er mange barnehager som er
fantastisk gode. Og når jeg av og til er litt ute og observerer, blir jeg
imponert. Det er mye god praksis å se, men dessverre er det litt for stor
variasjon, sa pedagogikkprofessoren under sitt foredrag.
Men arbeidet hans har også skapt debatt, og ekspertgruppas rapport
møtte motstand fra professorkolleger ved UIO, uttrykt i denne kronikken
i Morgenbladet. Som Nordahl
besvarte slik.
Nordahl og Høgskolen i Innlandet har også blitt kritisert
for bruk av smilefjesundersøkelser blant fem- og seksåringer, men svarer til Dagsavisen
blant annet at bruken av emojis er et svar på behovet for forenkling hos barn
som ikke har lært å lese – at forskerne har reflektert mye rundt dette, og at
det uansett er en etisk utfordring å spørre barn. Men at barn setter pris på å
bli spurt.
De ferskeste funnene Nordahl refererte til under
konferansen, er for øvrig omtalt i en rapport som er under publisering. I forrige rapport,
som kom i 2020,
kan du lese mer om prosjektet, og hvordan undersøkelsene gjennomføres.
Ønsker mer flytende grenser
I Trondheim viste Nordahl nettopp til ekspertgruppa og Stortingsmelding
6, da han i sitt foredrag beskrev følgende normalfordeling i befolkningen:
75-80 prosent av barn vil klare seg godt hvis de er i et
kvalitativt godt pedagogisk tilbud. 15-25 prosent ha noen utfordringer som gjør
at de trenger litt mer støtte og stimulering.
– Men de trenger ikke nødvendigvis klare individorienterte
tiltak. For eksempel trenger barn av mor med grunnskole som høyeste
utdanningsnivå litt mer språkstimulering. Noen voksne som passer litt mer på, utfordrer
litt mer på språket, sa Nordahl, og la til at det krever sterk bevissthet i
hverdagen.
– Så har vi 1-3 prosent, tallet kan variere, men det er
åpenbart noen som har så omfattende individuelle behov at de trenger helt
spesifikke tiltak. Og vi må ha spesialpedagogiske tilnærminger.
Det som er den største utfordringen, er gruppe nummer to,
ifølge Nordahl – som kanskje særlig for denne gruppa, skulle ønske at
allmennpedagogikk og spesialpedagogikk fløt mer sammen.
Men er kvaliteten i barnehagen totalt sett for dårlig, skyves
flere unger opp i gruppe to, og lykkes man ikke nok der, blir det flere i gruppa
som trenger spesifikke tiltak, lyder forskerens resonnement.
– Nei, det var ikke flaks
I forsknings- og utviklingsprosjektet «Kultur for læring» har det, på bakgrunn av
kartleggingsresultater og analyser, blitt drevet kontinuerlig kompetanseheving
i profesjonelle læringsfellesskap i barnehagene i Hedmark. Knyttet til konkrete
tema som for eksempel språkarbeid.
De har jobbet mye med nettverk. Sammenligning og utveksling
av kompetanse for at barnehager og kommuner skal lære av hverandre.
Ifølge Nordahl taler mye for at oppskriften virker. Han tror
i alle fall det fins en sammenheng mellom det de har gjort, og det som har
skjedd. Sikkert er det at dataene fra 2019 og 2021 viser positiv utvikling på
de fleste parametere, sammenlignet med utgangspunktet i 2017.
– Både barna og de voksne uttrykker at her har det skjedd
noe. Så kan man kanskje si de voksne har motiver for at det skal bli bedre. Men
det har jo ikke barna, sa professoren i sitt foredrag.
Han understreket at også viktigheten av at barnehager som
gjør det godt, har analysert seg selv.
– For det er noen sier «vi var litt heldige med den
barnegruppa.» Nei. Dere hadde ikke flaks, dere var dyktige. Dere må ha gjort
noe som var veldig bra. Det må dere identifisere, for det må gjentas.