Denne gruppen var på på skyggepraksis i Polen, som en del av prosjektet til Kristiansund kommune. Bak fra venstre: Veronica Breivik, Linn Hege Ellingvåg, Reidun Myrstad, Ann Kristin Dybvik, Tone Ødegård og Elin Mari Strømsholm. Nederst fra venstre: Elisabeth Myrseth, Cecilie Syltebø og Gretelill Vågsæther.
Innførte hvilestund for alle barna: Vant europeisk pris
Kristiansund kommune har blitt tildelt European Innovative Teaching Award 2024 for prosjektet «Tilpasset barnehagetilbud i et tverrfaglig perspektiv».
- Kristiansund kommune er gjennom sitt virke et utmerket eksempel på hvordan Erasmus+ kan brukes strategisk til å utvikle lærerprofesjonen, sa kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun da hun delte ut European Innovative Teaching Award 2024 til Kristiansund kommune under et Erasmus+-seminar i Bergen tirsdag.
Det er Tidens Krav som omtaler en pressemelding fra kommunen.
I juryens begrunnelse står det blant annet at: «Kommunen får denne prisen for sitt strukturerte arbeid med å utvikle en undervisningspraksis som understøtter et helsefremmende læringsmiljø i barnehagene. Dette bidrar til å gi barna gode forutsetninger for å mestre livet som ungdom og voksen, og til å forhindre frafall i videre utdanning og opplæring».
Barnehage.no omtalte prosjektet i denne saken fra november i fjor.
Prosjektet «Tilpasset barnehagetilbud i et tverrfaglig perspektiv» er et samarbeid mellom barnehagene, opplæringstjenesten og PPT. Det overordnede målet er å få økt kunnskap om hvordan man kan legge læringsmiljøet til rette for alle barn – uansett forutsetninger.
I løpet av prosjektet skal de ansatte blant annet få økt kunnskap om hvordan aktiviteter kan tilpasses det enkelte barns forutsetninger slik at barna får mestringsfølelse innenfor det allmenpedagogiske tilbudet, fortalte enhetsleder for barnehage og opplæringstjenesten, Elin Mari Strømsholm.
Som en del av dette arbeidet har de deltatt i skyggepraksis i flere land i regi av Erasmus+-programmet. Ifølge Strømsholm har skyggepraksis-oppholdene gitt dem noe å tenke på når det gjelder:
Hjernens behov for hvile, bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK), mat som middel for konsentrasjon og sosial utjevning, betydningen av bevegelse når barn oppleves som svært aktive, normalitetsbegrepet og pedagogrollen.
Hun forteller at det blant annet har skjedd en endring i barnehagenes bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i løpet av prosjektet.
– Vi har latt oss inspirere av hvor godt de jobber med ASK i Finland og Sverige. Nå har alle barnehagene innført mye mer bruk av dette som et tilskudd innenfor det ordinære tilbudet, og ikke bare med tanke på de barna som særlig trenger det.
– Vi har også lært mye om hjernens behov for hvile. Vi er inne i en tid hvor barn bombarderes med inntrykk gjennom dagen. Ute i Europa ser vi at de flere steder legger til rette for hviling og soving også for fem- og seksåringer. Det har vi nå lagt til rette for i flere av våre barnehager, forteller hun.
Prisen ble tatt imot av enhetsleder og prosjektledere Strømsholm og styrer i Heinsa barnehage Cecilie Røkkum Syltebø.
– Vi vil rette en stor takk til alle som jobber i barnehager, PPT og Opplæringstjenesten i Kristiansund kommune. Det arbeidet som er lagt ned er beundringsverdig og vi er stolt over hva vi har fått til sammen i prosjektet. Uten alles innsats hadde vi ikke oppnådd like mye, sier de to i pressemeldingen.
Også kommunedirektøren kommer med sine gratulasjoner.
– Dette er en fantastisk utmerkelse til Kristiansund. Erasmus+ programmet dreier seg om å tilby den beste utviklingen til våre barn, og prisen dreier seg om å kunne levere fremragende praksis innen oppvekstfeltet. At vi både lykkes systemisk og i praksis er ufattelig viktig for kommende generasjoner og en stor anerkjennelse til våre medarbeidere i Kristiansund kommune som har jobbet med dette. Gratulerer!, sier Arne Ingebrigtsen i pressemeldingen, ifølge Tidens Krav.
Høsten 2023 ble sluttrapporten på prosjektet sendt inn. I pressemeldingen fra kommunen er det flere punkter om hva man har jobbet med og hva man har kommet fram til underveis i prosjektet.
Blant annet presenteres følgende konkrete resultater:
● Hvile er også viktig for eldre barn, hvilerutinene endres i barnehagene
● Næringsrike måltid vektlegges
● Utendørs aktiviteter vektlegges, og er etterspurt fra besøkende fra andre land
● ASK - alternativ og supplerende kommunikasjon for alle barn
● Er i startfasen med å se på pedagogrollen og bevisstgjøring av arbeidsoppgaver
● Det fysiske lærings- og lekemiljøet - «Den tredje pedagogen»
● Gruppestørrelser, personaltetthet (bemanningsnorm) - styrker og svakheter
● I likhet med andre land øker diagnoser innenfor autismespekteret
● Endring av vedtak fra august 2024. Vi innfører «flytende ressurs» som jobber systemrettet. Veileder (modellæring) i praksis og veileder i arbeidet med tiltaksplaner for «gråsonebarna»