Barnehagesjef Mona Young.

Lyste ut 30 barnehagejobber for ungdom – fikk 116 søknader

Det som begynte som en spøkefull bemerkning i lunsjen, har foreløpig resultert i 1,5 millioner kroner i prosjektstøtte. Nå skal 10. klassingene bidra til ny giv på ettermiddagene i Gjesdals 11 barnehager.

Publisert Sist oppdatert

Responsen på lekeressurs-stillingene ble nok enda litt større enn hva barnehagesjef Mona Young i Gjesdal kommune hadde forutsett.

– Da vi sendte utlysningene til skolene for godkjenning, så sa ungdommene i elevrådet at vi kom til å få mange søkere. Jeg tenkte ok, Gjesdal kommune er ikke så stor. Så henvendelsen gikk til både 9. og 10. klassingene. Men 116, det var veldig mange. Og det er vanskelig å velge ut, for det er veldig mange gode søkere.

Skal prioritere leken

Da saken ble omtalt i NRKs distriktssending for Rogaland, Lokalen, tidligere denne uka, sa hun:

– Jeg håper at det blir et veldig positivt tiltak, både for ungdommene og for barnehagene. Jeg håper vi gjennom dette klarer å vise ungdommene hvor fantastisk denne jobben er, og at vi dermed kan få mange som ønsker å bli både lærlinger og ta barne- og ungdomsarbeiderfaget, men også at vi kan øke søkningen til barnehagelærerstudiet på UiS, blant annet.

Ungdommenes jobb og ansvar blir først og fremst å være i lek med barn. Engasjere barn, være aktive og ha det gøy sammen med dem, samtidig som de ivaretar den sosiale biten og passer på at alle er inkludert.

Andre ansatte i barnehagen skal være til stede, men vil kunne prioritere å snakke med foreldre og passe på sine andre oppgaver på travel ettermiddagstid. Gjerne gi det lille ekstra til foreldre, og til enkeltbarn som kanskje trenger et ekstra fokus.

Søkte og fikk støtte

Prosjektet ble til etter at temaet kom opp mer eller mindre tilfeldig under en lunsjssamtale.

– Vi snakket om utfordringer med å få tak i folk, og økonomisjefen spøkte med at vi kanskje burde ansette allerede i ungdomsskolealder, sånn at vi hadde dem, sier Young til barnehage.no.

Slik dukket lekeressurs-muligheten, og at statsforvalteren har lyst ut midler, opp i bevisstheten.

– Tre dager før fristen lagde jeg prosjektet «tidlig rekruttering til barnehageyrket» og søkte midler. Og så fikk jeg 1,5 millioner kroner, forteller Young.

Dette var før jul. Svaret fra Statsforvalteren i Rogaland kom tidlig i desember, og så ble stillingene lyst ut med søknadsfrist 10. januar.

– Nå er vi i gang med utvelgelsen. Vi har intervjuer med veldig mange førstkommende tirsdag. Så vil de som får tilbud om jobb få innkalling til en opplæringskveld, der de får litt informasjon om hva å jobbe i barnehage innebærer.

Alle barnehager, alle dager

Omkring 30 ungdommer vil bli fordelt ut i inntil 11 barnehager. De må forplikte seg til minst to dager hver uke, og det skal være minst to ungdommer i hver barnehage.

– Her i Gjesdal slutter alle ungdomsskoleelevene tidlig tirsdager. Så den dagen vil det bli fra ett til fire eller halv fem. De andre dagene blir det fra 14.30-16.30. Alle ukedagene skal dekkes opp, og så er det litt varierende størrelser på barnehagene – og dermed hvor mange som vil jobbe i hver barnehage, forklarer Young.

Kommunen eier åtte barnehager. De tre private barnehagene i Gjesdal inkluderes også i prosjektet, og så står de naturligvis fritt til å avgjøre selv. Barnehagesjefen forteller om positiv respons, og regner med at alle blir med, om ikke gode grunner skulle tilsi annet.

– Alle de kommunale barnehagene skal være med, og de gleder seg veldig. Noen har en viss erfaring fra lignende ordninger som før har vært spesielt rettet mot gutter, og fra livsmestringsdager i regi av skolen.

– Kommer til å elske det

Det er flere årsaker til at Young selv har tro på prosjektet.

– For det første så tror jeg ungene kommer til å elske det. Å få ut en gjeng med ungdommer som er aktive, som ønsker å være sammen med barna, som springer rundt med dem og har tid til å være i lek på en del av dagen der det egentlig begynner å bli litt tungt, da barn vil hjem, og det tynnes litt ut i rekkene med ansatte. Da er det fint at det kan komme inn noen med friskt mot og bidra til at barn har det gøy og bra.

– At så mange søker, forteller kanskje at mulighetene for framtidig rekruttering til yrke og utdanning kanskje er større enn fryktet?

– Jeg tenker det er flere grunner til den store interessen. Det er ikke så mange jobber å få for denne aldersgruppen. Det er det ene. Så er det min opplevelse at mediene på mange måter ikke har gjort det lettere å få søkere til utdanning, ei heller til å løfte yrket. Et av delmålene med prosjektet er å vise ungdommene hva barnehagejobben egentlig er, for jeg tror ikke alltid de har det rette bildet fra utsiden, av hvor fantastisk det er å jobbe med små barn, og hvor mye du kan bety.

Håper på langsiktig effekt

I første omgang vil det trolig bli flest 10. klassinger som får tilbud om jobb, men det planlegges en ny utlysning i juni, fordi man forventer at noen sier opp i forbindelse med overgang til videregående skole.

Barnehagesjefen har ikke kartlagt kjønnsfordelingen i søknadsbunken spesielt, men forteller at både jenter og gutter har meldt seg.

Noen søker fordi de vil ha en jobb, nær sagt uavhengig av hvilken. Noen skriver at de ønsker å bli lekeressurs fordi de vil arbeide innen helse på sikt, og derfor prøve seg i jobb med mennesker. Og noen kan kanskje tenke seg å bli barne- og ungdomsarbeider eller barnehagelærer senere.

Kanskje kan erfaring og innblikk bidra til å trygge dem i valget?

– Jeg håper at vi kan se en effekt på lang sikt, for det er krise når flere universiteter i Norge må legge ned barnehagestudiet fordi det ikke er nok søkere, sier Young.

Opplæring trinn for trinn

Første opplæringskveld vil inneholde litt av det man pleier å gjennomgå med nyansatte, forklarer Young.

– Og så må vi nok legge det litt ned. Gå gjennom hva som kreves av ansattes bekledning, mobilbruk og annet.

– Elevene vil få en oppfølgingsperson , og så er tanken å gjennomføre en ny opplæringskveld med litt mer fokus på det pedagogiske etter at de har opparbeidet seg litt førstehåndserfaring, fortsetter hun.

Forhåpentligvis vil prosjektet kunne virke positivt for flere. Barn, foreldre, andre barnehageansatte, og ikke minst ungdommene selv.

– Vi lever i et samfunn der veldig mye koster penger. Det at ungdom får mulighet til å tjene egne lommepenger er bra. Samtidig får de med seg en arbeidserfaring. De skal få oppleve at noen venter på at de kommer, at noen er avhengig av at de kommer, og at noen setter ekstremt stor pris på at de kommer. Det tenker jeg er en god erfaring å ha med seg senere, enten de skal inn i barnehageyrket eller andre yrker.

Powered by Labrador CMS