KRONIKK
Fra venstre: Lisa Annika Brandt, Trine Smiseth Dale, Tina Binfield-Skøie og Lisbeth Ljosdal Skreland ved Institutt for pedagogikk ved UiA.
Foto: Privat
Barnehagestrategien – tomme løfter eller økt profesjonsfellesskap?
«Strategien ser ut til å ta kompetanse og kvalitet på alvor, men en manglende plan for gjennomføring gjør at strategien bærer mer preg av å være et luftslott enn realistisk gjennomførbart» skriver artikkelforfatterne.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Debatten
som oppstod i etterkant av regjeringens presentasjon av sin barnehagestrategi,
har vært spennende og stormfull. Strategien pirker i noe som allerede er årsak
til frustrasjon i feltet: Bemanning, sykefravær og ikke minst barnehagelærernes
plantid. Det handler om en opplevelse av få timer med tilstrekkelig bemanning
som går utover muligheten til å være til stede med barna.
Som
tidligere barnehagelærere oppleves debattens argumenter gjenkjennelige – selv
når de blir rettet mot hverandre. For som med så mange andre aspekter i
barnehageverdenen er saken sjeldent helt sort-hvitt. Siden barnehagedagen 2023,
«Liten og stor», har som mål å fremme betydningen av flere ansatte i
barnehagen, tenker vi at dette er en ypperlig anledning til å plukke opp
trådene fra februar-månedens debatter.
En debattert strategi – men hva sier den om
barnehagelærere og bemanning?
I
strategien vises det til at høy kvalitet på barnehagetilbudet forutsetter
kompetente ansatte og kvalitetsutvikling gjennom profesjonelle læringsfellesskap
(Barnehagen for en ny tid, 2023, s. 14). Å heve barnehagekvaliteten settes også
i sammenheng med at det er nok ansatte som har god og relevant kompetanse
(Barnehagen for en ny tid, 2023, s. 32). Det er med bakgrunn i dette at det
foreslås at ansatte med barnehagelærerutdannelse bør økes til 60 prosent, 25
prosent ansatte med fagarbeiderutdannelse, samt at flere barnehagelærere skal
ha mastergrad. Strategien løfter med andre ord fram at barnehagekvalitet har
sammenheng med hvilken utdannelse og kompetanse de ansatte i barnehagen har.
Dette kan videre settes i sammenheng med barnehagen som en lærende organisasjon
og utviklingsarbeid slik man blant annet kjenner fra arbeid gjennom regional
ordning (ReKomp) de siste årene (Barnehagen for en ny tid, 2023, s. 31).
Nok
ansatte til å drive en tilfredsstillende pedagogisk virksomhet er fremhevet i
strategien og det påpekes blant annet at dette gjelder uavhengig av
bemanningsnormen og i hele barnehagens åpningstid, også ved sykdom og fravær (Barnehagen
for en ny tid, 2023, s. 34). Det kan tolkes som et signal for at argumentet «flere
hender» ønskes realisert. Som det skrives i en rapport om barnehagelærerrollen
fra 2018: «En målsetting bør også være at pedagognormen og bemanningsnormen
skal gjelde det meste av dagen. Pedagognormen vil virke i samspill med
bemanningsnormen» (Kunnskapsdepartementet, 2018, s. 169). Samtidig innebærer
flere barnehagelærere flere timer plantid i en allerede presset tidskabal. Og
det er her noe av stridens kjerne ser ut til å ligge. Strategien tar nemlig
ikke for seg hvordan visjonene for pedagog- og bemanningsnorm faktisk skal
løses i barnehagehverdagen.
Flere barnehagelærere - større autonomi?
Debatten
kommer verken ut av det blå, eller er helt ny. Spoler man 10 år tilbake i tid,
finner man blant annet et interessant innspill i kartleggingsdiskusjonen fra
Fagereng (2012) som implisitt kommenterer viktigheten av et utdannet personale
i barnehagen. Hun påpeker hvordan mye av dagens kartleggingsverktøy speiler en
manglende anerkjennelse av barnehagefeltet og barnehagefaglig kunnskap. Hennes
innspill er tydelig: Med flere barnehagelærere vil det ikke være et behov for
kartlegging: «Det vi trenger er flere pedagoger på hver avdeling, slik at vi
får tid til å følge opp hvert enkelt individ. Bruker vi tiden til å fylle ut
skjemaer, kaster vi bort dyrebar tid sammen med barna» (Fagereng, 2012).
Børhaug
og Bøe skisserer i sin siste bok inngående de kampene som har pågått i feltet
de siste årene. Spørsmål om man i det hele tatt bør kalle seg en profesjon blir
fulgt opp av hvordan barnehagelærernes autonomi står på spill gjennom økt
statlig styring og med medfølgende økt press på barnehageeiere (Børhaug &
Bøe, 2022, s. 15 – 17). Samtidig uttrykker nåværende regjering at: «Målet med
tillitsreformen skal blant annet nås gjennom å øke handlingsrommet og gi mer
faglig ansvar til førstelinjen i staten og i kommunesektoren» (Kommunal- og distriktsdepartementet,
2022, s. 4). Førstelinjen - det er vel de barnehageansatte i barnehagesektoren?
Men et faglig ansvar, det innebærer fagkunnskap. Et slikt faglig ansvar kan ivaretas
av flere barnehagelærere ved at det blir flere til å dele et ansvar som også er
preget av å være et lærende fellesskap.
Profesjonsfellesskap som kvalitetsutvikling
«Barnehagelærere
er den profesjonen som utdannes spesielt for å kunne ivareta barnehagens
oppgaver. Barnehagen er en lærende organisasjon, der hele personalet skal
reflektere rundt faglige og etiske problemstillinger, oppdatere seg og være
tydelige rollemodeller.» (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 15)
Dette
er føringene og visjonene fra Kunnskapsdepartementet, og dette skal dagens
barnehagelærere få til gjennom god personalledelse. Likevel viser det seg at
nyutdannede barnehagelærere senker sitt faglige nivå for å være godt likt av
sine kollegaer (Skogen et al., 2021). På nåværende tidspunkt forsøkes dette å
forebygges gjennom mer ledelsesteori, både i barnehagelærerstudiet og i
videreutdannelsen. Det er da verdt å bemerke seg at i en markant lederrolle kan
den pedagogiske lederen miste sin kontakt med barnehagens daglige pedagogiske
arbeid (Kunnskapsdepartementet, 2018, s. 164). Man kan stille spørsmål ved hva
dette gjør med profesjonen. Og ville en større andel utdannede barnehagelærere
kunne motvirke denne slags tendenser?
Når
strategien fremhever at barnehagekvaliteten skal styrkes gjennom økt
kompetanse, setter også dette noen føringer for hva det tenkes at
barnehagelærerrollen skal innebære. Som tidligere påpekt er blant annet det
faglige ansvaret i stor grad lagt til barnehagelærerprofesjonene. Vil da en økt
andel barnehagelærere også kunne bidra til en økt oppmerksomhet mot
kvalitetsutvikling gjennom lærende fellesskap? I andre sammenhenger har man
sett at barnehager som i stor grad består av barnehagelærere øker den enkeltes
opplevelse av ansvarlighet og kunnskapsutvikling gjennom læring i fellesskap
(Wiederman, 2018). I debatten om regjeringens målsetting om 60 prosent
barnehagelærere blir det dermed viktig å se på hva en slik målsetting kan bidra
med når det gjelder utvikling av kvalitet i fellesskap.
En vei videre?
Både
Halland og Winje (2023), men også – om enn sterkt uenige om andre aspekter –
Morsdal (2023) og Grønfoss (2023) stiller i sine debattinnlegg alle sammen et
fundamentalt spørsmål: Hvordan? Waggestad og Billdal (2023) uttrykker det
inderlig: «Gi oss rammebetingelser som gjør det mulig å arbeide for barnehagene
inn mot en ny tid.» Bae (2023) understreker betydningen av økt bemanning og økt
kompetanse ved å rette et kritisk blikk mot hvordan mangel på dette kan få
langsiktige konsekvenser for dagens barnehagebarn.
Regjeringen snakker om en
tillitsreform, men det store spørsmålet «hvordan» skal ikke barnehagesektoren
etterlates alene med. I dette arbeidet er det bruk for handling og nytenkning –
både fra feltet, men også fra politisk side. Barnehagestrategien – om den løses
med mantraet «Pedagognormen vil virke i samspill med bemanningsnormen»
(Kunnskapsdepartementet, 2018, s. 169) i bakhodet – kan ha stor og positiv
betydning for barnehagefeltet, barnehagelærerprofesjonen og ikke minst
barnehagens barn.
Strategien
ser ut til å ta kompetanse og kvalitet på alvor, men en manglende plan for gjennomføring
gjør at strategien bærer mer preg av å være et luftslott enn realistisk
gjennomførbart. I forholdet mellom flere barnehagelærere og et løfte om nok
ansatte hele åpningstiden, stiller vi oss kritiske til hvordan regjeringen
tenker dette løst. Men på barnehagefeltet bør vi kunne tenke to tanker på samme
tid: Vi trenger folk som er til stede med barna i hverdagen, uten at det bør
stilles som en motsats til behovet for kompetanse. Det ene utelukker ikke det
andre – ja takk til begge deler, og dette loves i strategien. Debatten bør
derfor ikke handle om enten eller. Vi håper strategien ikke bare forblir et
løfte, men at den følges opp av tiltak, og ikke minst penger.
Referanser:
- Børhaug, K. & Bøe, M. (2022) Barnehagelærerprofesjonen.
Universitetsforlaget.
- Fagereng, K. (2012). Ja til flere pedagoger –
nei til kartlegging. Første Steg, 2012 (3) (s. 42-43).
- Grønfoss, S. (2023, 10. Februar). Alt vi kan
få til med økt bemanning i barnehagen. Barnehage.no.
- Halland, S. & Winje, A. (2023,
17. Februar). Barnehagestrategien mot 2030 – en utfordring for helheten og
sammenhengen i barnehageprofesjonen? Barnehage.no.
- Kommunal- og distriktsdepartementet (2022, 1.
december). Om tillitsreformen. Regjeringen.no.
- Kunnskapsdepartementet. (2017). Rammeplan
for barnehagen: Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.
Udir.
- Kunnskapsdepartementet (2018).
Barnehagelærerrollen i et profesjonsperspektiv – et kunnskapsgrunnlag. Regeringen.no.
- Kunnskapsdepartementet (2023). Barnehagen
for en ny tid. Nasjonal barnehagestrategi mot 2023.
- Morsdal, K. (2023, 6. februar). Ikke satt
punktum for debatten om bemanning, lønn, sykefravær og arbeidspress. Barnehage.no.
- Skogen, E. (Red.) (2021). Å være leder i barnehagen (3. Utg.).
Fagbokforlaget.
- Waggestad, M. & Billdal, G. (2023, 2. mars). «Barnehagen for en ny tid»? Løsningen er økt
grunnbemanning! Barnehage.no.
- Wiedemann (2018). Kollektiv ledelse – er det
ikke noget med hønsestrik? Forskning i pædagogers profession og uddannelse.