Mandag
inviterte Foreldreutvalget for barnehager (FUB), Utdanningsforbundet og
Fagforbundet til kveldsseminar i Lærernes hus for å varme opp til
barnehagedagen 12. mars.
Tema for
seminaret var hvordan barnehager kan jobbe med kulturarv og utforsking av nærmiljøet.
Innleggene tok
for seg ulike perspektiver på hva årets slagord «stedet mitt» kan bety for barn
i barnehage, blant annet hvordan barn kan kjenne tilhørighet til nærmiljøet og hvordan
alle barn kan bidra til å gjøre barnehagen til sitt sted.
I bienes verden
Barne- og
ungdomsarbeider Marius Aaning Strandos i Fløyfjellet naturbarnehage fortalte
om hvordan de tar i bruk både fjellet og byen i hverdagen.
Som navnet
indikerer, ligger barnehagen på Fløyfjellet i Bergen. Hver morgen møter de
ansatte barna nede på Fløybanestasjonen og tar dem med seg opp på fjellet.
Barnehagen legger
stor vekt på at barna skal bli kjent med eget nærmiljø og lokalhistorien på Fløyen
og i Bergen, samt lære å ta vare på seg selv, hverandre og ikke minst naturen,
opplyste Strandos.
– For at
barna skal få tilhørighet til naturen trenger de å utforske og erfare naturen
med egne sanser.
Det fordrer tilstedeværende
og engasjerte ansatte, påpekte han.
– Vi kan
hjelpe barna med å forstå at planter, dyr og deres leveområde har en viktig
verdi for oss mennesker og at de har en verdi i seg selv, sa Strandos.
Annonse
Barna tilbringer
mye tid i naturen som omkranser barnehagen. De lærer om mangfoldet av
skapninger som finnes på Fløyfjellet, og de drar på elvevandringer, fortalte
han.
Store deler
av barnehagens uteområde består av frukttrær og grønnsaksåker. De siste to årene
har de også hatt bikuber i barnehagen.
– Det er et
fantastisk læringsmiljø for barna. Her kan de gå inn i bienes verden og forstå mye
mer om hvor viktige disse små skapningene er for nærmiljøet, naturen vår og for
maten vi skal spise, sa Strandos.
Besøker foreldre
på jobb
Fløyfjellet
naturbarnehage har utsikt over hele Bergen by. Den bruker de for alt den er
verdt.
– Når vi ser
utover byen kan barna fortelle at der jobber mamma, der jobber pappa eller der
bor jeg. Det er veldig spennende å høre på, sa Strandos.
Gjennom undring,
utforsking og lek tar de i bruk mange forskjellige arenaer i byen. Som vitensenteret
VilVite, akvariet og Naturhistorisk museum.
– Med disse
arenaene vil vi bidra til kunnskap om og erfaringer med lokale tradisjoner,
samfunnsinstitusjoner og yrker slik at barna kan oppleve tilhørighet til
nærmiljøet, og ikke minst kulturelt mangfold, ulike levevis og ulike
familieformer som vi har i samfunnet vårt, fortalte Strandos.
I løpet av
barnehageåret besøker de arbeidsplasser til foreldre som har invitert dem inn –
for eksempel et legekontor.
– Det var
veldig spennende å se på at bamsen ble undersøkt av legen. Vi har også vært på
tannlegekontor, og en gang var vi på en videregående skole der de hadde
lasermaskiner og kunne lage skilt, fortalte Strandos.
Før jul drar
de på besøk til Norges største pepperkakeby.
– Pepperkakebyen
er ganske fantastisk. Når vi går rundt der med barna ser vi Fløyen og mange andre
kjente steder i Bergen. Da får barna liksom komme litt nærmere og se «hele byen».
Det lille
ekstra
Daglig leder
i Tronvik Gårdsbarnehage, Øystein Brogård, snakket i sitt innlegg om viktigheten
av å finne x-faktoren i nærmiljøet.
– Jeg tror
ikke det er sånn at barn husker alt de opplevde i barnehagen, men jeg tror at
kroppen vår lagrer gode opplevelser som igjen gjør oss robuste når vi en dag
trenger det, sa han.
Tronvik
Gårdsbarnehage ligger i Moss kommune. I tillegg til litt over 90 barn og i underkant
av 30 ansatte, rommer barnehagen sauer, kaniner, høner og en hane.
– Vi er
stadig på tur. Barnehagen ligger helt nede ved Oslofjorden. Den byr på lite
fisk for tiden, men bortsett fra det byr fjorden på mange gode opplevelser, sa
Brogård.
«Hva er det
lille ekstra vi kan få til i hverdagen vår?» er et spørsmål de ansatte i gårdsbarnehagen
stadig stiller seg.
– Hvilke
muligheter har vi? Hva kan vi gjøre som er gøy i barnehagen vår? Hva kan vi
skape for barna?
X-faktor finner
de mange steder i nærmiljøet sitt. For eksempel ved lavvoen nede ved vannet, hvor
det er masse løv på bakken om høsten, fortalte Brogård.
– Der gjør
vi masse gøy og det er lett å finne x-faktoren hver eneste gang vi er der.
– Må lete
med åpne øyne
Barnehagen ligger
i nærheten av både fjord og skog. De har båthus og kort vei inn til byen.
– Jeg blir
noen ganger utfordret på at «du har jo alt, så det er lett for deg å snakke om x-faktor
og å finne gode steder å være». Men jeg tror det er mulig for alle, uansett
hvor barnehagen ligger. Alle steder har noe. Vi må bare tørre å lete etter
det med åpne øyne, sa Brogård.
De aller
beste til å lete etter x-faktorer i nærmiljøet sitt er barna, påpekte han.
– La dem
være stifinnere! La dem få lov til å finne ut hva vi kan lete etter. Og så må
vi være positivt innstilt. Der er vi barnehagefolk best i klassen.
Jakten på
x-faktoren handler også mye om å tørre å prøve noe nytt, mener Brogård. For eksempel
å si ja til å bli med på et prosjekt når en aktør i nærmiljøet tar kontakt. Eller
kanskje man kan inngå samarbeid med et sykehjem i nærheten?
– Medvirkning
er også ekstremt viktig. De ansatte må få lov til å medvirke i sin hverdag, men
det aller, aller viktigste er jo at barna får medvirke. Hva har de lyst til å
bruke dagen sin til? Vi må tørre å spørre dem om det, sa Brogård.
Og har man funnet
et nytt og spennende sted i nærområdet, så må barna få rikelig med tid til å
utforske, understreket han.
– La barna
få lov til å være der mange ganger. La dem bli kjent, gi dem mulighet til å finne
noen nye steiner og blomster.
– Det
viktige er å finne øyeblikk som er meningsfulle. Jeg tror at x-faktoren finnes i
alle nærmiljøer, over alt. Let etter den! Let også litt etter x-faktoren hjemme.
Hva kan man ta med seg til barnehagen som kan skape litt undring og spenning?
Mulighet til
å bygge noe fint sammen
Også
representanter fra FUB, Utdanningsforbundet og Fagforbundet inntok podiet under
seminaret som ble fulgt av over 450 personer – enten digitalt eller fra
salen.
Utdanningsforbundets
leder, Geir Røsvoll, pekte på at de fleste barn i dag har mindre anledning til
å bevege seg fritt i nabolaget sitt og til å leke i naturen sammenlignet med
tidligere.
– Barnehagen
kan bidra til at disse barna kan bli kjent både med nabolaget og naturen. Ikke
minst kan barnehagen sikre at disse stedene gir barna muligheter for lek. For
barn har rett til lek, det er slått fast i barnekonvensjonen. Med lek mener jeg
frihet, mulighet for å bestemme selv, mulighet for å utfordre de voksnes regler
og mulighet til å bygge noe fint sammen med andre barn, sa han.
– Jeg er
veldig takknemlig for at alle ansatte i barnehagen tar jobben med å tenke igjennom:
Hvordan kan barnehagen bli «mitt sted» for hvert eneste barn? Hvordan kan
barnehagen bli «stedet vårt» for hele gruppa? Og: Hvordan kan vi gi barna
steder som er litt hemmelige og kanskje til og med litt skumle?
Nok
bemanning gjennom hele dagen
Yrkesseksjonsleder
for kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet, May Britt Sundal, pekte på at barnehagen
er en viktig arena for formidling av kulturarv og nærmiljøet.
– Det er viktig
at ansatte har anledning til å legge til rette for å ta barna med på tur i eget
lokalmiljø, kunne besøke et museum eller andre spennende kulturarenaer, sa hun.
– Barna i
dag vokser opp i et mangfoldig samfunn. Barnehagen må både gi kjennskap til og
gjenspeile dette mangfoldet. Gjennom lek og varierte aktiviteter skal barna bli
kjent med og utvikle respekt for egen kultur og andres kulturer og bakgrunn.
Det er mange
områder barnehagen skal dekke, og mange erfaringer og kunnskaper barna skal ta
med seg fra barnehagen, påpekte Sundal.
– Skal vi oppnå
disse målene, må barnehagen være en god arbeidsplass for de ansatte. De ansatte
må ha et godt arbeidsmiljø og det må være god nok bemanning gjennom hele dagen.
Det er ingen tvil om at de ansatte i barnehagen må få flere kolleger for at
barna skal få det barnehagetilbudet de har rett på, og ikke minst fortjener, sa
hun under seminaret.
– Kabalen
går ikke opp
Også FUB-leder
Tor Eirik Rasmussen pekte på viktigheten av nok bemanning for å kunne gi barn mange
gode opplevelser i nærmiljøet.
– Det er
bekymringsfullt at det i en foreldreundersøkelse gjennomført av FUB og Utdanningsforbundet
i 2023, kom frem at aktivitetene som oftest ble avlyst på grunn av lav
bemanning, var nettopp disse turene. Turer som gir lærdom om hvem vi er, om
identitet og de store viktige spørsmålene og temaene, sa han.
– Vi ser
arbeidet som legges ned. Vi vet at de ansatte springer fletta av seg, at de brenner
lyset i begge ender og at det ikke er nok hender. Noe må gjøres. Bemanningen er
og blir et ubesvart spørsmål, det er en varslet krise. Kabalen går ikke opp! Det
vi ønsker er å ta vare på de fantastiske ansatte som jobber med barna våre, og
legge til rette for at de får enda flere magiske opplevelser sammen med barna i
barnehagens nærmiljø, sa Rasmussen.
Barnehagedagen 2024: «Stedet mitt»
Barnehagedagen markeres i mars hvert år. Formålet er å synliggjøre hva barna får oppleve, erfare og lære i barnehagen.
I år arrangeres Barnehagedagen tirsdag 12. mars. Temaet er kulturarv. Markeringen skal bidra til å synliggjøre hvordan barnehagen og ansatte jobber for å gi barn kunnskap om og erfaring med kulturarven i sitt nærmiljø.
Barnehagen er en viktig kulturarena. Det er et sted der barn får kunnskap og erfaring med lokale tradisjoner og muligheten til å oppleve tilhørighet til eget nærmiljø, påpeker Utdanningsforbundet, Foreldreutvalget for barnehager og Fagforbundet, som står bak Barnehagedagen.
Med slagordet «Stedet mitt» håper de at barnehager over hele landet vil være med og markere dagen ved å vise frem hvordan man jobber med kulturarv og utforskning av nærmiljøet.