Fra venstre: Markedssjef Maren Claussen i ULNA, daglig leder Stian Kroken i Gaustadsnippen barnehage, ULNA-sjef Laila Haugen, kvalitetssjef i ULNA, Lillian Åkesson, postdoktor Ingrid Midteide Løkken og førsteamanuensene Helga Norheim og Robin Ulriksen ved BI.Foto: Silje Wiken Sandgrind
– Samspillskvalitet er et av de mest krevende områdene å veilede på
Samspillskvalitet og ledelse er stikkordene for et ferskt samarbeid mellom ULNA-barnehagene og Handelshøyskolen BI.
Siden høsten
2023 har 16 ULNA-barnehager i Oslo-området deltatt i et samarbeidsprosjekt med
Handelshøyskolen BI.
Målet med
prosjektet er intet mindre enn å sikre fysisk og psykisk helsefremmende
barnehager gjennom profesjonelle læringsfellesskap og god ledelse, opplyser
kvalitetssjef i ULNA, Lillian Åkesson.
– Skal vi ha
barnehager av høy kvalitet er vi avhengige av at alle ansatte har høy
kompetanse på dette området. Prosjektet handler derfor veldig mye om det
profesjonelle læringsfellesskapet: Om hvordan man kan tilegne seg kunnskap, men
også om hvordan lederne kan sørge for at kunnskapen settes ut i livet på
avdelingene, sier Åkesson.
Samarbeidet
ble etablert på bakgrunn av dialog mellom ULNA og førsteamanuensis Robin Ulriksen, som har en doktorgrad i pedagogikk og er programdirektør
for BIs programmer innenfor utdanning,
opplyser hun.
– Betydning
for emosjonell og sosial utvikling
Prosjektet
har fått navnet Ledelse av kompetanseutvikling om samspillskvalitet i
barnehager.
– Det finnes
mye forskning som viser at samspillskvalitet har betydning for barns sosiale,
emosjonelle og kognitive utvikling. Derfor blir det så meningsfullt å jobbe med
akkurat dette temaet, sier postdoktor Ingrid Midteide Løkken ved BI.
– Det gjøres
veldig mye bra arbeid i barnehagene i dag på dette området, særlig med tanke på
å anerkjenne barna og være sensitive overfor deres behov. Jeg tror samtidig at
de aller fleste har noe å gå på, for eksempel når det gjelder å se enda flere
utviklingsmuligheter for å forbedre samspillet ytterligere, sier Løkken.
Annonse
Systematisk
arbeid
Å jobbe
systematisk med samspillskvalitet i barnehagen er viktig for absolutt alle
barn, understreker førsteamanuensis Helga Norheim. Særlig viktig er det for barn
i sårbare livssituasjoner.
– Vi ser
både i norsk og internasjonal forskning at det som har aller størst betydning
for barnehagekvaliteten, er det vi kaller for prosesskvalitet. Altså det som
skjer i samspillet mellom de ansatte og barna og i samspill barna imellom. Strukturkvalitet
handler om rammene vi har rundt oss og kan bidra enten positivt eller negativt
til at gode samspill kan oppstå. Det er likevel ikke sånn at bare man har god
strukturkvalitet, så blir prosesskvaliteten god. For å få det til må man jobbe
aktivt med samspillskvaliteten, sier Norheim som har ansvar for BIs
lederutdanning for barnehagestyrere.
– Hvorfor
fokuserer dere så mye på ledelse i dette prosjektet?
– Det finnes
etter hvert ganske mange studier, deriblant Trygg før 3, som viser at det å
jobbe systematisk med samspillskvalitet kan ha positiv effekt. Noen barnehager
evner i større grad å jobbe systematisk på dette området enn andre, og vi har
en opplevelse av at det kan handle om ledelse: Om hvordan en organisasjon er
rigget og har kapasitet til å implementere endringer, sier førsteamanuensisen.
Gjennom
prosjektet skal forskerne støtte barnehagene i arbeidet med å lede
kompetanseutvikling knyttet til samspillskvalitet. Samtidig skal de undersøke
betydningen av ulike ledelsesaspekter for utviklingen av samspillskvalitet i
barnehagen.
– Jeg tror
samspillskvalitet er et av de mest krevende områdene å veilede ansatte på fordi
det går rett inn i hvem du er som person i møte med barn. Det blir veldig nært
for mange og det gjør at det kan bli ekstra sensitivt. Derfor tenkte vi;
hvorfor ikke bare hoppe rett inn i dette? Hvis du kan lede de ansatte i en
utviklingsprosess knyttet til samspillskvalitet, så har du kommet langt som
leder, sier Norheim.
Dro på
besøk
Før
prosjektoppstart dro forskerne på besøk til samtlige deltakerbarnehager for å møte
barnehagenes lederteam.
– Disse
besøkene har vært viktig for oss for å forstå hva slags type organisasjon det
er de leder, sier Norheim som selv er utdannet barnehagelærer, og har jobbet
flere år som pedagogisk leder og styrer.
– Det er noe
helt spesielt med å komme ut og få kjenne på hvordan det er i den enkelte
barnehage. Alle barnehager er forskjellige, med forskjellige rammevilkår. Man
merker at byggene jobber med dem eller mot dem i forskjellige varianter og at
rommene man kan ha møter i er ulike. Alt dette er med på å skape den konteksten
man er leder i.
Kartlegging
før og etter
Før
prosjektoppstart ble samspillskvaliteten kartlagt på alle avdelinger ved bruk
av observasjonsverktøyet CLASS. I tillegg ble et spørreskjema sendt ut til alle
ansatte og ledere med spørsmål om egen motivasjon og opplevelse av egen
arbeidssituasjon.
– Vi ønsket
å undersøke forutsetningene for endring hos personalet i forkant av prosjektet,
forteller Norheim.
Nå har
prosjektet kommet ordentlig i gang. I løpet av vinteren og våren skal det gjennomføres
totalt fire samlinger for alle pedagogiske ledere og daglige ledere i deltakerbarnehagene.
– Fordi vi
har gjort observasjoner av hvordan det står til med samspillskvaliteten i
barnehagene, vet vi allerede at det er variasjon i kvaliteten. Det gir oss et
kjempefortrinn i de læringsprosessene vi nå skal støtte ute i barnehagene, sier
Norheim.
Under
samlingene vil barnehagelederne få input, blant annet om hvordan man kan jobbe
for å utvikle profesjonsfellesskap, kollektiv mestringstro og gode samhandlingsegenskaper.
Etter at
samtlige samlinger er gjennomført skal det nok en gang gjøres observasjoner på
alle avdelinger for å se om utviklingsarbeidet har hatt en effekt på praksis. Det
skal også sendes ut et nytt spørreskjema til alle ansatte og ledere, opplyser
Norheim.
Å lære i
team
Nylig møtte
om lag 80 ULNA-ansatte opp på BI for å delta på aller første samling. Det
sentrale spørsmålet denne dagen var: Hva vet vi om betydningen av
samspillskvalitet og hvordan kan man lede arbeidet med å øke personalets
kompetanse i samspill med barna i barnehagen?
I prosjektet
legges det altså vekt på at hele lederteamet, herunder pedagogiske ledere og styrere
i den enkelte barnehage, skal delta på samlingene.
– Vi ser at
når det er engasjerende og inspirerende lederteam som jobber med helheten og
alle de ansatte, at det er da man virkelig lykkes i å få hevet kvaliteten i
hele barnehagen, sier administrerende direktør i ULNA, Laila Haugen.
– Vi må ha
en kultur for å diskutere, tørre å ta en fot i bakken og spørre: Hvordan jobber
vi egentlig med relasjoner? Er vi gode på å møte det enkelte barnet? Og hvordan
er relasjonene mellom barna? Det er viktig med tanke på å skape et trygt og
godt barnehagemiljø og forebygge mobbing og krenkelser, legger hun til.
Viktig mellomarbeid
På hver
samling vil barnehagene få oppgaver de skal jobbe med til neste samling.
Postdoktor Ingrid Midteide Løkken har fått ansvaret for å veilede barnehagene i
dette arbeidet.
– Det blir
veldig viktig med mellomarbeid, for det må ikke bli slik at man går på kurs og
så forsvinner kunnskapen når man kommer tilbake i barnehagen igjen.
– Hvis man
får noen oppgaver å jobbe med frem til neste samling, og i tillegg får
veiledning på disse, så har forskning vist at kunnskapen setter seg bedre ute i
barnehagene, sier hun.
– Hva skal
barnehagene jobbe med til neste samling?
– De skal
observere hverandre og gi hverandre tilbakemelding på gode samspill og samspill
med utviklingsmuligheter. I tillegg har de fått noen refleksjonsoppgaver
knyttet til å drive arbeidet med samspillskvalitet i egne barnehager, forteller
Løkken.
– Må være
ydmyke
Stian Kroken
er daglig leder i Gaustadsnippen barnehage. Han gleder seg til å ta fatt på arbeidsoppgavene
de nå har fått.
– Hvis vi
skal lære noe i løpet av dette prosjektet, må vi være ydmyke. Vi må tørre å
vise våre svakheter også, ikke bare styrker, sier han.
– På første
samling har det vært mye snakk om samspillskvalitet. Vi har snakket om at vi er
gode på struktur og organisering, men at vi har noe å gå på når det gjelder
prosesskvalitet. Å høre dette fra eksterne fagpersoner har mye å si for meg og
min gjeng som var her i dag. Vi ser frem til å komme tilbake til barnehagen og begynne å jobbe
med oppgavene vi har fått, sier Kroken.
Setter
inn vikar
Kvalitetssjef
i ULNA, Lillian Åkesson, er glad for å kunne samle så mange pedagogiske ledere
og daglige ledere på ett sted.
– Det er en
utfordring i en hektisk barnehagehverdag at man har lite tid til refleksjon og
til å trekke seg litt ut og snakke sammen. Å kunne møtes på denne måten er derfor
veldig fint.
Midlene de
har fått gjennom Rekomp, bidrar til at det kan settes inn vikar på avdelingene når
de pedagogiske lederne er på samling, opplyser hun.
– Vi er
heldige som har fått disse midlene. Det gjør at vi kan ta lederne våre ut av
barnehagene, og at de kan være i en læringssituasjon uten å måtte bekymre seg
for belastningen på de som er igjen på avdeling. Det er gull verdt, sier
Åkesson.
Dette
inntrykket deler førsteamanuensis Helga Norheim.
– Da vi var
på besøk i barnehagene var det flere som sa til oss at det å få inn vikar når
de skulle være borte, var helt avgjørende for deres engasjement i prosjektet. Å
oppleve at man kan dra på samling med god samvittighet, tror jeg er viktig for
å lykkes i prosjektet. Det må kjennes godt for de som skal være med, sier hun.
Håper på
forlengelse
Fjerde og
foreløpig siste samling skal gjennomføres i midten av mai. Etter dette skal
altså samspillskvaliteten kartlegges på ny i de 16 barnehagene.
– Det blir
veldig spennende å se hvordan utviklingen har vært, sier Åkesson.
Hun håper at
dette bare er starten på partnerskapet med BI.
– Nå skal vi
søke om midler til en videreføring av prosjektet. Vi håper vi får mulighet til
å fortsette dette samarbeidet i et par år til, sier Åkesson.