– I et
inkluderende arbeidsmiljø får alle den informasjonen de skal ha. Det bidrar til
at alle kan gjøre en best mulig jobb og skaper forutsigbarhet for både ansatte
og barn, sier assisterende styrer i Norlandia Svanevågen, Marianne Sæle.
Tidligere i
høst var hun på Norsk barnehageforskningskonferanse for å fortelle om et
samarbeid mellom barnehagen og NLA Høgskolen.
Partene har
gått sammen om et utviklingsprosjekt hvor målet er å bedre kommunikasjonen og
informasjonsflyten i barnehagen.
Fersk
organisasjon
Norlandia
Svanevågen gårds- og friluftsbarnehage så dagens lys høsten 2019, da Breivik barnehage
ble virksomhetsoverdratt fra Øygarden kommune til Norlandia. Noen av de ansatte
ble med videre etter eierskiftet og det var også en del nyansettelser, opplyser
Sæle.
– Vi skulle
finne vår retning og vår identitet som barnehage. Samtidig skulle vi
implementere Norlandias konsepter.
Dette
arbeidet var knapt kommet i gang da den ferske organisasjonen ble kastet ut i koronapandemien.
– Det ble en
lang periode med små kohorter som gjorde det utfordrende å samarbeide på tvers
av barnehagen. Etter pandemien kjente vi på at vi måtte legge ned en ekstra
innsats for å bli til én enhet.
I 2022 søkte
fireavdelingsbarnehagen derfor om deltakelse i Regional ordning for kompetanseutvikling
i barnehage (Rekomp).
– I forkant
av søknaden hadde vi gjennomført en rotårsaksanalyse som viste at utfordringene
våre nesten alltid bunnet ut i kommunikasjon. Det var behov for bedre
kommunikasjon mellom alle ledd: Mellom daglig leder og de ansatte, ansatte
imellom og mellom avdelingene, forteller Sæle.
– Bedre
sammen
Rekomp er en
nasjonal satsing på regional kompetanseheving som skal bidra til at barnehager
utvikler sin praksis i tett samarbeid med et universitet eller en høgskole.
Satsingen er initiert og finansiert av Utdanningsdirektoratet.
– I tillegg
til at barnehagene skal utvikle og forbedre praksis, skal partnerskapet også
bidra til å styrke lærerutdanningene med reelle erfaringer fra praksisfeltet.
Vi skal bli bedre sammen. Dette skal skje gjennom samskaping der vi lærer av
hverandre og deler erfaringer, forteller høgskolelektor Hilde Sundnes ved NLA.
Hun deltok
på konferansen sammen med Sæle.
– NLA har
valgt å sende to høyskoleansatte til hver av barnehagene som vi deltar i
Rekomp-arbeid med. Dette bidrar til nære relasjoner og reelt partnerskap.
Inkluderende
arbeidsmiljø
Da Sundnes
og kollegaen fra NLA møtte Norlandia Svanevågen for første gang i september
2022, var altså ønsket at barnehagen skulle bli til én enhet med god
kommunikasjon og informasjonsflyt.
– Vi kom
tidlig frem til at dette arbeidet ikke bare handlet om kommunikasjon, men også
om arbeidsmiljø. For opplevelsen av å ikke få den informasjonen man trenger,
kan gjøre at man føler seg utenfor, forteller Marianne Sæle.
Følgende
problemstilling ble derfor utarbeidet for prosjektet: Hvordan kommunisere
med hverandre for å fremme et godt og inkluderende arbeidsmiljø?
– Dette skal
også komme barna til gode. God kommunikasjonen og tilstrekkelig informasjon
gjør personalet tryggere i jobben sin, og gir større forutsetninger for å skape
forutsigbarhet i barnas hverdag, sier Sæle.
For å
kartlegge og bidra til å fremme et positivt samspill mellom barn og ansatte benytter
Norlandia-barnehagene observasjonsverktøyet CLASS, opplyser hun.
Forventningsavklaringer
I
samarbeidet mellom høgskolen og barnehagen har formidling av eksisterende
forskning og teori om kommunikasjon samt ulike kommunikasjonsøvelser, stått
sentralt. Det samme har samtaler og utprøving av diverse tiltak for å bedre
kommunikasjonen.
– NLA har vært
med på planleggingsdager og personalmøter der de har bidratt med teoretiske
innlegg, dialog og praktiske øvelser, og så har de tatt med seg erfaringene fra
praksisfeltet tilbake til høgskolen, forteller Sæle.
I
begynnelsen av prosjektet ble det opprettet en prosjektgruppe i barnehagen bestående
av styrer og pedagogiske medarbeidere fra hver avdeling.
– Det er
ofte de pedagogiske lederne som styrer prosjekter, men denne gangen ønsket vi
at utviklingsarbeidet skulle ledes av de pedagogiske medarbeiderne, som er mest
på avdeling og har færrest møtearenaer. Dette var blant annet for å få en mest
mulig reel evaluering av kommunikasjonen og informasjonsflyten i barnehagen, forteller
Sæle.
Samtlige
ansatte har deltatt i utviklingsarbeidet, opplyser hun.
– Gjennom prosjektet
har vi fått organisert møtevirksomheten vår enda bedre. Vi har hatt
forventningsavklaringer til møter og informasjonsdeling: Det skal være verdt å
måtte forlate avdelingen for å ha et møte, også for de som står igjen på
avdelingen, sier Sæle.
– Vi har
også gått igjennom kommunikasjonskanalene vi bruker: Hva fungerer, og til
hvilket formål?
Bevisst
på hva som kan skape misforståelser
I barnehagen
er det mange tette relasjoner og man er avhengig av hverandre for å kunne
gjennomføre planer og oppgaver, påpeker Hilde Sundnes.
–
Arbeidspresset er stort, både på ledelsen og på de som står på gulvet og skal
utføre arbeidsoppgavene med barna. Derfor er det viktig med god kommunikasjon,
sa hun under konferansen.
Men hva er
egentlig god kommunikasjon?
Det handler
om å være bevisst på situasjon og kontekst, hvem vi kommuniserer med, og hva
som kan skape misforståelser, påpeker høgskolelektoren.
Vi
kommuniserer med mye mer enn bare ord. Det handler ikke bare om det man sier,
men også om kroppsspråk, uttale og ansiktsmimikk, minner Sundnes om.
– En ting vi
har snakket om i prosjektet, er at alle kommer fra et sted. I en barnehage
jobber det mange forskjellige mennesker med ulik bakgrunn. Det er mange ting
som påvirker hvordan vi er, hvordan vi kommuniserer og hvordan vi forstår og
tolker informasjon, som for eksempel kulturell bakgrunn og utdanning.
– I
barnehagen har man også ulike roller, og til disse er det knyttet ulike
forventninger om hvordan du skal oppføre deg og til mulighetene du har til å
påvirke de andre. Det følger også en del makt, rettigheter og plikter med de ulike
rollene. Dette kan påvirke kommunikasjonen, når det gjelder hvem som sier hva
og hvordan man snakker med hverandre, sier Sundnes.
Hva skal
med til verdensrommet?
I Norlandia Svanevågen
har de det siste året gjennomført mange ulike øvelser med mål om å bedre
kommunikasjonen:
– Det er
ganske enkle øvelser, men som samtidig viser hvor avansert kommunikasjon kan
være, sier Marianne Sæle til barnehage.no.
Hun trekker
frem en øvelse som går ut på å prioritere hva man skal ha med seg på tur til
verdensrommet.
– Ingen av
de ansatte hadde forkunnskaper som gjorde den ene bedre til å løse oppgaven enn
den andre. Poenget var å øve på å argumentere for å kunne få til gode
løsninger.
– Først skulle
man lage en liste på egenhånd, og deretter som gruppe. Da måtte man diskutere
og komme til enighet om hva som skulle prioriteres. Vi så at de som var gode på
å argumentere for seg også måtte ta litt hensyn til de som ikke var like
frempå, for man skulle jo enes om en felles liste. Vi erfarte også at det vi
kom frem til som gruppe, var bedre enn løsningene de aller fleste kom frem til
alene. Det er en veldig god tanke å ha med seg inn i barnehagehverdagen, sier
Sæle.
Byttet
roller
I en annen
øvelse byttet de om på alle rollene i barnehagen.
– Styrer
skulle ikke lenger være styrer, men ble flyttet lenger ned i hierarkiet. I
stedet var det en av mellomlederne som inntok styrerrollen, forteller Sæle.
De ansatte
skulle deretter gjennomføre en oppgave hvor de kun skulle følge hierarkiske
ledd og kun kommunisere via Post-it lapper.
– En twist her
var at «styrer» hadde fått mer informasjon om oppgaven enn de øvrige ansatte.
Feilaktig antok hun at alle hadde samme informasjon, og dette ledet til
utfordringer som måtte løses.
I denne
prosessen oppsto det mange følelser, opplyser Sæle.
– Vi så at den
enkelte på ulike måter mottok, tolket og handlet ut ifra den informasjonen man fikk.
For vi fikk litt ulik informasjon. Mens noen lente seg tilbake og avventet mer
informasjon, var noen veldig frempå og tok initiativ til å innhente
informasjon. Det skapte mange stressende situasjoner for den utnevnte styreren,
som for eksempel måtte omdirigere de som tok mest initiativ fremfor å
prioritere å gi felles informasjon til alle, sier hun.
– Det ble litt
kluss i kommunikasjonen og noen av oss satt frustrerte igjen. Samtidig fikk vi
et godt bilde av hvilket ansvar vi selv tar for å innhente den informasjonen vi
trenger i jobben.
Personalet
tok seg god tid til å snakke sammen i etterkant, opplyser Sæle.
– Fordi
dette hadde vært en lek, var det ufarlig å snakke om alle de ubehagelige
følelsene som hadde oppstått. Det var en spennende øvelse som ga oss mange
aha-opplevelser.
Målet med
øvelsen var nettopp å gi oppmerksomhet til følelsene som manglende
kommunikasjon og antakelsen om at «alle har fått det med seg», kan skape. Og oppmerksomhet til opplevelsen av at manglende informasjon ikke nødvendigvis
handler om at «jeg holdes utenfor», fortalte Hilde Sundnes under konferansen.
– Travelhet
og ørsmå forglemmelser kan være grunnen til at noen ikke får all den
informasjonen de skulle hatt, sier hun.
– Større
åpenhet
Nå er man
kommet litt over halvveis i Rekomp-prosjektet som skal vare frem til sommeren
2024.
– Hva har
dere erfart så langt?
– Vi
gjennomførte en ståstedsanalyse både ved oppstart og midtveis i prosjektet. I
midtveisevalueringen svarer personalet at de opplever kommunikasjonen og
informasjonsflyten som bedre, forteller Marianne Sæle.
– Vi har
blitt mer bevisst på hvordan vi kommuniserer med hverandre, hvordan vi
innhenter informasjon og hvordan vi kan tolke et budskap på ulike måter.
Hun erfarer
også at det er større åpenhet og økt relasjonelt mot i personalgruppa.
– Vi har
utfordret hverandre på å snakke om hva som er utfordringene våre og hva hver
enkelt kjenner på. Det oppleves som at alle har fått kommet mer frem med sine
meninger, sier den assisterende styreren.
– Vi har også
lagt litt føringer for informasjonskanaler som vi mener fungerer for oss. Og vi
har fått en økt felles forståelse av møtevirksomhet og respekt for hverandres roller
og oppgaver.
Hun
forteller at de har blitt mer bevisst på å informere om hva som skjer på møter
som ikke alle er med på.
– Dette
handler om gjensidig respekt for de som skal lede og de som står igjen på
avdelingene. De får informasjon og opplever at møtene er nyttige, sier Sæle.