Rektor Else Berit Skagen ved DMMH ser gjerne at også nyutdannede barnehagelærere får redusert studielån, som et tiltak for å motvirke frafall av studenter.
Foto: Monica Larsen Donovan, DMMH
– Hvis trenden ikke snur, blir vi nødt til å nedskalere
Det er krise, erkjenner både rektoren og statsråden.
Av 365 planlagte studieplasser, ble kun 214 fylt ved første
opptaksrunde. Ved Dronning Mauds Minne høgskole for barnehagelærerutdanning
antar man at 180-190 av disse kommer til studiestart.
– Dette er krise, sier DMMH-rektor Else Berit Skagen til Adresseavisen
(krever abonnement)
2025 blir avgjørende
– Det kan kalles en krise ja. Vi har hatt en bekymringsfull
nedgang i rekrutteringa til lærerutdanningene. Deriblant barnehagelærer, sier
forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel (Sp) til samme avis.
Fortsatt er det mulig å søke seg inn på
barnehagelærerutdanningene til DMMH med oppstart denne høsten. Skagen håper at så
mange som mulig gjør det.
For høgskolen blir det neste året avgjørende.
– Hvis trenden ikke snur, og søkertallene ikke blir bedre
neste år, blir vi nødt til å nedskalere, sier DMMH-rektoren til Adressa.
Alt da vårens søkertall kom, så Skagen og hennes kolleger at det ikke lot seg gjøre å sette i gang barnehagelærerutdanning med vekt på flerkulturell forståelse i år.
Kutte ned studielån?
Færre utdannede barnehagelærere vil ha store konsekvenser
for barna, advarer hun - og fastslår at noe må gjøres.
En lavt hengende frukt,
ifølge Skagen, er å fjerne deler av studielånet til nyutdannede barnehagelærere.
Slik som for grunnskolelærere og lektorer. Disse kan nemlig fra og med høsten 2025
få nedbetalt deler av studielånet, om de begynner å jobbe i skolen.
Men Hoel sier at et slikt grep ikke er vurdert ennå for
barnehagelæreutdanningen.
På avisas spørsmål om hva som skjer hvis
rekrutteringa ikke blir bedre, svarer utdanningsministeren:
– Da vil færre av de som møter barn i norske barnehager,
være utdannede barnehagelærere. Det er det siste vi ønsker, men noen må jobbe i
barnehagene, uansett.
Karriereutvikling
Utfordret på hva som er gjort for å gjøre yrket og
utdanninga mer attraktiv, trekker Hoel fram at det jobbes med å utvikle et
bedre opplegg for karriere- og kompetanseutvikling.
– Altså at man skal kunne gjøre karriere og utvikle seg når
man er ferdig utdannet og begynner i jobb, sier han til Adressa.