– Kunne ikke forestilt oss at tallene var så dårlige
Lars Strande Syrrist i Pedagogstudentene er dypt bekymret. – Nå må beslutningstakerne ta dette på alvor.
I dag ble søkertallene til høyere utdanning offentliggjort. Tallene fra Samordna opptak viser at den negative trenden med nedgang i antall førstevalgssøkere til lærerutdanningene fortsetter:
- Barnehagelærerutdanningen har en nedgang på 16,5 prosent sammenlignet med i fjor.
- Grunnskolelærerutdanningen for trinn 5-10 har en nedgang på 35,3 prosent.
- Lektorutdanningen har en nedgang på 23 prosent.
- Grunnskolelærerutdanningen 1-7 har en nedgang på 22,4 prosent.
- 6,3 prosent av alle søkere til høyere utdanning har lærerstudier som førstevalg, ned fra 10,2 prosent som toppnotering i 2019.
– Vi forventet at det kom til å være dårlige tall, men vi kunne ikke forestilt oss at tallene var så dårlige, sier leder av Pedagogstudentene, Lars Strande Syrrist i en pressemelding.
Pedagogstudentene, som er Utdanningsforbundets studentorganisasjon, har over lengre tid ropt varsko om problemet. Syrrist mener det er en trist og urovekkende utvikling at søkertallene til så avgjørende yrker går ned. Det er først og fremst barn og elever dette går utover, påpeker han.
– Nå må beslutningstakerne ta dette på alvor, det eneste som hjelper er å satse på å heve utdanningenes kvalitet sånn at framtidige studenter ønsker å bli lærere. Nå må regjeringen sette inn tiltak.
Bedre utdanninger
Syrrist peker på at lærerstudenter over hele landet over lang tid har ropt om bedre praksis. Samtidig har institusjonene trukket frem at praksis ikke blir tilstrekkelig finansiert.
Siden 2019 har det vært fire strake år med nedgang i søkingen til lærerutdanningene, og i år inntok grunnskolelærer- og lektorutdanningene to av bunnplasseringene på Studiebarometerets fornøydhetskala.
– Det er på tide at beslutningstakerne tar studentene på alvor, og at man slutter å undervurdere viktigheten av gode studier, sier Syrrist.
Hovedmotivasjonen til de som søker seg til lærerutdanninger er at de ønsker å gjøre en forskjell for barn og unge, ifølge en rapport fra Kunnskapssenter for utdanning. Dette peker i retning av mer yrke inn i utdanningene, mener lederen for Pedagogstudentene.
– Det er åpenbart at vi må få mer av yrket inn i utdanningene våre. Lærerstudenter ønsker å bidra, og må oppleve at de kan gjøre en forskjell for barn og unge gjennom utdanningene sine. Det gjør vi ikke i dag, sier Syrrist.
– Utålmodig
Syrrist mener det er positivt at Støre-regjeringen har pekt på at de ønsker å satse på bedre rekruttering til lærerstudiene, men at det fortsatt ikke er tydelig hvilke tiltak de vil gjennomføre.
– Vi venter utålmodig på hvilke tiltak regjeringen vil iverksette for å motarbeide utviklingen. Det holder ikke med varme ord om verdens viktigste jobb når man vet at mange lærerstudier ikke har tilstrekkelige ressurser til å ruste studentene til sitt framtidige yrke, sier Syrrist.