I forrige uke ble resultatene fra Studiebarometeret 2024
offentliggjort. Noen av de mest fornøyde barnehagelærerstudentene finner vi ved
Høgskulen på Vestlandet, campus Stord.
– Lærerne er veldig fine med oss, hvis du møter dem på
campus stopper de opp og slår av en prat. De snakker ikke bare fag, men spør om
hvordan man har det, sier andreårsstudent Mari Mæland.
– Jeg vil beskrive lærerne våre som veldig engasjerte og
omtenksomme. Du får alltid hjelp hvis det er noe du lurer på, enten det gjelder
fag eller andre ting, tilføyer Shahed Salih.
Også hun går andre året på barnehagelærerutdanningen.
– Tett kontakt
I Studiebarometeret 2024 har nærmere 26 000 studenter fra
landets høyskoler og universiteter svart på spørsmål om hvordan de opplever
kvaliteten på studieprogrammet sitt.
I undersøkelsen som gjennomføres årlig, blir studentene
blant annet bedt om å ta stilling til følgende påstand: «Jeg er, alt i alt,
tilfreds med studieprogrammet jeg går på».
Mens gjennomsnittsskåren er 3,9 blant de om lag 900 barnehagelærerstudentene som har svart på undersøkelsen,
oppnår bachelorutdanningen på Stord en skår på 4,3.
Skalaen går fra 1 til 5, der 5 indikerer høyest
tilfredshet.
– Én ting som kjennetegner barnehagelæreutdanningen på
Stord, er at det er et veldig godt samarbeid mellom studentene og faglærerne om
utdanningen. Det er tett kontakt. Vi får tilbakemeldinger om at studentene
setter stor pris på den faglige samtalen mellom dem og faglærerne, sier
Ingrid Grønsdal.
Annonse
Hun er assisterende instituttleder ved Institutt for
språk, litteratur, matematikk og tolking, med campusansvar for
barnehagelærerutdanningen på Stord.
Ingrid Grønsdal har campusansvar for barnehagelærerutdanningen på Stord.Foto: Privat
Læringsmiljø og undervisning
Tre år på rad har bachelorutdanningen på Stord ligget i
toppsjiktet blant barnehagelærerutdanningene som gjennomføres på heltid.
Studieprogrammet skårer særlig høyt på Studiebarometerets
kategorier læringsmiljø og undervisning.
– Det er en gjennomgående kultur blant våre faglærere som
handler om at studentene skal være aktive deltakere i undervisningen. Alle
lærerne innen pedagogikk har jobbet lenge i barnehage selv. Det er også en
fordel når det kommer til å gjøre undervisningen relevant for det yrket studentene
skal ut i, sier Grønsdal.
– Vi er ikke så mange lærere, men vi samarbeider godt
både innad og på tvers av ulike emner. Jeg tror en slik samarbeidskultur vises
i undervisningen studentene møter. Man kjenner til hverandres undervisnings- og
vurderingsformer, og prøver å få til en god helhet. Det tror jeg er litt av
nøkkelen.
Her er flertallet av faglærrne på barnehagelærerutdanningen samlet utenfor HVLs campus på Stord.Foto: Privat
Stord kommune har i overkant av 19 000 innbyggere, og
utgjør om lag halvparten av øya med samme navn som ligger i Sunnhordland i
Vestland fylke.
Grønsdal forteller at høgskolens campus er plassert helt nede
ved sjøen, og har en stor skolehage på området.
– Vi bruker nærmiljøet aktivt i undervisningen, og har
nær kontakt med barnehagene som ligger rundt høgskolen. Når vi jobber med prosjekter
innenfor kunst, kultur og kreativitets-emnet, har vi gjerne et mål om å lage
noe som barnehagebarna kan komme og se på eller være med på å utforske sammen
med oss. Da får undervisningen en veldig tydelig retning med tanke på hva som
er ønsket og hva som er mulig å ha som praksis i barnehagen, sier Grønsdal.
– Må være kreativ
Andreårsstudentene Mari Mæland og Shahed Salih synes
barnehagelærerstudiet er utfordrende, på en positiv måte:
– Du blir veldig utfordret i studiehverdagen. I
barnehagen skal vi jobbe med barn, men på studiet må vi øve oss på voksne. Da
må man være veldig kreativ, spontan og kunne improvisere, egenskaper som er
viktige å ha når man skal jobbe i barnehage, sier førstnevnte.
– Lærerne er veldig gode til å vise oss hvordan ting
henger sammen. Nå som vi går andre året ser vi den røde tråden helt fra første
klasse og frem til der vi er i dag, legger Salih til.
– Hvorfor valgte dere nettopp barnehagelærerutdanningen?
– Etter at jeg var ferdig med videregående jobbet jeg ett
år i barnehage. Da ble jeg smittet av gleden man får av å jobbe med
barnehagebarn. Jeg er veldig motivert for å fullføre studiene og gleder meg
masse til å komme ut i jobb, sier Mæland.
Salih var litt usikker på akkurat hva hun skulle studere
etter videregående, men var klar på at hun ville jobbe med barn. Valget falt
til slutt på barnehagelærerutdanningen:
– Jeg kommer fra Bømlo og ønsket ikke å flytte så langt
vekk for å studere, da ble Stord det naturlige valget, forteller hun.
Begge stortrives på campus.
– Vi er en liten klasse, så det er lett å bli godt kjent
med hverandre. Det er lav terskel for å si ifra hvis det er noe, og både lærere
og studenter jobber sammen om å skape et godt læringsmiljø, sier Mæland.
Lite sted
Ingrid Grønsdal tror at størrelsen på studiestedet kan ha
betydning for de gode tilbakemeldingene fra studentene:
– Stord er et lite sted og vi har ikke så store
studentkull. Det gjør kanskje at man blir fortere trygg og føler seg sett.
Lærerne kan navnet ditt og du vet hvor du skal gå hvis det er noe du lurer på.
– Vi legger stor vekt på den uformelle kontakten. Lærerne
er synlige på campus også når de ikke er i undervisning. Studentene kan huke
tak i dem i kantina eller på gangen, forteller Grønsdal.
Jobber for å snu søknadstrend
Til tross for gode tilbakemeldinger de
siste årene har utdanningen på Stord, i likhet med de fleste andre
barnehagelærerutdanninger, slitt med synkende søkertall.
– I 2024 gikk søkertallene heldigvis litt opp. Året før
var det rekordlavt, sier Grønsdal.
Hun forteller at de for fem-seks år siden hadde rundt 75
søkere og kunne ta inn to klasser med barnehagelærerstudenter. Til
sammenligning startet 20 studenter på bachelorutdanningen høsten 2024.
– Vi vet vi har en god utdanning og håper at flere skal
få oppleve den.
– Hva gjør dere for å styrke rekrutteringen?
– Vi ser at rekruttering gjerne skjer gjennom at man
kjenner noen som har gått her, som har fremsnakket utdanningen. Vi tenker
derfor at hvert eneste møte vi har med studentene våre er rekrutterende. For
hvis studentene trives og det er høy kvalitet på undervisningen vi gir, så er
det større sjanse for at de vil anbefale utdanningen til andre.
– Barnehagelærer er et yrke som gir veldig stor følelse
av mening, samtidig er det en del utfordringer i sektoren knyttet til bemanning
og stress på arbeidsplassen. Jeg mener vi som samfunn må ta tak i disse
utfordringene, for det vil ramme oss alle sammen hvis barnehagene ikke får tak i nok folk. Vi trenger flere studenter og barnehagene trenger flere barnehagelærere,
sier Grønsdal.
Om Studiebarometeret:
Studiebarometeret er landets største studentundersøkelse, og ble gjennomført for tolvte gang høsten 2024.
I undersøkelsen svarer studenter fra andre året på bachelor og siste året på master på spørsmål om hvor fornøyde de er med studieprogrammene de går på.
I underkant av 26 000 studenter ved universiteter og høyskoler besvarte spørreskjemaet i 2024. Svarprosent: 37.
Undersøkelsen dekker så godt som alle norske universiteter og høyskoler, og totalt inngår rundt 1 900 studieprogrammer.
Nokut gjennomfører undersøkelsen på vegne av Kunnskapsdepartementet. Fra 1. januar 2025 tok HK-dir over ansvaret for Studiebarometeret.