Mari Mæland og Shahed Salih stortrives som barnehagelærerstudenter på Stord.

Her går noen av landets mest fornøyde barnehagelærerstudenter

– Vi legger stor vekt på den uformelle kontakten, sier assisterende instituttleder Ingrid Grønsdal.

Publisert Sist oppdatert

I forrige uke ble resultatene fra Studiebarometeret 2024 offentliggjort. Noen av de mest fornøyde barnehagelærerstudentene finner vi ved Høgskulen på Vestlandet, campus Stord.

– Lærerne er veldig fine med oss, hvis du møter dem på campus stopper de opp og slår av en prat. De snakker ikke bare fag, men spør om hvordan man har det, sier andreårsstudent Mari Mæland.

– Jeg vil beskrive lærerne våre som veldig engasjerte og omtenksomme. Du får alltid hjelp hvis det er noe du lurer på, enten det gjelder fag eller andre ting, tilføyer Shahed Salih.

Også hun går andre året på barnehagelærerutdanningen.

– Tett kontakt

I Studiebarometeret 2024 har nærmere 26 000 studenter fra landets høyskoler og universiteter svart på spørsmål om hvordan de opplever kvaliteten på studieprogrammet sitt.

I undersøkelsen som gjennomføres årlig, blir studentene blant annet bedt om å ta stilling til følgende påstand: «Jeg er, alt i alt, tilfreds med studieprogrammet jeg går på».

Mens gjennomsnittsskåren er 3,9 blant de om lag 900 barnehagelærerstudentene som har svart på undersøkelsen, oppnår bachelorutdanningen på Stord en skår på 4,3.

Skalaen går fra 1 til 5, der 5 indikerer høyest tilfredshet.

– Én ting som kjennetegner barnehagelæreutdanningen på Stord, er at det er et veldig godt samarbeid mellom studentene og faglærerne om utdanningen. Det er tett kontakt. Vi får tilbakemeldinger om at studentene setter stor pris på den faglige samtalen mellom dem og faglærerne, sier Ingrid Grønsdal.

Hun er assisterende instituttleder ved Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking, med campusansvar for barnehagelærerutdanningen på Stord.

Ingrid Grønsdal har campusansvar for barnehagelærerutdanningen på Stord.

Læringsmiljø og undervisning

Tre år på rad har bachelorutdanningen på Stord ligget i toppsjiktet blant barnehagelærerutdanningene som gjennomføres på heltid.

Studieprogrammet skårer særlig høyt på Studiebarometerets kategorier læringsmiljø og undervisning.

– Det er en gjennomgående kultur blant våre faglærere som handler om at studentene skal være aktive deltakere i undervisningen. Alle lærerne innen pedagogikk har jobbet lenge i barnehage selv. Det er også en fordel når det kommer til å gjøre undervisningen relevant for det yrket studentene skal ut i, sier Grønsdal.

– Vi er ikke så mange lærere, men vi samarbeider godt både innad og på tvers av ulike emner. Jeg tror en slik samarbeidskultur vises i undervisningen studentene møter. Man kjenner til hverandres undervisnings- og vurderingsformer, og prøver å få til en god helhet. Det tror jeg er litt av nøkkelen.

Her er flertallet av faglærrne på barnehagelærerutdanningen samlet utenfor HVLs campus på Stord.

Stord kommune har i overkant av 19 000 innbyggere, og utgjør om lag halvparten av øya med samme navn som ligger i Sunnhordland i Vestland fylke.

Grønsdal forteller at høgskolens campus er plassert helt nede ved sjøen, og har en stor skolehage på området.

– Vi bruker nærmiljøet aktivt i undervisningen, og har nær kontakt med barnehagene som ligger rundt høgskolen. Når vi jobber med prosjekter innenfor kunst, kultur og kreativitets-emnet, har vi gjerne et mål om å lage noe som barnehagebarna kan komme og se på eller være med på å utforske sammen med oss. Da får undervisningen en veldig tydelig retning med tanke på hva som er ønsket og hva som er mulig å ha som praksis i barnehagen, sier Grønsdal.

– Må være kreativ

Andreårsstudentene Mari Mæland og Shahed Salih synes barnehagelærerstudiet er utfordrende, på en positiv måte:

– Du blir veldig utfordret i studiehverdagen. I barnehagen skal vi jobbe med barn, men på studiet må vi øve oss på voksne. Da må man være veldig kreativ, spontan og kunne improvisere, egenskaper som er viktige å ha når man skal jobbe i barnehage, sier førstnevnte.

– Lærerne er veldig gode til å vise oss hvordan ting henger sammen. Nå som vi går andre året ser vi den røde tråden helt fra første klasse og frem til der vi er i dag, legger Salih til.

– Hvorfor valgte dere nettopp barnehagelærerutdanningen?

– Etter at jeg var ferdig med videregående jobbet jeg ett år i barnehage. Da ble jeg smittet av gleden man får av å jobbe med barnehagebarn. Jeg er veldig motivert for å fullføre studiene og gleder meg masse til å komme ut i jobb, sier Mæland.

Salih var litt usikker på akkurat hva hun skulle studere etter videregående, men var klar på at hun ville jobbe med barn. Valget falt til slutt på barnehagelærerutdanningen:

– Jeg kommer fra Bømlo og ønsket ikke å flytte så langt vekk for å studere, da ble Stord det naturlige valget, forteller hun.

Begge stortrives på campus.

– Vi er en liten klasse, så det er lett å bli godt kjent med hverandre. Det er lav terskel for å si ifra hvis det er noe, og både lærere og studenter jobber sammen om å skape et godt læringsmiljø, sier Mæland.

Lite sted

Ingrid Grønsdal tror at størrelsen på studiestedet kan ha betydning for de gode tilbakemeldingene fra studentene:

– Stord er et lite sted og vi har ikke så store studentkull. Det gjør kanskje at man blir fortere trygg og føler seg sett. Lærerne kan navnet ditt og du vet hvor du skal gå hvis det er noe du lurer på.

– Vi legger stor vekt på den uformelle kontakten. Lærerne er synlige på campus også når de ikke er i undervisning. Studentene kan huke tak i dem i kantina eller på gangen, forteller Grønsdal.

Jobber for å snu søknadstrend

Til tross for gode tilbakemeldinger de siste årene har utdanningen på Stord, i likhet med de fleste andre barnehagelærerutdanninger, slitt med synkende søkertall.

– I 2024 gikk søkertallene heldigvis litt opp. Året før var det rekordlavt, sier Grønsdal.

Hun forteller at de for fem-seks år siden hadde rundt 75 søkere og kunne ta inn to klasser med barnehagelærerstudenter. Til sammenligning startet 20 studenter på bachelorutdanningen høsten 2024.

– Vi vet vi har en god utdanning og håper at flere skal få oppleve den.

– Hva gjør dere for å styrke rekrutteringen?

– Vi ser at rekruttering gjerne skjer gjennom at man kjenner noen som har gått her, som har fremsnakket utdanningen. Vi tenker derfor at hvert eneste møte vi har med studentene våre er rekrutterende. For hvis studentene trives og det er høy kvalitet på undervisningen vi gir, så er det større sjanse for at de vil anbefale utdanningen til andre.

– Barnehagelærer er et yrke som gir veldig stor følelse av mening, samtidig er det en del utfordringer i sektoren knyttet til bemanning og stress på arbeidsplassen. Jeg mener vi som samfunn må ta tak i disse utfordringene, for det vil ramme oss alle sammen hvis barnehagene ikke får tak i nok folk. Vi trenger flere studenter og barnehagene trenger flere barnehagelærere, sier Grønsdal.

Om Studiebarometeret:

Studiebarometeret er landets største studentundersøkelse, og ble gjennomført for tolvte gang høsten 2024.

I undersøkelsen svarer studenter fra andre året på bachelor og siste året på master på spørsmål om hvor fornøyde de er med studieprogrammene de går på.

I underkant av 26 000 studenter ved universiteter og høyskoler besvarte spørreskjemaet i 2024. Svarprosent: 37.

Undersøkelsen dekker så godt som alle norske universiteter og høyskoler, og totalt inngår rundt 1 900 studieprogrammer.

Nokut gjennomfører undersøkelsen på vegne av Kunnskapsdepartementet. Fra 1. januar 2025 tok HK-dir over ansvaret for Studiebarometeret.

(Kilde: NOKUT og HK-dir)

Powered by Labrador CMS