«Hver private barnehage skal være et selvstendig
rettssubjekt.»
Den nye setningen i barnehageloven var ment å bidra til
åpenhet og transparens om hvordan tilskudd og foreldrebetaling blir brukt. Men
medførte samtidig betydelige ekstrakostnader for barnehageeiere, og ikke minst
praktiske problemer etter at den ble innført med virkning fra 1. januar 2023.
Dette ble sendt på høring 1. november 2023, sammen med
regjeringens omfattende forslag til endringer i måten barnehagesektoren styres
og finansieres på. Men behandles - til forskjell fra resten av høringsinnholdet
- som et eget lovforslag nå.
Det aktuelle lovforslaget
Prop.78L
ble fremmet i statsråd 5. april, og tildelt Stortingets utdannings- og
forskningskomité 9. april.
I korte trekk fritar den åpne barnehager fra rettssubjekt-kravet,
som ellers omfatter alle ordinære barnehager/kjeder med mer enn 30 barn, og
familiebarnehager/kjeder med mer enn 10 barn.
Ett nytt fjerde ledd i barnehagelovens §7a, åpner
imidlertid for at Kunnskapsdepartementet kan gi forskrift om unntak fra
kravet «i særlige tilfeller».
Det ligger i kortene at barnehager eid
av sokn i Den norske kirke skal inn i en slik forskrift.
For snever, frykter noen barnehageeiere som selv 15 måneder etter at kravet
ble innført, ikke ser hvordan de kan følge loven uten å sette driften på spill.
Nå kan disse få en håndsrekning fra opposisjonen på
Stortinget, dersom regjeringen velger å lytte.
- Vi hadde en alternativ løsning for to år siden, hvor vi
mente det hadde vært mer enn nok med regnskapsmessig skille. Vi tar ikke omkamp
på det nå. Men vi kommer til å foreslå en endring i regjeringens forslag, sier
Kari-Anne Jønnes (H), som sitter i utdannings- og forskningskomiteen.
- Vi ber regjeringen stryke «i særlige tilfeller».
Rom for fornuftige vurderinger
Private Barnehagers Landsforbund har lenge hevdet at innsyn
og transparens kunne løses på en mye mer smidig og rimelig måte enn med selvstendige rettssubjekter, noe organisasjonen har
påpekt at også Kunnskapsdepartementet mente i 2021.
«Departementet mener krav om regnskapsmessig skille er en
egnet og god regulering som ivaretar formålene bak forslag om krav og egne rettssubjekter,
samtidig som det er mindre inngripende og kostnadskrevende for de private
barnehagene».
Nå som loven er innført, og mange i sektoren har tatt
kostnadene med å tilpasse seg, vil ikke Høyre gjøre forsøk på å reversere. Men
de vil altså foreslå en mindre snever unntakshjemmel.
- Så kommer ikke vi til å ha en utømmelig liste med hva vi
mener er gode formål. Men vi har tidligere vært tydelige på at vi mener at
studentsamskipnadsbarnehagene er i en særstilling. Så vi kommer nok til å nevne
dem, varsler Jønnes.
- Ellers mener vi at å stryke «i særlige tilfeller» gir rom
for fornuftige vurderinger, legger hun til.
- En veldig dårlig idé
I vurderingene som Kunnskapsdepartementet har lagt ved
Prop.78L, heter det at et generelt unntak for stiftelser, selveiende subjekter,
ideelle barnehager eller samskipnadens barnehager vil omfatte så mange at det
vil få for store negative konsekvenser for mulighetene til å føre tilsyn.
- En problemstilling vi forutså. Det er derfor vi mener
regnskapsmessig skille ville vært en bedre løsning. Når kravet om selvstendig
rettssubjekt først er vedtatt skjønner vi også at det ikke går an å gjøre et
ubegrenset antall unntak. Men å gjøre adgangen for smal, vil medføre store
problemer for eksempel for samskipnadbarnehagene, sier Jønnes.
Og utdyper hvorfor hun nå særlig trekker fram disse:
- Vi trenger mer kunnskap og kompetanse i samfunnet, og
Høyre har gått til valg på at det skal bli enklere for studenter med barn. Å
bidra til lovendringer som gjør det enda vanskeligere for studentbarnehagene og
vanskeligere å få barn mens man studerer, synes vi er en veldig dårlig idé.
- Det er en utfordring. Vi er opptatt av at det ikke blir så
snevre formuleringer i lovteksten at det utelukker bruk av sunn fornuft, svarer
Kari-Anne Jønnes.
Hvordan få til skillet?
Departementet skriver i lovproposisjonen at et særlig
tilfelle kan være «der det, praktisk eller rettslig sett, er umulig eller
svært vanskelig å organisere en barnehage som et selvstendig rettssubjekt».
Men også at: «Økonomiske hensyn eller utfordringer som er
felles for mange av de private barnehagene, vil ikke gi grunnlag for at det
foreligger et særlig tilfelle. Det vil derfor ikke vil være tilstrekkelig at
overgangen til selvstendig rettssubjekt medfører høye engangsutgifter eller at
regnskapskravene som følger med det nye rettssubjektet, gjør det dyrere å drive
barnehagen».
Eksempler på særlige tilfeller er at kravet medfører at
barnehagetilbudet må legges ned på grunn av rettslige begrensninger, eller at
organisering i tråd med kravet om å være et selvstendig rettssubjekt «vil gi
et dårligere barnehagetilbud uten at dette skyldes økonomiske forhold».
– Høyre sliter med å se hvordan man skal kunne gjøre dette
skillet mellom økonomi og kvalitet når det henger så tett sammen. Jeg sliter
med å se hvordan Kunnskapsdepartementet skal få til dette skillet, sier Jønnes.
Hun spør seg om en gyldig grunn kan være at en barnehage for
eksempel må kutte i bemanningen så den ikke lenger når lovpålagte normer, for å
betale for kostnadene med å bli selvstendig rettssubjekt.
– Vi frykter at ved en så snever unntaksbestemmelse vil mer
av barnehageøkonomien gå til administrasjon og mindre til barna og arbeidet med
kvalitet i barnehagetilbudet.
PS:Proposisjonen er nå til behandling hos utdannings-
og forskningskomiteen på Stortinget. Fristen for å komme med skriftlige
innspill til komiteens arbeid med den, er 22. april. Foreløpig dato for første plenumsbehandling
i Stortinget, er 30. mai.
Lovforslaget
Forslag
til lov om endringer i barnehageloven (unntak fra kravet om selvstendig rettssubjekt og forbudet mot annen virksomhet m.m.)
I
I lov 17. juni 2005 nr. 64 om barnehager gjøres
følgende endringer:
§ 7 a tredje ledd skal lyde:
Første ledd gjelder ikke for åpne barnehagerog barnehageeiere som alene, sammen med nærstående eller selskap i samme konsern eier
a. ordinære barnehager med til sammen færre
enn tretti barn, eller
b. familiebarnehager med til sammen færre enn
ti barn.
§ 7 a nytt fjerde ledd skal lyde:
Departementet kan gi forskrift om unntak fra
kravet i første ledd i særlige tilfeller.
§ 7 b andre ledd skal lyde:
Første ledd gjelder ikke for barnehager som er
unntatt fra kravet om å være et selvstendig rettssubjekt etter § 7 a tredje ledd eller forskrift gitt i
medhold av § 7 a fjerde ledd.
Ny § 14 a skal lyde:
§ 14 a Private barnehager uten kommunalt tilskudd
Private barnehager som har fått vedtak om
godkjenning av barnehagedriften etter § 14, kan
drive privat barnehage uten kommunalt tilskudd
etter § 19. For disse barnehagene får §§ 7 a, 7 b, 17, kapittel V og § 56 ikke anvendelse.
§ 23 a tredje ledd skal lyde:
Første og andre ledd gjelder ikke for barnehager som er unntatt fra kravet om å være et selvstendig rettssubjekt etter § 7 a tredje ledd eller forskrift gitt i medhold av § 7 a fjerde ledd.
II
Loven gjelder fra den tiden Kongen bestemmer. De ulike bestemmelsene kan settes i kraft til forskjellig tid