DEBATT
– Har barna venner, er barna trygge. Er barna trygge, så leker de. Leker de, så lærer de, skriver Marianne Haugeby.
Istock
La barna leke
«Leken er det viktigste et barn gjør,» skriver Marianne Haugeby i Borgen barnehage.
Jeg kan fortsatt huske at jeg lekte med vennene mine når jeg var liten.
Venner jeg har den dag i dag. Venner jeg fortsatt stoler på og kan dele mine tanker og følelser med. Jeg kan huske følelsen av å være fri. Lykken over å leke med playmo utover kjøkkengulvet i timevis.
Diskusjonene rundt hvilken barbie som skulle bære den peneste kjolen. Dragkampen om hoppetauet som endte med en løs tann.
Jeg kan huske at det kilte i magen når vi slang oss utfor skråningen, i tauet som vi hadde hengt i et tre. Jeg kan huske lukten av lut når vi gikk langs grusveien og sang for full guffe.
Den dag i dag får jeg fortsatt en god følelse når jeg kjenner den lukten. Minner. En god start på livet!
Hvorfor husker jeg alt dette?
Hvorfor gir det meg en god følelse? Antagelig fordi leken er lystbetont, fordi leken er det viktigste et barn gjør.
Barna utvikler seg og lærer mens de leker. Tenker de på det? Nei! Tenker vi på det? Ja, jeg vil tro det. Jeg håper hvert fall at folk forstår hvor viktig leken er.
De utvikler seg motorisk. De utvikler seg kognitivt og emosjonelt. De lærer farger. De lærer preposisjoner. De lærer at man blir våt når man ruller seg i en vannpytt. Lista er lang.
Jeg tenker voksne i barnehagen må ta rollen vår på alvor.
Vi må være tilstedeværende voksne som kan bidra med læring mens barna leker. Vi må kunne lese når vi bør være en del av leken og når vi bør holde oss på sidelinjen.
Aktive og lekne voksne som byr på seg selv får en stor mulighet til å hjelpe barna til å utvikle sin kunnskap. Da får vi æren av å være med. Og om vi får være med, kan vi hjelpe barn som strever med sin sosiale kompetanse.
Vi kan hjelpe dem, og veilede dem på veien med å få seg venner. Gode venner. Venner de kan stole på. Og venner er ikke til å kimse av. Har barna venner, er barna trygge. Er barna trygge, så leker de. Leker de, så lærer de.
Ved å leke med vennene sine styrker barna sin selvfølelse. Det er i lek og samspill med andre at barna legger grunnlaget for læring og sosiale ferdigheter.
Jeg tenker at vi må følge barnas interesser og initiativ ved å være oppmerksomt til stede, sammen med enkeltbarn og i små grupper.
Vi må være «pålogga» og genuint interesserte i barns lek. Lar vi barna medvirke i egen hverdag, kommer lysten til å fordype seg og videreutvikle leken.
Vi må ha målsetninger om og legge til rette for å veksle mellom frilek, lekegrupper, organisert lek og lek hvor de voksne kan være med på barnas premisser. Slik at barna får de beste mulighetene for å leke, og lære.
La barna glemme tid og sted.
La dem slippe fantasien løs. La dem få føle seg fri og legge grunnlaget for livets lange reise. La dem lage minner, sammen med vennene sine. La dem få en god start på livet. La dem leke!
Les denne og flere meninger på bloggen Barnehagenett.