«Det er fint med venner – da har jeg noen å leke med.»Getty Images
Hva er vennskap?
– Med voksne som har kunnskap om vennskap og som sørger for at barn har det viktigste av det viktige – nemlig en venn, legges det til rette for at ethvert barn i barnehagen kan møte andre barn og si: «Du er vennen min du!» skriver Eva Heger i Barnehagenett.
Eva Heger – Utviklingssjef Barnehagenett
PublisertSist oppdatert
Annonse
Jeg tenker at vennskap handler om å respektere hverandre. Jeg er meg og du er deg. Venner anerkjenner hverandre og når de leker er alle med og bestemmer. De bytter på å bestemme og de kommer til enighet.
Når jeg spør barn om vennskap så sier de:
Det er fint med venner – da har jeg noen å leke med.
I barnehagen er vi venner – jeg er venn med alle i barnehagen.
Blir vennen min lei seg så trøster jeg han.
Vi kan bli sinte på hverandre selv om vi er venner.
Leke og le er så gøy – jeg kan gjøre det hele dagen.
Det er fint å ha noen å dele ting med og fortelle ting til.
Venner hører på hverandre.
Jeg blir så glad når vennen min er der når jeg kommer til barnehagen.
Jeg synes barnas tilbakemeldinger viser hvor viktig det er å ha en venn.
Og det samme gjelder vel for oss voksne. Vi kjenner igjen det barna sier om vennskap og kan overføre det til vår verden.
Det føles godt å bli møtt med respekt for den du er, få anerkjennelse på det vi sier og gjør, at noen har tid til å lytte til oss, men også er trygge nok på å si ifra hvis det vi sier eller gjør ikke er bra.
Det er godt å ha noen man kan vise følelser for – og kunne være seg selv!
Forskning viser at vennskap er godt for helsa. Vennskap gir trygghet og muligheter.
Trygghet for at du har noen nære rundt deg som du stoler på, og muligheter for ulike opplevelser og erfaringer med ulike mennesker.
Og det er det vi ser i barnehagen. Vi ser trygge barn som tar kontakt med hverandre. De leker sammen, de trøster hverandre og viser omsorg.
Vi ser barn med ulike erfaringer og som deler kunnskap og erfaringer med hverandre. De lærer og har det gøy.
Men venner kommer ikke av seg selv.
Selv barn må ha kompetanse på hvordan man får seg venner.
Det forutsetter at man har en sosial kompetanse på hvordan man kommer i kontakt med andre, at man kan lytte og vise empati – og ikke minst respektere hverandre for den man er.
Og det forutsetter at de voksne har et våkent øye for vennskap i barnehagen, og at de bistår barn som ikke helt har tilegnet seg disse ferdighetene ennå.
Med voksne som har kunnskap om vennskap og som sørger for at barn har det viktigste av det viktige – nemlig en venn, legges det til rette for at ethvert barn i barnehagen kan møte andre barn og si: