Studenter fra tre høgskoler i Trønderlag skal møtes for å lære mer om tverrfaglig samarbeid.
Istock
Studenter skal styrke tverrfaglig samarbeid om barns rettigheter
Mandag, tirsdag og onsdag i neste uke samles 600 studenter for å lære hverandres profesjoner å kjenne.
Helsesøster-, barnehagelærer-, sosionom-, vernepleier- og barnevernsutdanningene fra Dronning Mauds Minne Høgskole, Høgskolen i Sør-Trøndelag og Høgskolen i Nord-Trøndelag går sammen i et løft for tverrfaglig samarbeid.
Samlingene vil strekke seg fra mandag til og med onsdag, og er fordelt på alle de tre campusene.
– Samfunnet sjokkeres ofte av saker der samarbeidet mellom faginstanser er dårlig eller mangler fullstendig. Både foreldre, politikere, forskere og andre understreker hvor viktig det er at fagfolk som jobber med barn i vanskelige livssituasjoner samarbeider tettere og bedre, skriver Dronning Mauds Minne Høgskole (DMMH) i en pressemelding.
Les også: Hever kompetansen med utdanning.
Profesjonsutdanningene ved Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST), DMMH og Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT) tar konsekvensen av dette og øker fokuset på tverrfaglig samarbeid. DMMH og HiST har i flere år arrangert felles undervisningsopplegg hvor studenter fra barnevernspedagog-, sosionom- og barnehagelærerutdanning skal møtes til felles forelesninger og drøftinger i grupper på tvers av utdanningene.
Nå utvides dette samarbeidet til å omfatte flere utdanninger, helsesøsterutdanningen ved HiST og vernepleierutdanningene ved HiST og HiNT.
– FNs Barnekonvensjon er tydelige på at alle som jobber med barn skal fokusere på barns beste. Tverrfaglig samarbeid starter i studietida, og handler både om kunnskap om egen og hverandres profesjon, forståelse for hverandres fagspråk og tillit mellom hverandre, skriver DMMH.
Les også: – Det er lett å glemme.
Alle dagene skal studentene arbeide i smågrupper på tvers av fagutdanningene.