Imaculada Josè fra Soltoppen barnehage er allerede en dreven kokk, og har filetert fisk siden hun var ti år gammel. Men det er noe annet når du skal dele kunnskapen underveis.
Geitmyra Matkultursenter
Slik inspirerer du barn til å lage mat
Når de voksne i barnehagen skal lære å lage sunn og god mat sammen med barna, lærer de det på barns vis hos Geitmyra Matkultursenter.
Når Geitmyra kjører kurs for voksne, er det på samme vis som når de har barn på besøk. Det er kokkelering basert på barns nysgjerrighet og interesse.
– Slik lærer de voksne i barnehagen hvordan vi inspirerer barna til å være med å lage sunn og god mat, sier kursholder Camilla Stang ved Geitmyra matkultursenter for barn.
– Når vi kjører kurs for barnehageansatte, er det samme kurset som vi vanligvis har for barn. Det skal bidra til at det blir lettere å lage mat med barna i barnehagen. Det handler om hvordan vi gjør det og hva vi forteller barna. Det er for eksempel viktig at vi viser dem hvor maten kommer fra. Når vi lager knekkebrød, viser vi dem korn og frø og forteller hva frø er og hvordan vi lager mel. Slik ser de voksne hvordan det fungerer i praksis, sier Stang.
Tenk hel fisk
Det samme gjør de med grønnsaker og fisk. Og man kan faktisk ha mye moro med fisk.
– Selv om det er litt vanskelig å få tak i en hel fisk, er det viktig at de voksne tenker ut fra den hele fisken når dette skal lages. Selv om det er en fiskepakke. Hvis ikke kommer vi så langt bort fra fisken. Så tenker vi kanskje ikke lengre at fisken er en skapning i havet, men noe som ligger i frysedisken. I stedet for en hel fisk, kan barnehagen ta utgangspunkt i et bilde og barna kan tegne fisker, sier Stang.
Hun lar også de voksne, som barna, få lukte på krydder og bruker ofte vaniljestang.
– Vi bruker hele krydder og knuser dem. Vi kan varme dem opp sammen med epler og vaniljestang og lage egen vaniljeyogurt. Hele tiden mens barna får vite hva dette er og hvor det kommer fra. Det må være noe å lære her. En grunn til at vi lager nettopp denne maten. For vi kan bruke mat til alt. Finmotoriske øvelser når vi bruker skarpe kniver, det er planlegging av måltidet, ord og ordforråd, begreper, telling, måleenheter og former. Tar du barna med i matlagingen kan du knytte det opp mot veldig mye, forklarer Stang.
Spør om kniver
– Hvilke spørsmål får du ofte fra de voksne?
– Om kniver. Da går jeg gjennom reglene jeg har om barn og bruk av kniver. Etter dette er det få som skjærer seg. Skjønt, det å skjære seg er ikke farlig. Men jeg forteller alltid ungene hva som skal skje på kjøkkenet før vi går inn. Da går de inn, vasker hender, tar på forkle og rører ikke knivene selv om de ligger der.
Barna lærer også at de må åpne ovnen litt for å slippe ut damp først, også snakker de litt om hva damp egentlig er. Dette er kunnskap de fleste voksne sitter på, men som de sjelden husker å formidle til barn.
– Det handler egentlig om å videreformidle ting som vi tar som en selvfølge, sier Stang.
Følger rammeplanen
Under kurset lærer deltakerne også å lage fiskesuppe med blåskjell. Og når de banker på blåskjell, lærer de hvordan de enkelt kan se om noen er hjemme og om blåskjellet er trygt å spise.
På voksenkurset får deltakerne smake seg gjennom alle frøene før de lager enkle knekkebrød og gjennom historier, kunnskap og deltakelse kan de voksne engasjere barna i matlagingen.
I tillegg til å få råd og oppskrifter om hvordan de enkelt kan involvere barna i matlagingen, får kursdeltakerne også utveksle felles erfaringer og utfordringer med andre barnehageansatte. Matlaging med barn ikke trenger å være stressende og komplisert. Det kan være morsomt og lærerikt, er matkultursenterets budskap.
Matkultursenteret kjører sine opplegg etter rammeplanens mål. Ved å planlegge og gjennomføre måltidet medvirker og deltar barna aktivt i barnehagens virksomhet. De lærer hva råvarer heter og hvor det kommer fra, og utvikler dermed sitt ordforråd og begrepsforståelse. Samtidig tilegner de seg kunnskap om kosthold, hygiene og betydningen av gode vaner.
– Elsket det!
Barne- og ungdomsarbeider i Soltoppen barnehage, Imaculada José, intet mindre enn elsket kurset.
– Det var veldig lærerikt. Jeg er opptatt av mat og sunt kosthold, og er selv oppvokst med fisk og hjemmelaget mat. Jeg lærte å sløye fisk da jeg var ti, og mener det er viktig at barna vet hvor maten kommer fra, sier José.
Til tross for at hun er erfaren på kjøkkenet, fikk hun mange gode tips om hvordan hun kan inkludere barna mer.
Ta med barna på kaia
– Jeg lærte mye om hvordan jeg kan bruke kjøkkenredskapene sammen med barn. Blant annet bruk av kniver og hvordan man jobber på kjøkkenet med barn. I vår barnehage baker vi mest, og det er barna ofte med på. Men vi har ikke lagd så mye annen mat fra bunnen der de har vært med. Nå vil jeg gjerne lage flere av oppskriftene fra kurset og ta med barna fra begynnelsen, sier José.
Hun ble også inspirert til å ta med barna dit maten faktisk kommer fra, i stedet for på butikken.
– De kan være med på kaia og se når fisken kommer inn med båtene, fra hav til tallerken, blant annet.
Voksne som gode eksempler
José innser også at barna får et helt annet eierskap til maten de spiser når de har vært med på å tilberede den selv.
– Vi kjøper mat på butikken, også liker kanskje noen av barna ikke det vi lager. Men når de er med fra begynnelsen, får de et annet forhold til maten. Da er terskelen for å smake lavere, og de smaker også gjerne underveis. Så er det viktig at de voksne også smaker mer slik at barna ser det.
José anbefaler alle som har mulighet til det, å lære seg matlaging sett med barneøyne.
– Dette burde alle som jobber med barn få med seg. Jeg hadde mye kunnskap om mat fra før, men manglet noen av knaggene som gjorde denne kunnskapen tilgjengelig for barna. Alle som lager mat i barnehagen har nytte av dette.