DEBATT

Veiledning til Høyre i barnehagepolitikken
«Hvis Høyre virkelig er bekymret for barn som trenger veiledning i leken, håper jeg de heller blir med oss i kampen for bedre bemanningsnormer!» skriver Toril Kalsås.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Barnehagepolitisk talsperson i Høyre, Kari-Anne Jønnes, skriver på barnehage.no at de vil ha veiledet lek i barnehagen og at årsaken til motstand er en misforståelse.
Jeg kan forsikre Jønnes om at de fleste av oss som er motstandere av «veiledet lek» ikke er det på grunn av en misforståelse. Barnehagelærere og andre barnehageansatte har god kompetanse i pedagogikk og lek!
Derimot er det en utbredt misforståelse at barnehageansatte har fri når barna leker. Jeg oppfatter at Jønnes har den misoppfatningen når hun skriver: «Noen barn risikerer å gå glipp av viktig språkutvikling, begrepsforståelse og sosiale ferdigheter hvis vi ikke vi veileder de litt i leken.» Det er jo nettopp dette som er kjerneoppgaven vår i leken: Observere og oppfatte hvor barna er i utviklingen på ulike områder, hva som fungerer for dem i leken og hva vi må veilede og tilrettelegge for at de skal mestre leken bedre. Fri lek i barnehagen har aldri betydd at de ansatte ikke observerer, tilrettelegger, deltar og veileder.
Jønnes har helt rett i at ikke alle barn finner sin naturlige plass i leken, mange barn trenger mye øvelse og støtte for å mestre det. Nettopp av den grunn har ansatte og foreldre ropt om bedre bemanning i flere år nå: Det må være nok ansatte hele dagen til å oppfylle både omsorgsoppgavene og de pedagogiske oppgavene!
«Veiledet lek» og «lekbasert læring» høres fint ut og det er nok derfor Læringsmiljøsenteret i Stavanger og Agderforskning har tatt de i bruk for sine programmer. Det blir forvirrende for mange, særlig de utenfor barnehagesektoren. Måten de bruker begrepene på handler nemlig mer om læring og voksenstyrte aktiviteter enn om barneinitiert lek og aktivitet. Programmene tar verken barnas eller barnehagelærernes kompetanse og autonomi på alvor.
I en hverdag der vi kun få timer av dagen er fullt bemannet og deler av den tiden må lage til, gjennomføre og rydde etter barnas måltider, skifte bleier og kle på og av ytterklær, vil tiden brukt på «veiledet lek» ta plass fra den frie leken. Det er også mye som tyder på at mer stillesitting og voksenstyrt undervisningslignende aktiviteter ikke fremmer verken mer læring eller god psykisk og fysisk helse.
Hvis Høyre virkelig er bekymret for barn som trenger veiledning i leken, håper jeg derfor de heller blir med oss i kampen for bedre bemanningsnormer!