Pia K. Halvorsen er daglig leder i Den blå appelsin Kanvas-barnehage.
Istock / Silje Wiken Sandgrind
– Som leder har man ansvar for at personalet får brukt sin kompetanse
Det mener Pia K. Halvorsen som er daglig leder i Den blå appelsin Kanvas-barnehage.
Mandag og tirsdag denne uken var barnehageledere samlet i Oslo Kongressenter i anledning barnehagekonferansen Lederforum i regi av Utviklingsforum, Pedagogisk forum og Barnehageforum.
Blant foredragsholderne var Pia K. Halvorsen som er daglig leder i Den blå appelsin Kanvas-barnehage i Oslo. Hun var invitert inn for å snakke om hva hun mener er en god barnehage og hva som skal til for å gjøre en barnehage til et godt sted å være.
– For meg er det ikke så stor forskjell på om du er stor eller liten, om du har skostørrelse 19 eller 45, når det gjelder hva som gjør barnehagen til et godt sted å være, sier Halvorsen til en fullsatt sal.
– For meg er en god barnehage et sted hvor man er trygg. Et sted hvor man får helt passe med utfordringer, hvor man blir sett og anerkjent for den man er, hvor man får lov til å være seg selv på godt og vondt og til å utvikle selvbildet sitt i møte med andre. Et sted hvor man får lov til å være i nære relasjoner, møte varme og kjærlighet og hvor man får lov til å lære, utvikle seg og kjenne tilhørighet, sier hun.
– Trenger barnehagelærere som brenner for noe
Den daglige lederen er brennende opptatt av at de ansatte skal få utnytte sin kompetanse og dyrke det de er gode på.
Hun roser den nye barnehagelærerutdanningen for at den gir studentene mulighet til å fordype seg i et bestemt område.
– Du kan ta ganske mange ekstra studiepoeng i drama, naturfag, språk eller lignende. Du kan fordype deg i noe du brenner for og bygge kompetanse innenfor dette. Det trenger vi i barnehagene. Vi trenger barnehagelærere som brenner for noe, som er gode på et område, og som kan komme til barnehagen og dyrke det, sier barnehagelederen.
– Når vi nå er på vei mot å få flere barnehagelærere i barnehagene mener jeg at vi også må se på struktur og arbeidsoppgaver i barnehagen. Vi må la oss inspirere av utdanningen, fortsetter hun.
Ulike ansvarsområder
I Den blå appelsin Kanvas-barnehage har de ansatte fått ansvar for hvert sitt område i barnehagen som de brenner ekstra for, for eksempel lek, språk eller arbeid med de minste barna. Dette for å utnytte resursene personalet sitter på.
Halvorsen forteller om hvordan en av de ansatte som har hovedansvar for lek jobber.
– Hennes mandat er å ta vare på leken i barnehagen, holde oss andre oppdatert på forskning og være en rollemodell. Hun er veldig aktiv i lek med barna og har lekegrupper for de barna som trenger noe ekstra. Hun har personallmøter og foreldremøter om lek. Hun dytter stadig vekk resten av personalet ut av komfortsonen slik at vi skal tørre å være i lek med barna i hverdagen, opplyser hun.
Den daglige lederen fortsetter med å fortelle om oppgavene til en annen ansatt som har hovedansvar for de minste barna.
– Hennes mandat er å være de minste barnas advokat og stille spørsmål som: Hva betyr dette for ettåringene? Hvordan er det å være liten i en stor barnehage? Hun deltar på konferanser og holder seg oppdatert på forskning på de yngste barna og deler det med oss andre i barnehagen. I år har hun og den andre barnehagelæreren som har ansvar for de minste barna invitert hele personalet til hospitering hos småbarna for at alle skal få en forståelse for hvordan det er å jobbe med de minste: Hvordan dagen ser ut og hvordan det jobbes med tilknytning, emosjonell tilgjengelighet, å skape trygghet og å være til stede, forteller Halvorsen.
Halvparten er barnehagelærere
Over 50 prosent av personalgruppen i Den blå appelsin Kanvas-barnehage har barnehagelærerutdanning. Dette bidrar til økt barnehagekvalitet, mener Halvorsen.
– Slik jeg ser det blir 1+1 veldig mye mer enn 2. Barna tjener mye på å ha flere med utdannede øyne som ser. Felles refleksjon, felles planlegging, samarbeid og å ikke være alene, det tror jeg er viktig i barnehagen. Jeg mener også det er mer rettferdig for en barnegruppe at det ikke bare er én barnehagelærer som skal bestemme eller kartlegge, men at barnehagelærere kan jobbe sammen i et team, sier hun.
Tilstedeværende leder
Fra scenekanten slår Halvorsen også et slag for å ha en styrer i hver barnehage.
– Jeg tror at en god barnehage krever en tilstedeværende leder. Som leder skal jeg finne ut hvem jeg jobber sammen med, hva de brenner for og hva de kan bidra med. Da må jeg også være til stede. Jeg må drive pedagogisk ledelse og sørge for at ikke den administrative ledelsen tar meg. Det må være tid og rom til å være nysgjerrig på hvem de ansatte er. Det er mitt ansvar at personalet får brukt sin kompetanse, avslutter barnehagelederen.
Følg barnehage.no på Facebook og Twitter.