Det er for tiden to store bemanningssatsinger som retter seg
mot levekårsutsatte områder i hovedstaden. I det ene, finansiert med statlige
øremerkede midler, får noen private barnehager ta del. Det andre er finansiert over
Oslo kommunes budsjett, og her er ingen private barnehager med.
Forklaringen
– Oslo var først ute med egne kommunale 100 millioner kroner
til styrket grunnbemanning i levekårsutsatte områder. Da ønsket vi også å ha
med private barnehager, men vi støtte på et problem: Med dagens regelverk ville
utgiftene til styrket bemanning i kommunens barnehager gi økt tilskudd til alle
private barnehager i Oslo. Dette ville ha kommet i tillegg til at vi styrket
utvalgte barnehager, slik at de private på en måte fikk dobbelt opp, sier
Sunniva Holmås Eidsvoll.
– Nå fordeles 60 millioner kroner til kommunale barnehager over
tre år, og beregnet økning i tilskudd til de private er 40 millioner kroner,
også det over tre år, legger hun til.
Dette er altså bakgrunnen for at private er utelatt fra
direkte deltakelse i kommunens storsatsing, selv om de i utgangspunktet var
ønsket med.
– Vi valgte heller å ta saken opp med nasjonale myndigheter,
sier oppvekstbyråden.
Mer om dette senere i saken.
38 årsverk tilført
Først litt mer informasjon om de pågående satsingene.
I Oslos 100-millionersprosjekt, som startet i 2021 og skal
gå over tre år, har 21 kommunale barnehager fått tilført til sammen 38 årsverk i
styrket grunnbemanning, fordelt på litt forskjellige stillingstyper.
Men også over statsbudsjett og revidert nasjonalbudsjett for
2022, ble det bevilget ekstra penger til barnehager i levekårsutsatte områder.
50 millioner kroner ble fordelt etter antall barnehagebarn i
slike områder, og 42,9 av disse millionene gikk til Oslo. Her har det også vært
mulig for private barnehager å søke.
– De statlige midlene påvirker ikke beregning av tilskudd
til private, og er dermed ukompliserte, sier Eidsvoll.
Pengene skulle primært gå til å øke andelen
barnehagelærerårsverk i barnehagene. Ved å ansette flere nye barnehagelærere,
eller erstatte assistenter med barnehagelærere. Om det var vanskelig å
rekruttere barnehagelærere, kunne pengene også brukes til å øke grunnbemanningen.
Kriteriene avgjør
Nå er Oslos pott fordelt, og status er at 13 private og 31
kommunale barnehager får økt pedagogtetthet gjennom statlige øremerkede midler.
Eidsvoll forklarer forskjellen i antall slik:
– I de bydelene vi har valgt å inkludere går så mye som to
tredjedeler av barna i kommunale barnehager. Det avgjørende har ikke vært eierform,
men hvilke barnehager som trenger det mest.
Kriteriene:
Barnehagene ble valgt ut fra om de hadde en høy andel barn omfattet av nasjonale moderasjonsordninger for lavinntektsfamilier, en høy andel minoritetsspråklige barn og/eller en høy andel barn med vedtak om spesialpedagogisk hjelp eller vedtak om tilrettelegging som følge av nedsatt funksjonsevne.
Kilde: Oslo kommune
Hun legger til at kriterier fastsatt av Utdanningsdirektoratet
har ligget til grunn for utvelgelsen.
Det er bydelene som har fordelt midlene, ut fra kjennskap
til kommunale barnehager og de søknadene som kom inn fra private barnehager.
Begrunnelsen for at ikke alle private barnehager som søkte
fikk tildelt midler, er at noen skårer lavere på kriteriene enn andre, opplyser byrådsavdeling for oppvekst og kunnskap.
Ser vi begge støtteordningene under ett, blir overvekten av kommunale barnehager som får styrket bemanningen større enn to tredjedeler.
– De som trengte det mest
– De private barnehagene utgjør 20 prosent av totalen.
Er det i tråd med behovet?
– Midlene vi hadde til rådighet ble fordelt til de som
trengte det mest i forhold til kriteriene. Det er naturlig at flest kommunale
barnehager får tilført ressurser, siden to av tre barn i disse bydelene går i
kommunale barnehager, men de private skal også inkluderes i potten, svarer
Eidsvoll.
SV-byråden mener det er et interessant poeng at det er «de
områdene med færrest levekårsutfordringer som har flest kommersielle barnehager»,
og at dette viser nødvendigheten av at kommunen tar ansvar.
– Kunnskapsdepartementet har foreslått
forskriftsendringer som vil gjøre det lettere for kommuner å holde barnehager
utenom tilskuddsgrunnlaget som avgjør hva private får å drive for. Skjer det med
bakgrunn i utfordringene du har beskrevet for Oslos kommunes satsing på økt
grunnbemanning?
– Ja, jeg ser det slik. Det er akkurat den utfordringa vi
har pekt på som regjeringa vil løse. Oslo er en utrolig klassedelt by.
Utfordringene er veldig ulikt fordelt. Da bør vi også kunne ha ulike satsinger.
Følgeforskning
På spørsmål om hvilke erfaringer man har gjort i Oslo så
langt, viser Eidsvoll til at forskningsstiftelsen Fafo gjennomfører
følgeforskning på kommunens prosjekt, men at det er for tidlig å si noe om
resultatene. Sluttrapport vil foreligge i 2024.
– Det vi ønsker å bidra til, og som vi er spente på å se resultatene
av, er å utjevne sosiale forskjeller. Vi vet at det å gå i barnehage er et
effektivt tiltak i så måte, men det må være høy kvalitet, på blant annet
språkarbeid. Det å styrke bemanningen er en nøkkel, tror byråden.
– I tillegg ønsker vi å se på sykefravær og vikarbruk – og
om styrket bemanning kan bidra til mindre stressende dager for dem som jobber i
barnehage. Det blir også interessant å se om den kommunale satsingen med økt
grunnbemanning kan styrke det pedagogiske tilbudet selv om det ikke
nødvendigvis er barnehagelærere som tilføres, fortsetter hun.
Det viktigste er uansett effekten som tilføres barna,
understreker Eidsvoll.
Hun sier at hun ikke egentlig opplever at det er noen stor uenighet
om at det er andre og større behov i levekårsutsatte strøk, enn andre steder i
byen.
– Tidlig innsats er viktig. Hvis man er bekymret for frafall
på videregående, er det for sent å sette inn tiltak på videregående. Vi vet at
det å gå i barnehage er så viktig for videre skolegang og for starten på livet.
Da er det ikke sånn at det ikke spiller noen rolle hvor vi satser mest. Det er
hevet over tvil at det å drive barnehage på Stovner og Ullern, kan være helt
annerledes. Det forsøket vi gjør nå gir oss nyttig erfaring og lærdom. Og så er
det viktig å forske videre. Det er viktig for oss å lære av dette.
Opptatt av barnas beste
Så blir spørsmålet hvordan ny regulering virker inn, dersom
kommunen får større mulighet til å styrke egne barnehager uten at det følger
med ekstra krav om å innlemme private barnehager i tilsvarende situasjon.
– Det blir ikke noen forskjell fra i dag. Vi som
barnehageeier er opptatt av barna. Eierform er ikke viktig. Men det er jo en
del andre typer pedagogiske satsinger hvor vi ikke kan pålegge og innlemme private
barnehager, siden vi bare kan styre kommunale barnehager. Sånn sett har vi
allerede et skille.
– Dere kan vel samarbeide?
– Det gjør vi også. Og vi kan invitere med.
– Hva med distriktskommuner hvor det er private
barnehager som opprettholder barnehagetilbudet i små grender? Og hva med private
barnehager i levekårsutsatte strøk? Hva sikrer at kommunene tar hensyn til disse?
– Jeg legger til grunn at alle kommuner først og fremst er opptatt
av barnets beste, og at satsinger i samme geografiske område ikke vil skille på
eierform. Jeg tror at den regelverksordningen tvert om vil bidra til det
motsatte. Fordi slike satsinger kan gjøres uten å øke støtten til alle private barnehager
i kommunen.
Disse har fått
ekstra ressurser
Rød = kommunal barnehage
Blå = privat barnehage
Følgende
21 barnehager inngår i Oslo kommunes forsøk med økt grunnbemanning i barnehagen:
Bydel
Stovner
Haugenstua
barnehage
Nedre Fossum gård
barnehage
Vestlisvingen
barnehage
Bydel
Søndre Nordstrand
Taranrød barnehage
Blakkens vei
barnehage
Nyjordet barnehage
Bjørnebo barnehage
Lofsrud barnehage
Bydel
Alna
Gransletta
barnehage
Furustien
barnehage
Stjernemyra
barnehage
Bydel
Grorud
Tiurleiken
barnehage
Ravnkollen
barnehage
Lilleslottet
barnehage
Bydel
Bjerke
Linderud Gård
barnehage
Sisiktoppen
barnehage
Sandbakken
barnehage
Bydel
Gamle Oslo
Etterstadgata
barnehage
Grønland Torg
barnehage
Munkegata
barnehage
Åkeberg barnehage
13 private og 31 kommunale barnehager får av øremerkede statlige midler til økt
pedagogtetthet:
Bydel
Alna
Teisentoppen barnehage, Frelsesarmeen
Lindebergstua Kanvas-barnehage
Vassenga Fus barnehage
Haugenstien
barnehage
Lindebergskogen
barnehage
Kurland barnehage
Solfjellet
barnehage
Plassen barnehage
Smalvollskogen
barnehage
Bydel
Bjerke
Bevern barnehage
Madamsløkken
barnehage
Skrubbelund
barnehage
Bjerkedalen
barnehage
Bydel
Gamle Oslo
Mosaikk barnehage
Grønland barnehage
Gamlebyen barnehage
Lille Grønland barnehage
Heibergløkka og
Breigata
(deler 1 stilling)
Lakkegården
barnehage
Langeleiken og
Enerhaugen
(deler 1 stilling)
Munkenga barnehage
Sommerfryd
barnehage
Bydel
Grorud
Lillomarka Kanvas-barnehage
Ammerudlia
barnehage
Grorud
idrettsbarnehage
Nordtvet barnehage
Ammerudgrenda
barnehage
Flaen barnehage
Bydel
Stovner
Vestliskaret barnehage
Fjellstuveien
barnehage
Haugen barnehage
Ole Brum barnehage
Bydel
Søndre Nordstrand
Læringsverkstedet Mortensrud
Christiania barnehage Bjørndal
Eventyrlia Fus barnehage
Lerdal barnehage
Kantarellen
barnehage
Fjellsund
barnehage
Lofsrud barnehage
Slime barnehage
Jettegryta
barnehage
Kilde: Oslo kommune